• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat

Bestliners fortsatta kampanj mot allt vad Fiat heter med detta forum som spelplats ger på mig intrycket av personlig vendetta mot detta företag. Hans försåtliga formuleringar är ju baserade på 2 st (två) agda Fiatbaserade bilar. Att kalla dessa två bilar för 100% är visserligen matematiskt korrekt för detta hans innehav, men det sättet att uttrycka sig verkar mest vara valt att ge läsaren intrycket att det gäller för i stort sett alla Fiat-baserade husbilar i alla länder, alla modeller, i alla år.

Man undrar vidare hur han kan vidimera beskrivningen "i förtid utslitna växellådor och ihopfrusna motorrum. Någon respekt för trovärdigt beskrivna förhållanden måste man ju ha.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Ser att medlemsskap i klubben saknas för bestliners. Kanske är det så att det skall bråkas igen, vi går ju mot ett nytt årsmöte.

Jag tycker att var och en får ha sin åsikt om dessa bilar/motorer.
Att försöka utreda allt i denna spalt går inte.

Vi kan väl ta en runda med Volvo vs Saab istället.
Efter det finns det flera bilmärken.

Enjoy life!
Vi går mot ljusare tider!

 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiat

Jag har haft EN husbil byggd på MB. Skall jag döma efter den är MB bara skräp eftersom jag hade det ena problemet efter det andra men jag hävdar därför inte att MB skulle vara en dålig bil, tvärtom.

Däremot har jag haft flera FIAT som jag inte haft något problem med.

Sanningen är naturligtvis att det kan och blir fel på alla bilmärken.

Vad jag däremot noterat är att MB-ägare bara motvilligt erkänner att man haft problem med sin bil och det är ju ganska naturligt när man lagt x antal 10.000 kronor mer på bilen.
Jag hade själv samma 'problem' med att motivera mitt köp när det började krångla då jag hävdat att naturligtvis skulle jag ha en MB så man slapp problem.

I övrigt är nog debatten ganska meningslös eftersom det väl inte finns någon som har en fullständig och rättvis statistik.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Vad alla blir upprörda över att jag inte tycker samma som ni gör. Jag för inte en personlig vendetta mot fiat utan delar bara med mig MINA erfarenheter även om dom bara bygger på två bilar.
Några fakta är dock oomkullrunkliga
1. Det har varit problem med växellådor minst fram till och med 2001.
2. Det finns indikationer på att det kan vara problem med hårt slitage på nyare bilar med 3l motorn och hög totalvikt. (vidimerat av andra i denna tråd som sett dreven i fråga men kan vara en kortare serie den som lever får se)
3. Det har skrivits mycket på detta fora om hur smältvatten fryser på kamdrivningen vilket har förosakat dyra reparationer. (gäller 2,3l motorn i orginaldraghuvud)
4. Fiat har bytt importörer ett flertal gånger under senare år och har därför tidvis inte kunnat leverera reservdelar på det sätt en inkörd importör normalt kan.

Det är tydligen inte möjligt för vissa att läsa något man inte gillar men att kunna uttrycka avvikande åsikter och sprida upplevda erfarenheter trodde jag var hela tanken. Jag skall givetvis akta mig för att sticka ut med åsikter som inte gäller som oomtvistade
Hoppas ni har det bra med Era bilar av alla märken. "Var och en får bli salig på sin fasson" sa en kung i ett sydligt grannland för många år sedan och det var visa ord även om han inte körde fiat.:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Ja Bestliner du var ”oprecis” som du själv skriver men det var inte enda gången, jag har kommenterat några av dina ”onyanserade uppkast” bla i inlägg 37 ovan.

Lite statistik som belyser fördelningen av Fiat- resp Mercedesdrivlinor i husbilar, på den totala Svenska marknaden;
# Om Fiat har ca 80% av drivlinemarknaden (55.000) = 44.000 husbilar!
# Så har övriga märken har tillsammans 20% = 11.000!
# Jag antar att Mercedes utgör < 10% av övriga drivlinemärken, säg max totalt 1.000!

I det "onyanserade felbruset", hörs självklart 44 Fiatfel oftare än 1 fel för Mercedes! Om Fiat bara hade 22 fel, så skulle det ändå "brusa mer än för Fiat än Mercedes map ryktesmarknaden/skrönemarknaden = "blir lätt sanning i folkmun" trots att det är fel (= jfr Volvo PV's många omskrivna bilbränder 2009? .... som så felaktigt beskrevs i pressen)!

Det innebär att om drivlinor från Fiat resp ex Mercedes skall ”bedömas” likvärdigt betr ex ”kvalitet”, så bör Svenska totala husbilsmarknaden acceptera 44 ggr fler fel för Fiat/för samma feltyp - då blir jämförelsen åtm statistiskt likvärdig/jämförbar!

Enskilda faktiska fel som man upptäcker är bra om de tas upp för kännedom i forumet men det ska naturligtvis inte hårddras in absurdum med allsköns obalanserade skrönor och osakligheter!

Att du har haft 2 av 2 Fiatdrivlinor som du underkänt (= 100%) kan likaväl bero på dig själv pga ovana med husbilars vikt, vridmoment, dieselmotor och tyngre fordon överhuvudtaget - kanske du kör dem som om vore de personbilar - det tycker jag är en rimlig förklaringen till just din ”100%-iga otur”!

I övrigt instämmer jag med Skipper ovan och stänger för min del "debatten"!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fiat

Jag tillhör de forna Fiat-tvivlarna...

Efter att ha haft flera MB-personbilar ville jag självklart ha en husbil med Mb-drivlina.

Fiat förknippade jag med Italienskt rassel...........

Läste på en del och fick tidigt klart för mig att inte jämföra Fiats personbilar med transportbilar.

Nu efter andra husbilen med Fiat-drivlina har jag bara positivt att säga. Stark, snål och driftsäker. Vad gäller servicen så har jag en ypperlig märkesverkstad i Borlänge som sakligt och kunnigt förklarat mina frågeställningar och på ett proffsigt sätt utfört servicearbeten till konkurrenskraftiga priser.

Så jag är då nöjd... Har iofs bara kört MB-sprinter i tjänsten och sett va service och reparations-notorna landat på där.... Så nu är jag ännu nöjdare med mitt val =)

Men som sagt... det föll sig så att den planlösningen vi fann bäst hade en Fiat som bas...så då blev det så!


Må väl/
J
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Hej igen
Ibland går det nog litet väl snabbt i slutsatser och diagnoser för min avslappade vän.
Du vet ju inte någonting om min erfarenhet av tunga fordon och ändå ställer du diagnosen att mina problem beror på min bristande erfarenhet och mitt körsätt.
Det är kanske lika väl underbyggt som resten dvs inte alls men nu sätter jag också punkt.:D
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Fiat

Detta är, bortom allt tvivel, en av de sorgligaste trådar jag har haft glädjen att följa...

seså...ät lite mat...sedan så tar vi fram det vita tyget och en pipa =)=)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen