• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Hade ingen aning om att man kunde få ut rätt svar via massage!:)
Visst var vi i Riga! Var så god och spåra vidare!
//Kjell
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack! När vi besökte Riga var det mer sol och värme.
Nu till ett nytt mål där många husbilsåkare har varit.
 

Bilagor

  • s-15 093.JPG
    s-15 093.JPG
    3,3 MB · Visningar: 4

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack, Jan! Det verkar som mitt bildminne fungerar hyfsat fortfarande.;)
Nåväl, nu test av bildminnet för Er spårare är ute. Var befann vi oss denna gång?
IMG_7849.JPG
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tror det är kryssningshamnen i Dubrovnik.

Passar på att rekommendera rederiet Norwegian Cruise Line, vars fartyg ligger i hamnen.

De har ett alldeles speciellt koncept som heter "Freestyle cruise", ett modernt sätt att åka på kryssning, långt från stela middagar med fasta bordsittningar... men det är en helt annan historia. :):)

TommyD
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Helt riktigt, Tommy och tack för informationen om rederiet. Lämnar över tråden till Dig med varm hand.
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

PB040130.JPG

Blev det lättare nu med den gråhårige äldre mannen nere i det högra hörnet, som låtsas vara djupt koncentrerad på broschyren text?

TommyD
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tycker mig se bilden av Parthenon i broschyren Du håller i handen, så det torde betyda Akropolis!?
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Kjell som vanligt väldigt observant, för visst sitter jag med en broschyr som handlar om Akropolis och med självaste Parthenon på omslaget.

Det finns en historia bakom, varför jag sitter där och studerar Akropolis historia i sammanfattad version på 4 sidor, inklusive bilder.

Carola och jag var på en kryssning som hade ett stopp i Pireus. Carola ville gärna se just Akropolis och Parthenom. Hon föreslog därför att vi skulle ta en av fartygets arrangerade utfärder.

Men inom mig kom husbilsägarens försiktighet med kostnader fram och jag förklarade att en sådan arrangerad tur bara kostade en massa onödiga Euros. Hon var ju gift med en man som redan varit på plats och kunde berätta vad som visades, historien, mystiken och vad Akropolis egentligen betyder.

Sagt och gjort, TAXI!

På väg in mot Aten i taxin, så började jag fundera om mina kunskaper verkligen räckte till för den utlovade guidningen. Vad visste jag egentligen om antikens grekland och den grekiska mytologin? Kom på att jag var osäker om så basala fakta som om Parthenom var byggt före eller efter Kristi födelse.

Kanske mina kunskapar var för vaga, vem kommer inte ihåg filmer som "Aldrig på en söndag" eller "Mitt stora feta grekiska bröllop", för att inte nämna "Mama Mia", men räckte det?

Klart jag kunde falla tillbaka på minnen från mitt förra och enda tidigare besök på platsen, men.......

Det var den varma sommaren 1964, då befälseleven Tommy, som på sitt sommarlov mönstrat på Broströms, Svenska Orientlinjens fartyg M/S Timmerland och hamnat i Pireus, med trävaror från Domsjö och Kemi.

Kommer bara ihåg att det var ingen från besättningen som hade något intresse att följa den lille befälseleven in och titta på en "massa sten" i Aten. Killarna med tatueringar hade andra, mera spännande saker som lockade mycket närmare fartyget.

Så det blev en ensam resa in till Akropolis, det enda jag kommer ihåg från själva besöket var att man kunde bli fotograferad av en man med stor kamera inbyggd i trä, med matchande trästativ. Fotografen skrek; "Smile", samtidigt som han kröp under ett svart skynke.

Så här blev resultatet:

P1132927.JPG

Men med den historien hade jag inte imponerat på Carola, inte heller för att det är 52 år sedan jag besökte Akropolis. Hon var ju inte ens född när jag blev fotograferad!

Därför Kjell, sitter jag där vid Propyléerna med min just införskaffade broschyr och snabbt läser på, för visst var det Akropolis vi besökte.

Kjell, nu är det din tur.
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack, Tommy för Din underbara berättelse!
Var snabbsköt jag denna bild genom bilfönstret då vi passerade förbi här?
IMG_7630.jpg
//Kjell
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack så mycket.

Då undrar jag var denna insekt finns.

//Jan
 

Bilagor

  • 2009-05-27--134736.jpg
    2009-05-27--134736.jpg
    1,6 MB · Visningar: 5
Toppen