• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Med posten idag kom årets upplaga av "campingkatalogen".
Efter att ha bläddrat igenom den upptäcker man att det inte står en rad om husbilar
(rätta mig gärna om jag har fel) SCR har alltså inte upptäckt att det finns ca 50 tusen husbilar i Sverige, många av oss vill gärna köra omkring i vårt vackra land för att upptäcka nya saker. Vi kan till och med tänka oss att köra in på en camping för att sova lungt och säkert, Men! vi behöver inte hoppborgar plaskdammar gungor m.m. m.m.
Det har pratats om att tillhandahålla enkla "ställplatser" i eller utanför själva campingen med reducerat pris. Vart tog den frågan vägen?

Det andra som slår en i nya katalogen är att några INTE har höjt priserna, det är i allmänhet dom mindre campingarn som redan hade ett lågt pris. Heder åt dom.
Så finns det naturligtvis dom som tar i desto mer!
Som tex Regenbogen Camp Oknö, där var förra året avgiften fr 140:- och 170:- ,
i år är avgiften fr 180:- 280:- !!!!!!!! det kallar jag en rejäl höjning.
Till ett sådant ställe skulle jag inte åka ens om jag hade husvagn, och definitivt inte med husbilen!

Slutsatsen är att SCR inte tycker att husbilar inte är något att ta så mycket hänsyn till!
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: SCR Sveriges Campingars Riksförbund

Tillsammans med F-katalogen tycker vi den är bra att ha med i bilen. Om man inte hittar någonstans att stå för natten tex. Eller för att vi behöver någon av campingens faciliteter, dock ej allt lullull som står i reklamen. Kanske sammanstråla med barn och barnbarn - vi har inte så stor toa...
Kan vi välja mellan SCR-camping och F-camping tar vi ju naturligtvis helst F-camping!
Helst står vi "fritt"!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: SCR Sveriges Campingars Riksförbund

Nja...SCR vill vi inte gynna på något sätt, men däremot om vi behöver väljer vi ur F-Campingkatalogen som får åka med i husbilen.

Alternativen för vår del är som följer:
1, Trevlig ställplats
2, Friparkering (För vi campar ju inte)
3, F-Camping

När kommer våren till Öland?

//Tommy
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: SCR Sveriges Campingars Riksförbund

Jag kolla Norrbottens campingar (eftersom jag kommer därifrån) SCR har ju sk. Qvickstop! Av 27 ställen fanns det bara 4:a ((fyra) stycken QS !!!???
Morfar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: SCR Sveriges Campingars Riksförbund

SCR kollar försäljningsstatistiken och finner där att husbilar ökar kraftigt medan husvagnar tappar. SCR är inte dummare än att de förstår att om de inte gör "något" så krymper deras "affärsomfattning/ide" succesivt, dvs det de tjänar pengar på.

Detta leder till omprövningar inom branschen och hur hantera detta, det har ännu bara börjat. Jämför med ett företag när kundunderlaget viker. Därför tror jag att SCR måste revidera en del av sina hittillsvarande "heliga kor" och kanske tänka i nya banor, inte bara debatten husvagnar/husbilar utan även ex;
# hur ta ut kostnader, per fordon (bil+husv), familj/individ, läge, vad som utnyttjas ....
# "enklare och kanske automatservade campingar" belägna på platser inte bara på platser för badande eller fritidsfolk ... utan för bredare intressegrupper (inkl äldre grupper bestående av både husbils- och husvagnsburna intressegrupper
# kanske andra definitioner av "campingbegreppet" måste prövas ...

Vem vet vad dessa omprövningar slutligen leder till men förändringar blir det vare sig SCR vill eller ej men nuvarande campingbegrepp har förmodligen överlevt sig självt!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: SCR Sveriges Campingars Riksförbund

Kloka ord, Relax!

SCR är en stor och mäktig organisation inom det rörliga friluftslivet liksom även HBK är det. Båda organisationerna har bra och väl fungerande "konkurrenter" och i grunden har vi ju alla samma huvudintressen för framtiden. Mångfald och kreativt samarbete är i regel välgörande och nödvändigt för en positiv utveckling. Ev motsättningar bidrar mest till att försena sådant.

Jag har sagt det tidigare och jag vågar göra det igen; vi själva med våra hundar håller oss inom Norden och föredrar att stå på väl fungerande, mindre campingar i naturnära områden och anser, att vi i regel får bra valuta för pengarna.

På vår önskelista står, att de flesta campingarna inkl de, som hittills verkar ha barnfamiljer under en kortare sommarperiod som huvudsaklig målgrupp, ska differentiera sitt utbud så, att de erbjuder alternativa platser till lägre priser till alla dem som så önskar. Många, kanske de allra flesta av dessa, är förmodligen de typiska husbilisterna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

I senaste numret 3/2011 av Husvagn o Camping bekänner SCR verkligen färg:

"Vi vill att ställplatserna skall drivas kommersiellt.............. Det är viktigt att en ställplats utformas på rätt sätt, gratisplatser utan någon större service tror jag inte är bra. Då uteblir husbilarna till slut, menar Lars Isacsson."

Det här visar att SCR inte har en aning om vilka behov och önskemål många husbilsturister har och är endast ute för att värna sina egna intressen.

Jag är förvånad över att det finns husbilsföreningar som gör gemensam sak med SCR och ställer sig bakom dessa värderingar.

Det ena utesluter inte det andra, vill husbilsturisterna ha service finns den redan att tillgå på campingplatserna som dock borde se över sin prissättning för en enkel övernattning.

Gunnar /medlem
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.847
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

...
Som tex Regenbogen Camp Oknö, där var förra året avgiften fr 140:- och 170:- ,
i år är avgiften fr 180:- 280:- !!!!!!!! det kallar jag en rejäl höjning.
Till ett sådant ställe skulle jag inte åka ens om jag hade husvagn, och definitivt inte med husbilen!

Slutsatsen är att SCR inte tycker att husbilar inte är något att ta så mycket hänsyn till!

Regenbogencampingarna är en utvecklig av den tyska Regenbogen-kedjan som ofta erbjuder spa och olika behandlingar på platsen. Numera ingår ofta Spa-behandling i avgiften även på de svenska Regenbogen-campingarna. Därför är den jämförelsen inte särskilt representativ.

Jag förstår ärligt talat inte att reaktionerna kring prissättningen är så stor hos husbilister. Vi har ju möjlighet att välja alternativ. Vi bär oss åt som om SCR och deras dyraste campingar ensamma dikterade villkoren för våra övernattningar. Det är en stor överdrift. Ytterst är det vi konsumenter som avgör om produkter och dess prissättning fungerar eller inte. Vi är inga offer! Det känns ibland som att vi glömmer det och att det faktiskt ytterst är vår konsumtion som avgör vad som är gångbart. Är det dyrt och vi ändå åker dit, då fungerar prissättningen bevisligen och många av oss tycker det är värt det. De som inte tycker så söker andra alternativ..., de finns!

Krister N
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Dessutom är väl inte 180-280Kr särskilt dyrt om servicen är bra, en stuga kostar från 400-1200 Kr som exempel?!

Det är dyrt, 280:- x 30dagar = 8400:- i månaden + el Detta betalar du för en yta av ~35-50 kvadrat. Vatten får du bära själv tömma latrin+ gråvatten.
Skall du sedan ha ett boende på en ~20 kvadrat så får du initialt punga ut med 1milj. Därtill kommer bränsle service mm.
Detta kan jämföras med vad du skulle betala för ett boende i en av våra större städer. Ganska så likvärdigt eller hur.
Ser man sedan de här kostnaderna på sikt. Så är lägenheten en betydligt bättre investering.
Ett råd låt dom här campingägarna köra sitt race. När gränsen är nådd då flyr kunderna och har dom lyckats nå dit hän. Så kan dom aldrig återfå förtroendet.
Allt löser sig den naturliga vägen!
MVH. Gunnar S
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Varför har det blivit denna motsättning mellan husbilar och övriga campare här skyls det på campingarna att det är bara dom som gör fel, jag har lärt mig det att det är aldrig ens fel att två kivar tänk på det, husbilister ställer orimliga krav på ställplatser dom skall samhället till handa hålla helst (GRATIS) det är dett sista lilla ordet som sticker i ögonen på många campare varför skall jag ha allt gratis bara för aat jag har haft den stora förmånen att kunna skaffa en husbil jag är väl inte bättre människa för dett, att sedan scr är en snylt organnestion det håller alla campare med om det är däför fricamping kattalogen kommit dom ställer sina krav på campingarna liksom vi ställer vårs krav på myndigheterna , vi har ju diskuterat det länge här på forumet, hur vi upp för oss på ställplatserna att vi utbreder oss över våra gränser det skiner i ögonen på allmänheten där sitter en grupp miljonärer med sina husbilar och jäser och ställer orimliga krav på sammhället så det är inte konstigt att det blir mot sättningar mellan grupperna jag har haft husbil i två år husvagn i 40 år så jag har kanske lättare att förstå motparten genom det
rätta mig om jag har fel,

