• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingår din FIAT i en kampanj?

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Frågan är verkligen befogad eftersom många fortfarande inte hörsammat en kampanj som gäller den egna bilen. Kontrollera din FIAT via denna länken! www.fiatcamper.com/check.php

Normalt ska det se ut så här:
Din husbil är OK!

Fiat Professional önskar dig trevlig resa.




Tyvärr är det många som får detta meddelande:

Varning!

Vi ber dig att snarats kontakta en Fiat Camper Assistance-verkstad: en kampanj för återkallelse som gäller din Ducato husbil pågår.
Ingreppet är helt gratis.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Mycket bra påpekande. Länken finns också på svensk Fiats hemsida, via transportbilar. Däremot är inte nya Svenska Fiat alltid överens med sina tidigare samarbetspartners runt om i landet. Jag har två kampanjer som ska göras, men Ströms Bil i Malmö, som är en utpekad och auktoriserad verkstad av Fiat, ansåg sig inte kunna göra detta, pga oklarheter ang ersättning med Svenska Fiat. Jag kontaktade då svenska Fiat och blev rekommenderad att använda en annan verkstad!?

Får ni problem så prova att ringa svenska Fiat, xxxxxxxxxxx. Funkar inte det så ta direktkontakt med deras tekniskt ansvarige Hans-Ove Sörensson xxxxxxxxxxxxx Jag har förvarnat honom om att vi är många och ganska irriterade!

Gratisnumret på Fiatcamper.com verkar mest handla om vägassistans. Jag hamnade hos en bilbärgare som undrade var jag stod nånstans.

Krister N

Överkryssade telefonnummer är privata! Han ber vänligast att ni kontakter Fiat via deras växel! /HBK-web
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Jag hittade den här på HBK´s sida, vosa.gov.uk/vosa/apps/recalls/default.asp. Använde de funna uppgifterna når jag 2009 tog kontakt med verkstaden. Det var 7-8 saker som skulle åtgärdas. Bl.a. bromsar, vindrutetorkamotor och byte av bult som håller kronhjul vid diff.
Fick en utskriven spec från verkstan, interndeb var på nästan 10000, det skilje några kronor.
Lycka till
Leffe
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Tack för tipset. Vår bil är grön. Jag har också registrerat den för framtida recalls, som meddelas automatiskt.
Det känns bättre nu att veta att eventuella fel är åtgärdade.
Krister.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Var registrerar jag den för framtida recalls?
Vilket tel-nr. eller hemsida?
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Idag har jag kollat upp våran nyköpta 08 fiat jag har två fel som skall åtgärdas.
Men det gäller att man kollar att den verkstad som gör jobbet är godkänd av svenska fiat.
Vi har våran bil kvar hos handlaren i skåne så jag kollade upp en av firmorna som har
varit serviceverkstad åt fiat ock han sa att dom kunde fixa felen men så kollade jag upp det med svenska fiat då var dom inte godkända av fiat längre.så det gäller att man är uppmärksam annars kan det bli dyrt om man måstte betala själv.
Markko. :cat::msn_cat::confused:
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Hej.

Vi var i kontakt med Bossings då vår bil ingick i en kampanj enligt Fiat, vi hade ett recalls på vår -10:a angående att efterdra bultar till växellådan eftersom de lossnar.
Detta hade vi upptäckt redan på vår -07:a och hade en tråd om:
"Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar"

Leena o Kaj;)
 

Stein & Helena

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
2472
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Nå blir jeg litt smånervös. Når jeg tok bort dekslet under motoren for å skifte olje og filter fant jeg en stor bult. På vår langtur i höst fikk vi problem med larm: "clutch overheated" og det luktet brent. (Fiat 160 Mj. m/Comfort Matic Aut) Kontaktet forhandler fra campingen i Spania, og fikk svar etter en dag at han hadde sjekket med importör, og fikk opplyst at hvis larmet kom igjen, skulle jeg bare vente til oljen i växellådan ble nedkjölt.
Kjörte ca 3500km etter dette uten flere larm.
Kan växellådan ha blitt skadet eller fått uforholdsmessig stor slitasje?
Har fått 3 e-mail siden 15 dec. Har forsökt ringe + 800.34281111 men kommer via omveier til en bergnings sentral? Forhandleren min kjente ikke til noen control av chassi.
For å kontrolere oljenivåen på en comfort matic må man på verksted. Blir nervös for å kjöre en meter til.
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Hej Stein & Helena.

Vi ringde vår lokala auktoriserade Fiat verkstad Bossings i Linköping( 013-163600) och genom dem fick vi reda på vad det var för recalls det kan även du göra om du inte har en auktoriserad verkstad på närmare håll.

Vi hittade också en bult som lossnat och låg på skyddet under motorn på en av våra bilar och på den senaste bilen satt flera stycken lösa som vi drog åt själva.

Kaj o Leena
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Iveco sin Agile og Fiat Conformatic kan få kraftig oppvarming ved køkjørning og andre situasjoner hvor en regulerer farten med bromsen. Rådet for køer er vent litt og la det bli en luke før du glir frem uten å røre bromsen før du skal stoppe igjen. Oppvarmingen kommer hovedsaklig fra kopplingen.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Jag har flera gånger försökt att registrera vårt chassinummer på denna sajt Fiat Ducato Husbil [FIAT Camper Assistance - Lista över center] för att att aktivera funktionen för automatisk kontroll av eventuella service- eller återkallelsekampanjer.

Får hela tiden besked om att jag ska kontrollera chassinumret som tydligen inte finns i systemet. Jag lägger bara in de sista åtta siffrorna.
Vad gör jag för fel eller finns det någon med samma problem?
V-backen :wink:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Om man går in på den engelska varianten av sidan där man söker på chassinummer så förklarar dom att man på de senare modellerna skall skriva 251 trots att det står 250 på chassinumret.

/Kenneth/
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Med modellkoden 251 så funkade det.
Fick besked om att husbilen är ok.
Toppen, tack för tipset.
V-backen :wink:
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

I bruksanvisningen fanns ett chassinr på min bil. Inte samma som på reg-beviset.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

250 eller 251 har nog inget med ålder att göra. 2,3-motorn = 250 och 3,0 = 251. Testa gärna detta ni som har 3,0. Rätta mig om jag har fel.
 
F

F.d. 25111

Guest
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Tydligen är det så att på garantibeviset finns ett chassinummer som skall användas. Inte det som står på reg.-beviset.
Denna information finns på Fiats hemsida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen