• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Fiat

Det är ju bra att du har andra erfarenheter än vad jag har avseende kvalitet och reservdelar från fiat. Själv fick jag vänta länge vid flera tillfällen men det berodde på fiat och inte på verkstaden som var bra..
Kvaliten på växellådorna är mycket omskriven också i detta forum så att den är usel fram till 2002 är något som ingen borde tycka annat om.
Problemen med vibrationer är så stora att en recall görs från fiat i vissa länder dock ej här. Det problemet gäller 2,3l motorn och har resulterat i ett flertal stämmningar i bla. england.
Tyvärr börjar det nu dyka upp problem uppgifter om de nuvarande lådorna i kombination med 3l motorn. Högt slitage är vad som börjar skrivas om så vi får se om det är rykten eller nytt elände. En av mina invändningar mot fiat är något som du själv skriver. Detta chassi används ibland med för tunga påbyggnader och då det från början ligger på gränsen så håller det inte. MB och Iveco är MAN har stadigare chassin som ju också används av de flesta premiumbyggare.
Att vara störst på chassileveranser betyder inte att man har kvalitet. det kan lika gärna bero på att man säljer billigt till husbilsproducenter som ju givetvis jagar marginaler och volym.:)

Håller med dig Iveco är ett kraftigt chassie
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Fiat

Hej,

Har 3 l motorn med automat.

Det uppges att både den manuella växellådan och automatlådan är 6-växlade, men att manuella lådan är 2-axlig och automalådan 3-axlig.
Betyder 3-axlad att den är kraftigare byggd?

Mvh Bengt
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Med en marknadsandel på 3,13 procent (nyregistreringar 2010) på den svenska husbilsmarknaden kan det knappast vara helt fel att, som Krinil skämtsamt gör, kalla MB för ett "uddamärke" i detta sammanhang. (Fiats marknadsandel 2010 var 80,58 procent.)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Fiat

Med en marknadsandel på 3,13 procent (nyregistreringar 2010) på den svenska husbilsmarknaden kan det knappast vara helt fel att, som Krinil skämtsamt gör, kalla MB för ett "uddamärke" i detta sammanhang. (Fiats marknadsandel 2010 var 80,58 procent.)
Men det är inte husbilsverkstaden som lagar fel på "bildelen". Det gör bilverkstaden! Har du statistik på registrerade Mercedes lätta lastbilar kontra Fiat och antalet auktoriserade verkstäder också? :wink:
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Fiat

Hej,

Har 3 l motorn med automat.

Det uppges att både den manuella växellådan och automatlådan är 6-växlade, men att manuella lådan är 2-axlig och automalådan 3-axlig.
Betyder 3-axlad att den är kraftigare byggd?

Mvh Bengt

Enligt fiat så är det samma vxlåda fast med tillsats som sköter växlingen (robbotstyrd) :cool:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Men det är inte husbilsverkstaden som lagar fel på "bildelen". Det gör bilverkstaden! Har du statistik på registrerade Mercedes lätta lastbilar kontra Fiat och antalet auktoriserade verkstäder också? :wink:

Mycket märklig kommentar på vårt inlägg!
Vi har inte skrivit något om service, bara om Krinils skämtsamma uttryck "uddamärke"!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Enl uppgift vi fått fr flera olika Fiat servicverkstäder är bilar fr 2005 utrustade med en nyare V låda ska vara säker enl dom, man får nog lita på att dom vet bättre än husbilsfirmornas egna verkstäder som ofta talar till egen sak,,
Beträffande prisnivån på delar , man kan köpa många delar via typ Mekonomen
det brukar bli billigare än via verkstan,
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Fiat

Det här har jag missat. Det här måste jag få kommentera.

Tycker det är intressant att drygt 80% av alla husbilsägare kör omkring med en skräpbil. Att de andra 20%, dvs en handfull uddamärken, (nä, jag skojar bara :)) är betydligt bättre. Så är det givetvis inte.

Fiats marknadsandel beror givetvis på att de är mest lämpliga och ger bästa förhållande pris/prestanda/kvalitet. Såg faktiskt att f o m 2010 har flera husbilsmärken släppt Fort och helt gått tillbaka till Fiat. MB är inte ett stort husbilsmärke och kommer förmodligen aldrig att bli det heller.

Fiats framgångar grundar sig på att Fiat Ducato genom tiderna, säkert i 20 – 30 år, varit helt outstanding som distributionsbil i hela Europa. De egenskaperna har tilltalat husbilsbyggarna. Ett problem som många i tråden varit inne på är att den färdigbyggda och färdiglastade husbilen ofta väger vad chassit maximalt är byggt för. Till skillnad från distributionsbilen som sällan kör med fullt utnyttjad maxlast. Samtidigt har vi fått allt starkare dieselmotorer med högt vridmoment. Det ställer större krav på lådorna om inte utvecklingen hänger med. Särskilt om man kör mycket på för hög växel. Då slits växellådan onödigt snabbt. Som många tidigare påpekat ska en dielselmotor alltid gå lätt. Det är frestande att utnyttja vridmomentet och alltid ligga kvar i uppförsbacken på högsta växel för att spara några droppar diesel, gör inte det.

Jag har Fiat. Valde senast mellan Fiat och Ford. Det var slumpen, eller rättare sagt bilens inredning i kombination med ALKO-chassit som avgjorde valet. Det har jag inte ångrat. Hade förmodligen varit lika nöjd om jag valt Ford-alternativet.

De flesta husbils-chassi har ungefär samma fel och brister. Det är bra bilar som är väl utprövade. Det är dock självklart att när ett problem drabbar ett märke som har 80% av marknaden blir det betydligt tydligare än när ”uddamärket” MB Sprinter får problem med sina drivlinor. Jag står hellre för notan på en Fiat än en MB Sprinter.

Jag tycker man ska välja sin husbil efter de behov av boende man vill ha. Alkov, integrerad eller delintegrerad. Sedan vilken inredning, träslag, utrustning mm man gillar. Först där efter tycker jag att motor/drivline- tillverkaren spelar roll. Sedan har också duktiga skribenter på forumet kunna visa på att det finns gemensamma kmponenter i många fabrikat. Exempelvis sitter motorer från samma tillverkare i både Fiat och Ford. Likaså är Iveco direkt sprunget ur Fiat. Det började med ett samarbete kring tyngre fordon och maskiner för ett 30-tal år sedan. De lite lättare distributionsbilarna blev Fiat Ducato och de tyngre blev Iveco. Fiat äger fortfarande Iveco.

Fiat är stora och en bra garant för ett bekymmersfritt husbilsägare.

Krister N
Så fel du kan ha! Precis som att GM som var störst skulle vara bäst. Enligt
tillgänglig statistik har Fiat 62 % av draghuvudena idag.
Enligt mitt förmenande är FIAT ALLRA SÄMST. Eftersom jag haft FIat
skulle jag aldrig tänka mig det igen.Två växellådor kapsejsade inom 8000 mil.
Ingen funderande organisation. Och som Bildoktorn sa, bilarna är inte avsedda
för svenskt klimat när vattnet kan rinna in i motorrummet.Med rost och brustna
kamremmar som följd.

Vissa vill inte inse fakta. Som tur, var vi mottagliga för andras argument.
Du läser tydligen inte inlagor eller trådar på forumet, för då skulle du vara
ödmjukare.
Sven-Eric
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat

Att kalla Mercedes för ett udda märke i Sverige är ett skämt som nog inte borde kommenteras. :)I Sverige tar Mercedes ...............
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, det är nog som husbilschassi Krinil menar att Mercedes är ett rätt udda märke, och inte som transportbil i Sverige.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat

Hej,

Har 3 l motorn med automat.

