• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller - elverk, vad ska man köpa??

F

F.d. 4931

Guest
Vi är helt nya som husbilsägare, vi har köpt en Burstner 810G 2011, som vi får i april.
Nu till vår fråga..

Vi ska komplettera bilen med solcellspaneler och ett elverk..

Vad rekommenderas är det gäller solceller? Watt, regulator etc?? något särskilt att tänka på? Husbilsfirman hade specat bilen med 57W solcellspaneler, men det har vi avbeställt, räcker 100W eller vad ska man ha?

Fråga 2: Elverk, vad behövs i storlek?
Vi vill kunna nyttja AC (takklima) eller den elektriska golvvärmen, räcker ett 2000W elverk? är det bara Honda som gäller??

Man vill ju ha tillräckligt effekt, men ändå inte för mkt vikt att dra runt på...

Tacksam för hjälp...
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej!

Mitt tips är att börja nysta i en annan ände innan ni börjar fundera på solceller och elverk.

När man konsumerar ström som mest är ju under den kalla och mörka delen av året. Då tänker jag först och främst på hösten, men även tidig vår. Dagarna är kortare och solen står inte så högt på himlen. Det är då som värmaren behövs, lampor lyser och kanske TV:n är påslagen lite mer än på sommaren.

Säkerställ först att ni har bra batterier med minst 300-400 Ah tillsammans. Då klarar ni er länge utan att tillföra någon energi. När ni sedan kör med bilen så laddar det i ordentligt. En annan förutsättning är givetvis att ha full laddade batterier när man åker ut.

Nästa steg är att byta alla lampor till strömsnåla LED-lampor

Om du trots detta ändå behöver ladda extra så förordar jag ett litet Honda/Kipor elverk som reserv.
Under de mörka årstiderna så laddar inte solceller särskilt mycket. På sommaren laddar dom bra, men hur mycket ström gör du av med då?

Givetvis kan man ha allt. Stor batteribank, Solceller på 200W, Elverk, LED lampor m.m.

Men om man ska prioritera av ekonomiska, utrymmes eller andra skäl så har jag prioriterat bort solcellerna och satsat på batterier. Det har funkat perfekt under 2010. Jag har idag 280 AH och kommer att sätta in ytterliggare ett 140 Ah batteri. Jag har plats i dubbelgolvet bredvid dom andra batterierna och batteriet har jag redan.

För att driva AC så beror det på hur mycket effekt din AC vill ha. Jag har en Dometic B2200 och kan köra den på min Honda 10i, men det är gränsfall. Jag vill på de bestämdaste rekommendera ett 2000 W elverk. (Honda är bäst men dyrast) Du kan få ett Kipor mycket billigare.

Du får gärna ringa mig om du vill prata mer om detta. Mitt nummer finns i min profil.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Fundera lite på vad ni kan tänkas förbruka i watt... Gör sedan ert val utifrån era behov + lite "head room"

Jag "saxar" ett av mina egna inlägg i en annan tråd: >>>>
.....Att räkna sin egen förbrukning kan oxå ge en riktlinje...
Med en till ändamålet avvägd batteribank tycker jag att dygnsförbrukningen kontra tillskottet är det som är av intresse.

Vid få tillfällen enstaka förbrukare som tex. hårfön, men se upp för höga strömuttag på en otillräcklig batteribank.

Vår panel är på 165W/24v och ger ett tillskott beroende på årstid/väder och läge på mellan ~25-60A per dygn.
Batteribanken på 220A (köpte till 1st: 110A) Allt till en totalkostnad på under 9.000:-
"Slut citat/färdig saxat"

Honda gör bland de finaste/tillförlitligaste inverter elverken på marknaden.
En av dem strax där efter heter Kipor... (till ~1/3priset) 2000w är inte fel!

Lycka till med den nya bilen!
Ps. 57W, (Platt liggande?) är väldans klen rekommendation från en ÅF. Ds.

Edit: Hehehe, såg att jag å "Frankia" skrev inläggen samtidigt..
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vi kommer att satsa på efoy bränslecell i stället för solcell i våran nya husbil har 2st 105ah batterier sen har vi ett kipor 2000w elverk när vi behöver 220v :cool:
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vi har bilen i dess orginal utförande, med ett batteri, vanlig laddare, och den laddar väl också under körning, förmodar vi.
Ännu så länge har det räckt till, inte en enda gång att det har tagit slut.
Kan det vara så att "värst är bäst" ?
Detta är ett utmärkt forum för allehandla HB frågor, men det finns en jäkla massa sådana däringa "förståsigpåare" här också.
Jag föreslår att ni provar er fram och bygger ut efter behov.
Annars verkar bränslecell vara ett alternativ, kanske Efoy 2200 med en hyggligt stor inverter.
:wub:Vad vet jag som inte e en sån där förstårsigpåare:wub:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Plånboken brukar avgöra. Kolla hur mycket ström du beräknar göra av med. Natt/dag sommar/höst/vinter. Sen kan du komplettera med laddningstillskott i någon form. Sök mer information här bland sidorna.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Ska du skaffa elverk så kan du nog behålla bilens original batteribank. Det är ju bara att ladda med elverket om strömmen tar slut och du valt en plats utan grannar för närma... Ett Honda 20 ie låter inte mycket när man laddar batterier, åtminstone inte i jämförelse med när du kör AC.n med det. Över 6-700 watts förbrukning höjs ljudet markant...:)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej Labradorligan.
Det första jag funderar över när jag läser eran fråga är hur har ni kommit fram till att ni behöver komplettera.

