• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservdelar till fast toalettank.

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Hej.

Jag har en Elnagh med fast toatank där avtappningsventilen läcker.
Har sökt hos ett antal olika handlare men dom bara skakar på huvudet.
Har även varit i kontakt med Thetford men dom har endast delar till själva toaletten.
Är det någon här som vet var man kan få tag i en avtappningskran (ventil)?

Hälsningar
issen
:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Hej issen, först tänkte jag föreslå någon större rörfirma som jobbar inom industrin för där förekommer det mycket rör och ventiler av PVC plast.
Men kanske enklare för oss småförbrukare är att handla från den här firman som sysslar med större fiskdammar m.m. du får nog skarva och bygga nytt men det går bra med deras delar som innehåller både rör, skarvar, böjar och ventiler i olika dim. Lämpligast är nog om du satsar på en s.k. knivventil, Jag tror det sitter något sådant från början.
Här har du länken till deras sida med ventiler. Kolla en bit ner på Valterra knivventiler.

Ventiler i pvc

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Tack för tips och länkar!

Ventilerna ser ut att passa, ser ut som den befintliga.
Däremot blir det nog svårt med anslutningen mellan tank och ventil då inte min är gängad. Nuvarande sitter fast med en fyrkantig platta fäst med fyra skruv. Den ser ut att vara limmad ihop med ventilen. Har inte kunnat hitta några sådana anslutningar i länkarna.

issen
:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Den delen var tidligere i Kama-katalogen, prøv å søke i den og Reimo sin katalog (den tyske).
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Exakt!

Det måste vara en mellanbit också så att man får ner den från tanken annars tar handtaget i "kjolen" vid tömning.

Är imponerad av Er pojkar att ni hittar delarna! Själv sitter jag och letar som 17 utan att hitta något...
Ett mycket bra forum med hjälpsamma människor.

issen
:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4804

Guest
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Jag är helt grön på detta så jag undrar hur det funkar på campingar med avtappning?
Är det någon standardanslutning som används överallt till detta eller får man ha med sig diverse olika adapters till olika anslutningar?
Jag antar att det pumpas ut så det bör ju vara täta anslutningar överallt så det inte skvätter överallt..
Använder ni sånt medel som man har i tankarna till flygplanstoaletterna som löser upp allt och sedan återanvänds den desinfecerade vätskan till att spola i toaletten, eller brukar man ta spolvattnet ur färskvattentanken?
 

issen

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Det finns olika system. En del har en kvarn som maler ner avfallet med en inbyggd pump.
Själv har jag har inga särskilda anslutningar utan man för under en utslagsback som finns på campingen. Man reglerar flödet med ventilen från tanken, på så sätt undviker man stänk. Spolvatttnet tas från friskvattentanken. Jag använder vanligt kemmedel avsett för toaletter till husbil/husvagn.
Prova Sök-funktionen här på forumet så får du massor med information om tömning av fast tank.

Hälsningar
issen
:mcride:
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Hi
Jag köpte min ventil hor Henrikssons husvagnar i Lådö
och dom har även delar till resten av bussen
www.henrikssonshusvagnar.se

/Mats
 
F

F.d. 53847

Guest
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Hej, har Du hittat några delar till toatömning? Om så vill ja veta var Du har köpt delarna från,och ev tel till Dig
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Reservdelar till fast toaletttank.

Jag skaffade en reserv bladventil som bra att ha ifall ifall originalen pajar.

Hittade den i butiken på Hymercenter i Örebro, prutade ner den till 195kr.
 

Bilagor

  • 2014-06-30 17.17.05.jpg
    2014-06-30 17.17.05.jpg
    1,1 MB · Visningar: 13
Toppen