Det uppges att både den manuella växellådan och automatlådan är 6-växlade, men att manuella lådan är 2-axlig och automalådan 3-axlig.
Betyder 3-axlad att den är kraftigare byggd?

Mvh Bengt
------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, kan det vara så att du har tittat i en husbilsbroschyr och sett antal axlar på bilens chassi. "Vanligt" tvåaxlat och treaxlat d.v.s. boggiaxlar bak, som är en rätt vanlig kombination med automatlådan.
Lådorna är samma med den skillnaden att "automatlådan" växlar med robotteknik.

M.v.h. JANKRO.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Er jeg unormal? Er Fiat bare Skit? Er jeg en av få som er 100% tilfreds?

Jeg har av eget valg, etter sterk anbefaling fra min husbilforhandler, kjørt Fiat husbiler siden 2001, og har til dags dato ingen feil eller problemer. Og jeg er meget godt fornøyd som Fiat eier.

:confused:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fiat

Så fel du kan ha! Precis som att GM som var störst skulle vara bäst. Enligt
tillgänglig statistik har Fiat 62 % av draghuvudena idag.
Enligt mitt förmenande är FIAT ALLRA SÄMST. Eftersom jag haft FIat
skulle jag aldrig tänka mig det igen.Två växellådor kapsejsade inom 8000 mil.
Ingen funderande organisation. Och som Bildoktorn sa, bilarna är inte avsedda
för svenskt klimat när vattnet kan rinna in i motorrummet.Med rost och brustna
kamremmar som följd.

Vissa vill inte inse fakta. Som tur, var vi mottagliga för andras argument.
Du läser tydligen inte inlagor eller trådar på forumet, för då skulle du vara
ödmjukare.
Sven-Eric

Hej Sven-Eric.

Visst följer jag de flesta trådar och inlägg på forumet. De är en del av den input som ligger till grund för mina uppfattningar. Vet inte riktigt vad du menar med tillgänglig fakta. Du anser tydligen att mina uppfattningar är felaktiga medan dina är fakta!? Sedan ger du mig en lektion i ödmjukhet.., det är en oerhört intressant kombination! :)

En ödmjuk Krister N
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Er jeg unormal? Er Fiat bare Skit? Er jeg en av få som er 100% tilfreds?

Jeg har av eget valg, etter sterk anbefaling fra min husbilforhandler, kjørt Fiat husbiler siden 2001, og har til dags dato ingen feil eller problemer. Og jeg er meget godt fornøyd som Fiat eier.

:confused:
Det ligger nog en hund begraven. Jag har åkt Fiat sen 2000. Det som har hänt är en kärvande fönsterhiss, som jag fixade själv.
Men jag ska göra ett studiebesök i en Mercedes verkstad, och se vad dom fördriver dagarna med. För dom är både många och stora, i hela Europa.
bosse b;)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat

Tack Krinil för ditt välgörande inlägg för att hyfsa "debatten"!

Det är ju verkligen anmärkningsvärt när någon på ett svepande sätt skickar ut frågan "hur är det egentligen med Fiats kvalitet inom husbilområdet och hur är det med deras reservdelspriser mm?" och när en annan direkt anmäler sig som sanningsvittne och berättar hur det är med dessa stora frågor.

Det är ju inte direkt några småfrågor det handlar om här; det handlar om mycket stora pengar och värden för oss alla som köper en husbil och vill vårda den väl, få de rätta svaren och råden om hur vi ska välja modeller, utrustning och åtgärder. Vi är beroende av kunskap, fakta så långt det är möjligt och inte svepande tendentiösa och kritiska antydningar.