Tänk efter hur ni kommer att använda bilen och hur ni kommer att stå och hur man då skall ladda, oftast så vill man ha bekvämlighet när man står en längre tid på samma plats ex. camping och där finns ju tillgång för elanslutning. När man utnyttjar allemansrätten eller enkla ställplatser så står man oftast bara en natt där och laddar under körningen mellan platserna.
Våran orginalutrustade bil klarar detta lätt. Vi kommer ev. att komplettera med solpanel för att få större frihet att stå utan elanslutning, pratar sommarsäsong nu.

Men!!! gå inte i fällan att göra som andra utan att tänka till själv.
Försök istället att ta vara på friheten med husbilslivet utan en massa prylar då får ni säkert en bättre semester, det är ju skillnaden från "hemma" som skapar det sköna med husbilen.
Många lägger timmar-dagar, tusentals kronor på att införskaffa extrautrustning för att tjäna några minuter eller enkronor vid ett senare tillfälle. Utrustningen drar sen ström som gör att man behöver ännu mera utrustning.

Lycka till.
/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4931

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vi tävlar med våra hundar och kommer då att stå på samma plats oftast 3 dagar utan att förflytta oss.. och då ytterst sällan med tillgång till ström. Ex. Brukshundklubbar runt om i landet..

Vad jag förstår så har bilen (Burstner 810G-2011) 2st 90Ah batterier som bodelsbatterier, vi hade inte tänkt byta ut dessa, bilen är dessutom utrustad med diodlampor överallt för att minska strömförbrukningen.

Men eftersom vi vill kunna ha tillgång till 220v (AC under varma sommardagar, micro etc), så behövs elverket..

Är det bra kvalitet på Kipor elverken, eller ska man satsa på ett Honda?


När det gäller solcellerna, hur effektiva är dom? klarar 100W solceller att ladda batterierna (2x90Ah) under "normala" sommardagar?


Och nån som vet hur mkt ström den elektriska golvvärmen behöver?
Det kan inte Burstner ge svar på...

Och klarar man sig på ett 2kWh elverk?


och tack för alla bra svar..:)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej igen Labradorligan.

Med ditt senaste inlägg så klarnade ju erat behov betydligt.
Jag trodde jag svarade en förstagångsköpare för "normal" användning.
Mina råd och synpunkter för dessa kvarstår, men gäller ju inte ert behov.

Hoppas någon annan kan ge er tips och råd / Leif.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vi tävlar med våra hundar och kommer då att stå på samma plats oftast 3 dagar utan att förflytta oss.. och då ytterst sällan med tillgång till ström. Ex. Brukshundklubbar runt om i landet..

Vad jag förstår så har bilen (Burstner 810G-2011) 2st 90Ah batterier som bodelsbatterier, vi hade inte tänkt byta ut dessa, bilen är dessutom utrustad med diodlampor överallt för att minska strömförbrukningen.

Men eftersom vi vill kunna ha tillgång till 220v (AC under varma sommardagar, micro etc), så behövs elverket..

Är det bra kvalitet på Kipor elverken, eller ska man satsa på ett Honda?

När det gäller solcellerna, hur effektiva är dom? klarar 100W solceller att ladda batterierna (2x90Ah) under "normala" sommardagar?

Och nån som vet hur mkt ström den elektriska golvvärmen behöver?
Det kan inte Burstner ge svar på...

Och klarar man sig på ett 2kWh elverk?
och tack för alla bra svar..:)
Hej, har själv en Bürstner Elegance i726-10, identisk elutrustning som i din bil (men bara 7,60 lång)!
# AC, våra erfarenheter - bespara dig den utgiften = "mycket väsen för nästan ingen verkan", tom vår bil verkar för stor en sådan tingest, ger några graders sänkn inom ett par timmar (sitter i sovrumsdelen) - jag får inte ha den på för min fru pga ljud (bättre att fixa till bra ventilation)!
# Betr elverk, min rek är tveklöst ett Honda baserat på eget innehav (funkt, kval samt "bra" sinusvåg för "kraftfullare" datorer o likn).
# Golvvärmen i vår bil, en trafo 230/24v_2A ut = 48watt, tror att det är samma på alla modeller (om problem - så är det bara att läsa innantill på trafon som finns i bilen i närhet av bilens strömintag - förvånande att inte Bürstner kan svara!).
# Har 100watts solceller, vilket gör att vi utan vidare kan ligga stilla >4-5 dgr under det varma halvåret, inkl lite TV resp dator anv. Solcellerna tillför beroende på vädret ca 35-45 Ah/dag. Med denna bil behöver vi för vår del inte längre någon yttre ström när vi är hemifrån (trots resor på upp till 20-30 dgr).
 
