• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV antenn

F

F.d. 53014

Guest
Vi har satt in TV i bilen och undrar om det finns automatisk sökning av hur antennen ställs in och var vi i så fall hittar en sådan.

Kerstin o Kaj
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: TV antenn

Finns mängder med antenner, behövs nog lite mera information om antennen.:confused:
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: TV antenn

Jag har läst i någon insändare om självsökande, något man kunde köpa till, men hittar det inte så kan någon tipsa mig är jag tacksam.

Kerstin
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: TV antenn

Vi har satt in TV i bilen och undrar om det finns automatisk sökning av hur antennen ställs in och var vi i så fall hittar en sådan.

Kerstin o Kaj
Det finns bra runtomstrålande antenner sedan har du paraboler som söker själv lite prisskillnad förståss. Parabolen kan vara bra om ni skall åka utomlands.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Vi har satt in TV i bilen och undrar om det finns automatisk sökning av hur antennen ställs in och var vi i så fall hittar en sådan.
Kerstin o Kaj
Hej!
Jag känner igen frågeställning från en tidigare tråd med samma ämne.

När det gäller vanliga markbundna sändare i Sverige så kan man få uppgifter via Internet som någon föreslår. Men problemet är främst utanför städerna i utlandet. Jag gjorde en utredning eftersom jag i min enfald trodde att jag skulle kunna köpa något liknande en "Beeper" som man har när man ställer in riktningen för en parabol. Men det finns ingen på marknade.

Om jag inte minns fel så var den enkla förklaringen något om att olika sändare och kanaler sänder på olika frekvenser plus att de kan finnas i vilka riktninger som helst. Det blir med andra ord en myriad av olika kombinationer. Vilket man lätt inser när man själv vrider-kanalsöker-vrider-kanalsöker osv.

Då flera med mig försökt att hitta en lösning så har vi kommit fram till att man skall satsa på trådlöst Internet och Play med en bra antenn vilket jag håller på att testa som framgår en annan tråd.

Kruxet med Play från exempelvis SVT är geoblockering , dvs det kan bara kan ses i en viss geografisk region. SVT geoblockerar bara när de måste, dvs när villkoren för inköpta program hindrar dem från att visa dem utomlands. Det gäller som regel utländska tv-serier, sport, och vissa andra program där de har begränsade rättigheter (det kan till exempel vara svenska program som är gjorda i ett inköpt programformat med begränsade rättigheter). Det innebär också att vissa nyhetssändningar kan utgå, när de innehåller mycket sport.
Naturligtvis finns det sätta att lura geoblockering, men de går jag inte in på.
//Conny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV antenn

Vi har satt in TV i bilen och undrar om det finns automatisk sökning av hur antennen ställs in och var vi i så fall hittar en sådan.

Kerstin o Kaj
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, om det nu är marksänd TV (Boxer) du menar så får man hissa upp antennen och ev. kolla om man kan se riktningen på andra antenner eller annan info. I vilket fall som helst är det bara att börja med att låta Tv'n eller den lösa boxen göra en sökning. När sökningen är klar och man förhoppningsvis får en bild så kan det vara lämpligt att välja femman och/eller treans kanal. Därefter går man in i menyerna på TV'n eller boxen och tar fram informationen om signalstyrka och signalkvalité som nog finns i alla nyare mottagare.
Den informationen brukar visas både som procenttal och i staplar.
Sedan är det bara att vrida på antennen tills man har så höga staplar som möjligt d.v.s. bästa riktningen mot TV-masten. Ibland kan det vara värt att göra en ny sökning när man har riktat in antennen mot bästa masten för vid den första sökningen kan man ha fått in flera kanaler med samma nummer ex. TV4 från tre olika sändare som kan vara förvirrande att ha i kanallistan när kanske bara en syns bra och de andra bara visar ryckiga fyrkantspixlar.
Jag har läst om några koder som man visst kan använda för att tvinga boxen att bara söka från en mast med, men vet inte än hur det funkar eller om det används i Sverige. Men som nog skulle kunna vara bra särskilt om man har en rundstrålande antenn utan riktverkan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV antenn

Jag har läst i någon insändare om självsökande, något man kunde köpa till, men hittar det inte så kan någon tipsa mig är jag tacksam.

Kerstin
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen ;). Jag kom bara att tänka på om du i stället för marksänd TV syftar på parabolantenn för satelitmottagning där det finns paraboler för manuell inställning som kostar några tusenlappar, till självsökande som kostar uppåt trettio tusen ????