Den, som utger sig för att veta, bör naturligtvis också redogöra för faktiska källor. Att berätta om sitt eget konkreta fall kan man naturligtvis göra, men när man sveper över många årsmodeller, över hela Europa och dessutom generaliserar i svepande gissningar och hörsägen, ja då anser jag inte att man gör annat än stjäl uppmärksamhet och bidrar till att sprida oro.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

En av mina invändningar mot fiat är något som du själv skriver. Detta chassi används ibland med för tunga påbyggnader och då det från början ligger på gränsen så håller det inte. Att vara störst på chassileveranser betyder inte att man har kvalitet. det kan lika gärna bero på att man säljer billigt till husbilsproducenter som ju givetvis jagar marginaler och volym.:)
Snälla Bestliner skilj på saker och ting betr ex "Fiatchassier"! Du skriver ex "detta chassie" men chassier till husbilar är ofta olika varianter av "AL-KO chassier med Fiatdrivlinor", då blir debatten mer begriplig;

1) Fiats "drivlinor" sitter i uppemot 80% av husbilarna på marknaden (= ca 44.000 husbilar bara i Sverige) = motor, växellåda, med påhängsapparater som ex generator, startmotor inkl ex drivaxlar, mm!
2) Fiats kompletta "drivlinor" monteras enligt beställning från respektive "påbyggare" (= ex Kabe, mfl) in i ett chassie av vilket det finns flera huvudtyper med många varianter inom sig! Bla tillverkar ex Fiat och AL-KO ett flertal olika chassier i vilka Fiats "drivlinor" monteras! Man kan alltså inte generalisera med beteckningen Fiatchassier!
3) Utan att veta exakt uppskattar jag, att i husbilar är AL-KO's olika chassier mest använt i dagsläget! Det innebär att Fiat är dominant på "drivlinemarknaden" med 80% men inte på "chassiemarknaden" för husbilar, där har man uppskattningsvis "bara" <40%!

Hur kan du mot denna bakgrund belasta Fiat (inkl egentligen AL-KO) för klena, dåliga, mm chassier! Jag har inte ens hört talas om något husbilschassie som använts för normalt bruk inte hållit!
Självklart ger större tillverkningsvolymer bättre verkliga kostnadsförutsättningar för tillverkaren att konstruera, prova ut, certifiera och tillverka bättre produkter med bra service. En volymmässigt mindre tillverkare som måste fördela sina motsvarande kostnader på färre produkter måste höja sina produkters pris för att kunna ha motsvarande kvalitet som den volymmässigt större tillverkaren eller sänka sin produktkvalite genom att??? ... ). Detta vet alla som i någon form "sysslat" med industrell eller annan likvärdig ekonomisk verksamhet.

I övrigt har du ovan gjort ett stort antal "ryktesrelaterade inlägg (skrönor)" om enskilda Fiatföreteelser (i sig kanske sanna) men utan vare sig angivande av källmaterial, statistisk förekomst (% antal "drabbade" fordon i en population, etc) och är därmed helt värdelöst ur jämförandesynpunkt (ex kvalitet) eftersom sådana underlag helt enkelt inte finns!
Det finns lögn och förbannad statistik och dina utsagor är inte statistik!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Hej, måste bara förtydliga problemet med växellådorna mellan -95 till -02 så inte den oinvigde blir helt avskräckt. Växellådan i sig själv är helt ok. Det är "bara" ingreppskuggen i 5'e växelns drev som inte håller för tyngden som de skall släpa på om man hårddrar bilen för mycket på femman. Problemet är ju inte alls roligt men på många bilar är dreven redan bytta och många gånger omväxlade. Att titta efter hur dreven mår är en operation som bara tar ca. 20min. och att byta dreven tar ca. 40min. Så en fin bil som går bra kan man gott köpa och kolla upp dreven på, samt om man köpt bilen med garanti, kräva nya drev av handlaren :D.
Problemet finns även i lådorna efter -02 men i dem byts dreven oftast bara för att få en bättre utväxling.
Uppgifterna om problem med de nya lådorna och 3L motorn har jag också hört och även sett dreven från, de verkar inte palla med 157hk och 5000kg. Man kan väl hoppas att det är några drev från misslyckad tillverkning och inte alla.
M.v.h. JANKRO.
Betr "problem" med växellådor, mycket av vad du nämner verkar OK men vad gäller orsaker bakom problemen, så har jag helt avvikande förklaringar;

1) Ser inte statisktiskt underbyggt att Fiat har mer av ec denna typ av fel än vad motsvarande konkurrenter har, felens förekomst måste relateras till antalet produkter på marknaden innan man kan säga spec mycket om fel/felförekomst/jämförelser!

2) Har mina egna tankar om orsaker till denna typ av fel på växellådor (och andra tranmissionsdetaljer) för just husbilar, jag tror mer på koppling till;
# att kraftöverföringen utsätts för kraftiga ryck ex genom att köra för sakta med för hög växel ilagd
# att häftigt omväxlande gasa resp släppa på gasen med för låga växlar ilagda
# i samband med dieselmotorers oftast mycket höga vridmoment, ex har Fiat, mfl dieselmotorer moment redan på vid tomgångsvarv ligger mycket högt (max ca 400Nm redan vid 1600 r/m) straxt över tomgångsvarvtal!
# bensinbilar är inte allt lika känsliga där rör det sig oftast om bensinbilar med moment runt 150-250N/m vid högre vartal och lättare fordon = rycken märks knappt = inga stora påkänningar!

3) Betr husbilar kan det vara så att många är ovana med bilvikt, vridmoment, dieselmotorer och tyngre fordon överhuvudtaget och kör dem som om vore de personbilar.

Min slutsats; det krävs "mer känsla från föraren" för skonsam körning i en husbil än i en personbil, det är inte alls samma sak - bla kraften i drivlineryck skiljer otroligt mycket! Jag vill tro tro att ex lastbilschafförer i gemen kör och undviker drivlineryck på ett helt annat sätt än vad normalbilister gör trots att lastbilar har kraftigt överdimensionerade drivlinor ... och inte alltid är fullastade!
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Fiat

Hej!

Jag är inte insatt i huruvida fiat är bra eller dåligt, har själv bara haft fiat som bildel och inte ännu haft några problem. Däremot arbetar ca 200 män och kvinnor hos oss, och det skall jag säga.......många av dem skulle inte ens få köra min person bil!! :eek: Allt för många har inte en aning om hur man manövrerar ett tungt manuellt växlat fordon, så att växellådorna får ta stryk det är ett som är säkert. Jag tror mycket beror på den som sitter bakom ratten att växellådorna rasar.

Hälsningar Kerstin
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Växellåd koppling och bromsproblem är oftare än andra förarrelaterade. Man läser ganska ofta i tester. Bra vrid drar obehindrat från 50 på 5:an. (Brasklapp gäller naturligtvis inte HBK:are)
PS man lånar inte ut Bilen,Frun och tandborsten.:yes:
bosse b
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat

Bäste Relax.
Jag var kanske litet oprecis när jag skrev chassi i mina kommentarer, jag skulle ha skrivit drivlina samt draghuvud vilket är där Fiat levererar ibland tvivelaktig hållbarhet. Alko har jag inga problem med på de två fiatbaserade bilar jag ägt. Om Draghuvud/drivlina kan jag bara säga som jag sagt förut dvs dålig kvalitet och reservdelsförsörjning är min erfarenhet i 100% av mina bilar. Vad andra upplevt får dom svara på. Jag hoppas att du har tur med din bil och är nöjd för det är jag med min MB baserade där jag inte behöver oroa mig för i förtid utslitna växellådor eller ihopfrusna motorrum. När jag sedan sent om sidor behöver reservdelar kan ju jag förlita mig på en väl fungerande reservdelshantering från en ansvarstagande kvalitetsleverantör. Jag hoppas du har samma tur och service att förvänta när du behöver delar men min erfarenhet är att du kommer att behöva mer tur än jag.:)
 
Toppen