F

F.d. 4931

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Många tack!!! det gav svar på många av våra funderingar..

Vi har haft en husvagn, Kabe 720 och där fungerade AC utmärkt, den vagnen var ändå rätt stor.. nu får vi med Tak AC till husbilen, så vi får väl prova och utvärdera...
 
F

F.d. 4931

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Relax!
- jag såg att Du hade Goldschmittfjädrar fram, varför? behövs det?
Likaså stödben bak, använder Du dom?

Dumma frågor kanske, men är man ny så är man....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Prylarna bara satt där på bilen som ny, trodde det var standard (std verkar flyta från bil till bil - mkt irriterande)!
# stödben provade, väldigt praktisk funktion - vi har dock aldrig behövt använda dem (vi är normalviktiga, ev större behov för tyngre pers), för oss behövs de inte (och speciellt inte på ditt boggieschassie).
# framfjädrar, vad man direkt kan se, så ligger bilen bättre "i våg", detta medför mindre behov av klossar för att få bilen att stå plant. Dessa fjädrar "sägs" även ge något bättre väghållning vilket inte motsägs av våra erfarenheter (på 700 mils körning). Är lite belastad av ett tidigare liv med med massor av bilutvecklingsprojekt, så jag reagerar på små skillnader. Tvivelaktigt om en normalbilist upplever skillnad under körning, speciellt som man normalt kör en husbil med "stora säkerhetsmarginaler".
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vår forrige bil var på Fiat ALKO tandemaksler, og etter første året så byttet vi til Goldschmitt fjærer foran og bilen ble mye bedre å kjøre og slo ikke lengre ned på gummiklossene i forstillingen. Den bilen hadde ikke støttebein bak og vi savnet det aldri, på samme måte som vi ikke brukte klosser når vi kunne finne en nesten flat plass. Med 150 W solpanel så kunne vi stå mange dager uten el om sommeren, resten av året førte til at vi investerte i en Efoy 1600 som vi senere flyttet over i dagens bil.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vår forrige bil var på Fiat ALKO tandemaksler, og etter første året så byttet vi til Goldschmitt fjærer foran og bilen ble mye bedre å kjøre og slo ikke lengre ned på gummiklossene i forstillingen. Den bilen hadde ikke støttebein bak og vi savnet det aldri, på samme måte som vi ikke brukte klosser når vi kunne finne en nesten flat plass.
Ibland om man "verkligen fricampar" (Hobby750-03), så är det svårt att hitta ett plant läge (utan att "klossa"), men som här på bilden så lyckades vi.
Betr vårt Hobbychassie = lågbyggt Al-ko, Bürstner Elegance = högbyggt Al-kochassie, dvs chassierna är helt olika ... uppbyggda, Hobbyn fungerade fö perfekt och var "i våg" utan ändr av fjädrar, etc.
 

Bilagor

  • 2008 0stkusten.JPG
    2008 0stkusten.JPG
    3,2 MB · Visningar: 14

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej Labradorligan,
vi har inverterelverket Kipor IG200 som jag tycker har tillräckligt hög kvalitet. Den köpte vi på Duab-huset Spånsug kompressor svetsar högtryckstvätt elverk arbetskläder - DUAB-Huset.
Vi har en solfångare på 85 W dom vi klarar oss med och dessutom AC som behöver 950 W för att funka. Den var mycket användbar i somras när temperaturen var över +30 gr. Några timmars körning före det är dags att krypa till kojs är inte så dumt.
V-backen :wink:
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vi har tävlat med karting i Europa under ett antal år och då haft ungefär samma förhållanden som ni. Vi monterade ett TEC29 Elverk på 2900W Waeco's stora AC och kunde då ha på ACn när vi körd. (ingen AC i bildelen på den bilen) Vi höll enkelt 10 grader under ute tempen som var ca 38 grader i skuggan och vi stod i solen så klart. På nuvarande husbil flyttade jag över både AC och Elverk och solcellerna. Solcellerna funkar för att hålla laddning om vi inte vill ha AC när står. Är det varmt så går elverket igång och ACn får stå på och ger då en torr och svalbil inför natta.

Mitt råd är elverk om ni tänker på att köra en AC och fri kampa utan EL. Inget annat funkar. Efoy ger ynkligt lite när man börjar prata i tremer om 2KW 220V De ger som mest 90w och då på 12Volt så att starta en AC är och köra den några timmar funkar inte.

Tänk sedan att med elverket så har man ju med sig surroundsystemet Playstation och alla andra nödvändigheter när husbilen är ett hem för tävlande.
Vad gäller elverksmärke så finns inget som slår Honda. Dyrta JA men de funkar och håller. Vårt Tec29 har ett antal hundra timmars gångtid och bara funkar. Elstart inbyggt i bilen och tyst utanför
 
Toppen