JANKRO.
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: TV antenn

Hej!

Tack för all hjälp vi får om allt man kan behöva veta på detta forum. Ja, jag menade parabolen, uttryckte mig bara klantigt. Vi får väl prova med den parabol vi har innan vi bestämmer oss för hur vi skall göra. Parabolen följde med bilen och är av billigaste sorten, men allt som är billigt behöver inte vara helt fel ändå. Hoppas kan man ju alltid.

Kerstin
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.531
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Hej!

Tack för all hjälp vi får om allt man kan behöva veta på detta forum. Ja, jag menade parabolen, uttryckte mig bara klantigt. Vi får väl prova med den parabol vi har innan vi bestämmer oss för hur vi skall göra. Parabolen följde med bilen och är av billigaste sorten, men allt som är billigt behöver inte vara helt fel ändå. Hoppas kan man ju alltid.

Kerstin

Hej!

Vad är det för fabrikat och modell på parabolen??
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.531
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Hej!

Den känner jag inte till, men det kanske finns någon annan i klubben som kan tipsa.
 
J

Jarn

Guest
Sv: TV antenn

Det är kanske ingen parabol?
Denna på Kjell& Co för 299:- har ju samma beteckning. Dessutom artikelnr. 30208.

30208.jpg

Dela |

Aktiv campingantenn
Riktantenn för husvagn/båtLämplig för både digital-tv (DVB-T) och analog mottagning.
Riktantenn med 12V antennförstärkare. DAE-100CD har utdragbar VHF-del för bättre inställningsmöjligheter och lättare transport.

Riktantenn vrids mot sändaren för bättre mottagning.

DAE-100CD är lämplig för husvagn och båt montering.
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Det är kanske ingen parabol?
Denna på Kjell& Co för 299:- har ju samma beteckning. Dessutom artikelnr. 30208.
Hej!
Det är just en sådan antenn som jag har och skriver om i mitt inlägg nedan. Den finns i ett snarlikt utförande hos Clas Ohlson. Båda har en separat förstärkar för 12 och 220 V. Notera att kabeln från antennen skall kopplas in i nr 2 på förstärkaren.

Jag har tagit bort det långa analoga spröten som inte längre fyller någon funktion. Sedan har bara behållit innanmätet som jag placerat "inomhus" (glasfiberkaross) för att kunna vrida utan att ta hål i taket.

Min erfarenhet är att den är mycket känslig för riktning så att man måste upprepa kanalsökningen efter varje liten ändring.

Enligt uppgift så skall den fungera utmärkt i städer på kontinenten, men då jag stå på landsbyggden så tryter tålamodet innan jag hittar något att se på.
//Conny
Revidering: Efter utbyte av erfarenheter med JANKRO så är jag böjd att tro att mina problem beror på att antennen helt enkelt är för dålig.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53014

Guest
Sv: TV antenn

Hej!

Exakt en sådan är det som på bilden. Fungerar det inte är det väl klokast att köpa en bättre modell, men massor av pengar tycker jag inte det är värt. För egen del är böcker ett bra alternativ, men vi är två.
Vad köper vi ? Några tips.

Kerstin
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn

Den antennen är nog knappast värd att satsa några större ansträngningar på, vi har en från Triax som fungerar bra, rundstrålande så man inte behöver hålla på och söka efter rätt riktning, liten och smidig, bra pris. Den heter Triax Ufo, pris ca 1000:- i handeln. Kan rekommenderas. :)
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: TV antenn

Håller absolut med Montreal, satsa på en Triax Ufo. Jag hade en sådan på förra bilen och var nöjd med den.

Kostar bara 699:- hos Kjell & Co

camping (DVB-T) / 30347
30347.jpg

Dela |

Triax UFO 100 Digital
Aktiv rundstrålande UHF-antennLämplig för inom- eller utomhusbruk, även en bra båt och husvagnsantenn. Aktiv UHF-antenn som mottager i alla riktningar (360° horisontal / 90° vertikal). Genom att antennen mottager signaler från olika riktningar, kan två sändare i olika vädersträck tas emot samtidigt. Total förstärkning: 28 dB. Mått: 325 x 266 x 65 mm. Tar in FM, VHF (5-12) och UHF (21-69).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn

Tänk bara på att idag innehåller de ingen strömmatning, så om TV:n inte inte har det måste man köpa till det, pris ca 300 Kr. :)
 
Toppen