• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Jag såg även byggnaden med Niedereggers café i bakgrunden. Det är ju där man bygger kroppen. Då undrar jag vart stafettpinnen hamnat denna gången? Hälsningar Göran Hellman
 

Bilagor

  • IMG_1468.JPG
    IMG_1468.JPG
    3,5 MB · Visningar: 1

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Mostar är rätt.

Mostar är en stad i regionen Hercegovina i Bosnien-Hercegovina. Mostar är mest känd för att vara en av Hercegovinas mest attraktiva turistorter och för de hårda striderna mellan kroater och bosniaker under Bosnienkriget, i det kom kallas slaget om Mostar. Innan kriget som bröt ut 1992 hade Mostar med omnejd omkring 126 000 invånare och vid 2005 års folkräkning hade staden 127 066 invånare. Staden är i dag delad mellan kroater och bosniaker som befolkar varsin sida om floden Neretva. Under kriget var staden Mostar under belägring av serbiska styrkor som bombade staden från sina ställningar. Serbiska styrkor förstörde många byggnader i staden och dödade många civila. Nästan alla moskéer i staden var förstörda samt en katolsk kyrka. Vid inbördeskrigets utbrott var cirka 20 % av Mostars invånare serber, men under kriget förföljdes serberna i Mostar och tvingades på flykt av kristna och muslimska styrkor.[1] Dessutom brändes den enda serbisk ortodoxa katedralen som funnits i staden. Den hade byggts under 1700-talet.

Skulle kunna vara Malmö, men inte denna gången.
I slutet av 2015 fanns 177 länder representerade i Malmö. De fem största länderna är Irak, Jugoslavien, Danmark, Polen och Bosnien-Hercegovina.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack! Har varit på uppdrag och ber om ursäkt för att Ni fått vänta på nytt spår. Kör därför en snabb och enkel variant.
Var?
IMG_9122.jpg.jpg
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Dold bakom dösen finns även en bronsstaty på detta torg, designat av denne världsberömde specielle konstnär i staden med 3,2 miljoner invånare.
1 (1).jpg
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Varken Barcelona eller Berlin. Detta finns också i denna stad. Dock inte skapat av samma konstnär utan en gåva från en annan världsdel.
1.jpg
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Visst är det Madrid! Första bilden från Plaza Salvador Dali i änden på Avenida Felipe II och Dalis konstverk, Dolmen de Dali.
Andra bilden från Templo de Debod. Ett fortida egyptiskt tempel som påbörjades unde andra århundradet f.Kr och som revs pga bygget av Assuandammen. Av tacksamhet till spanjorerna för deras hjälp med bevarandet av Abu Simbel templet donerade Egypten 1968 Templo de Debod till Spanien. Templet byggdes upp i Madrid och öppnades 1972 för allmänheten.
Var så god, Kent och kör vidare.
Hälsningar Kjell
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tackar. Jag får väl lägga in något annat än Bosnien och Kroatien. Den här ställplatsen passerade vi påväg norrut. Det var innan jag hade monterat solpanelen. 40 grader varmt och snö på bergstopparna. Var är vi?

gzl01.JPG

gzl02.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen