• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felsökning Webasto

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Någon Webastokunnig på forumet??

Har en webasto bensinvärmare i andrabilen (Renault Modus -06) som inte startar efter några veckors stillestånd.
Förbränningsfläkten startar och går någon minut, men stannar sen när den inte tänder. Inget felmeddelande på displayen. Provat att dra ut säkringen o låtit den vara spänningslös 1 minut (som ska göras enligt instruktionsboken), men inget resultat.
Kände på webastons bränslepump och om jag inte missminner mig brukar det ticka lite från den vid arbete, men nu varken hörs eller känns något.
Kan man utgå ifrån att den är kass och beställa en ny bränslepump, eller kan det vara något annat fel, typ styrelektronik etc?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning Webasto

Det finns ett överhettningsskydd som måste återställas om det löst ur. Kolla instruktionsboken. Det brukar vara en röd knapp på värmaren som skall tryckas in.
Överhettningsskyddet kan lösa ut om man stänger av strömmen till värmaren innan den kylts ner. Fläkten skall gå på eftergång en tid efter man stängt av värmaren för att kyla ned den.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning Webasto

Instruktionsboken säger bara att man ska plocka ut en säkring i minst 20 sek och sen starta om för att få ur den ur säkerhetsläget. Har gjort det + även testat plocka bort alla 3 säkringarna som hör till värmaren under 2min. Fortfarande startar bara förbränningsfläkten o går några minuter.
Lossade elkontakten på bränslepumpen o mätte spänningen: Väldigt konstigt, 9volt oberoende av om värmaren är tillslagen eller avstängd :confused: .
Borde väl vara pulserande 12v? (batteriet höll 12,7v vid mättillfället).
Med min otur så är det väl någon styrbox eller liknande som gett upp.
 
F

F.d. 22050

Guest
Sv: Felsökning Webasto

Hej

Har ett liknande problem och är nyfiken på vad du kom fram till.
Jag mäter också upp 9 volt oavsett om värmaren är på eller ej.

Hur löste det sig för dig? Var det styrkort eller pumpen?

Tacksam för svar
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Felsökning Webasto

Du har troligen ett spänningsfall eller jordfel vid anslutningarana någonstans i systemet.
 
Senast redigerad av en moderator:

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Sv: Felsökning Webasto

Hej

Har ett liknande problem och är nyfiken på vad du kom fram till.
Jag mäter också upp 9 volt oavsett om värmaren är på eller ej.

Hur löste det sig för dig? Var det styrkort eller pumpen?

Tacksam för svar

Jag har också PRECIS samma fel! 9v på pumpen oavsett om den är på eller av, måste dra ur en av säkringarna för att det ska nollas.

Vad var felet?
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Felsökning Webasto

Hej.
Vill tipsa om ett fel som jag fick på min Webastovärmare.

Det fanns på den värmare jag hade två olika kontaktstycken
mellan värmaren (som monterats ute under golvet) och styrutrustningen
som sitter inne i bilen. En av dessa kontakter hade oxiderats på något
sätt så att värmaren gick lite då och då.
Fixades genom att lossa kontakterna + kontaktspray.
Efter detta fungerade den utan problem.

//B-O
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning Webasto

Någon Webastokunnig på forumet??

Har en webasto bensinvärmare i andrabilen (Renault Modus -06) som inte startar efter några veckors stillestånd.
Förbränningsfläkten startar och går någon minut, men stannar sen när den inte tänder. Inget felmeddelande på displayen. Provat att dra ut säkringen o låtit den vara spänningslös 1 minut (som ska göras enligt instruktionsboken), men inget resultat.
Kände på webastons bränslepump och om jag inte missminner mig brukar det ticka lite från den vid arbete, men nu varken hörs eller känns något.
Kan man utgå ifrån att den är kass och beställa en ny bränslepump, eller kan det vara något annat fel, typ styrelektronik etc?

Gokväll

Hade samma bekymmer efter oanvänd värmare under sommaren, gjorde reset
Enl instr bok ( mittensäkringen ur i 20 SEK ).
Startade inte ändå.
Gjorde om reseten, startade värmaren och kröp under bilen o knackade på pumpen under uppstarten, o då startade värmaren.
Har använt den ett tiotal gånger sen dess utan problem.

Hejs
Claes 105
 
Toppen