att jag har lyckats göra en sån klassresa skall jag inte har fler förmåner av sammhället och begär det inte häller jag tycker det är olycligt med dom motsättningarna, där finns samma inställning mot SCR på andra sidan oxå .



jag tycker viskulle minska våra krav fån bägge håll och börja sammaebeta så är dett lättare att göra på trycningar när man är en större grupp, där fins mycket bra folk bland husvagns ägarna tro mig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Det är dyrt, 280:- x 30dagar = 8400:- i månaden + el Detta betalar du för en yta av ~35-50 kvadrat. Vatten får du bära själv tömma latrin+ gråvatten.
Skall du sedan ha ett boende på en ~20 kvadrat så får du initialt punga ut med 1milj. Därtill kommer bränsle service mm.
Detta kan jämföras med vad du skulle betala för ett boende i en av våra större städer. Ganska så likvärdigt eller hur.
Ser man sedan de här kostnaderna på sikt. Så är lägenheten en betydligt bättre investering.
Ett råd låt dom här campingägarna köra sitt race. När gränsen är nådd då flyr kunderna och har dom lyckats nå dit hän. Så kan dom aldrig återfå förtroendet.
Allt löser sig den naturliga vägen!
MVH. Gunnar S

Jagtycker nog inte att man behöver lasta campingägara för att en husbil kan kosta uppåt eller över en miljon, det väljer man själv. Sedan tror jag inte campingplatser alltid är någon guldgruva, alla kostnader och investeringar skall köras in på i bästa fall några månader per år? Annars är ju lösningen enkel, passar inte priset, åk inte dit? :)
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Jag har eller snarare hade en kollega som driver en camping i närheten av Ystad. Han får in såpass mycket under de månader den är öppen att han lever på överskottet resten av året. Det han tjänade på sitt andra jobb hade han enbart till besparingar och långa utlandsresor. Därmed tror jag att en camping kan vara mycket lönsam.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Du har helt rätt, jag gjorde en kostnadsjämförelse.
Campingen ifråga har 97 platser. Låt säga att snitt priset är 200:- Under 5 månader. Det gör en nätt summa på ~3milj. Övrig tid misstänker jag att anläggningen är en uppställningsplats.
Jag har försörjt en familj, Jag har fått jobba 11månader om året.
Jag misstänker att Campingrörelsen håller på att ta död på sig själv. Anledningen är att det finns alternativ.
Sedan förstår jag inte när man jagar oss med ställplatserna.
När man samtidigt höjer priserna med 110:- dygn. på de egna campingplatserna.
Enligt min åsikt förb..... KORRKAT!!!!!!
MVH. Gunnar S
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Jag tror din beräkning haltar en del, säsongen med full beläggning är knappast 5 månader, snarare 2 för att sedan trappa av kraftigt, sedan har du stora personalkostnader p.g.a. långa öppettider, underhållskostnader, räntekostnader på investeringar m.m. Intäkterna blir knappast direkt lön till den som driver campingen?
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

jag är inte insatt i företagaers problem men där måste finnas utgifter där med så ren förtjänst tror jag inte det är omm man skall döma eter andra företagaraes gnäl så är det kanske inte så n guldgruva som man tror.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: SCR - Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation

Jag lade snittkostnaden medvetet lågt. Tiden med campare som besöker campingen är sammantaget över hela året. Eller den tid då campingen nyttjas.
MVH. Gunnar S

PS. Jag byter gärna med campingägaren. Jag jobbar intensivt 2mån.
Så får han min pension.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen