• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Kristineberg utanför Fiskebäckskil någonstans.
Jag kunde inte identifiera segelbåten, Mistral, Mistress eller vad?Jappe
Vilken båt menar du?:confused:
Nej inte Kristineberg och inte Fiskebäckskil. Det är ett samhälle och min CO har sina rötter och är uppvuxen där, fast det var väl knappast nå'n ledtråd!:confused:
Innan Skårfärjan kom till, gick bilfärja härifrån till Lysekil. Personfärjan går väl fortfarande här, vetja!
VH Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Hmm! Är solen väldigt stark i Grekland nu :D eller menar du Östersidan? Det finns inte så mycket att välja på om Lysekil ska ligga i nordväst. Jag visste i så fall inte att Östersidan var ett "eget" samhälle utan trodde att det tillhörde Fiskebäckskil.

Jappe

PS. När jag tänker efter tycker jag mig minnas att det gick en bilfärja därifrån till Lysekil. Vi badgäster som bodde på sydvästra Orust kunde snabbt och enkelt köra till Lysekil, först via en liten avgiftsbelagd bilfärja (6 eller 8 bilar) mellan Ellös och Rågårdsvik och sedan med ovan beskrivna färja. Det var bättre förr!

Jag tycker att jag bör ha rätt här men Amstel sitter väl nu och njuter av grekiska delikatinesser i kvällssolen och funderar på om han ska ta ett kvällsdopp eller inte. Mitt problem i Grekland är det lokala rödvinet men sådana bekymmer har man ju inte om man kallas Amstel, som är ett holländskt öl om jag inte misstar mig. Det tar nog lite tid innan han svarar! :D
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Hmm! Är solen väldigt stark i Grekland nu :D eller menar du Östersidan? Det finns inte så mycket att välja på om Lysekil ska ligga i nordväst. Jag visste i så fall inte att Östersidan var ett "eget" samhälle utan trodde att det tillhörde Fiskebäckskil.
Jappe
PS. När jag tänker efter tycker jag mig minnas att det gick en bilfärja därifrån till Lysekil. Vi badgäster som bodde på sydvästra Orust kunde komma snabbt och enkelt till Lysekil, först via en liten bilfärja mellan Ellös och Rågårdsvik och sedan med ovan beskrivna färja. Det var bättre förr!
Jag tycker att jag bör ha rätt här men Amstel sitter väl nu och njuter av grekiska delikatinesser i kvällssolen och funderar på om han ska ta ett kvällsdopp eller inte. Mitt problem i Grekland är det lokala rödvinet men sådana bekymmer har man ju inte om man kallas Amstel, som är ett holländskt öl om jag inte misstar mig. Det tar nog tid tid innan han svarar! :D
Du har så rätt Jappe! Jag var aningen fel ute! Jag har frågat experten här! Östersidan tillhör Fiskebäckskil, det är den östra sidan av "kilen". Men korten är tagna från Östersidan. Stina är uppvuxen där och jag jobbade där 1973 och byggde skärgårdskryssaren Lotus där. Vi bodde på Dragsmarks äldsta gård "Hultås då. Flyttade sedan till Lysekil och byggde båtar åt PelleP, därefter Hallberg Rassy i Ellös. Jag åkte alltså bägge de färjor du nämner, dagligen, i några år. Visst var det bättre förr! Båten du undrade över är en Fantasia, en av mina önskebåter, Mistress har jag redan, flera dessutom. :)
Här är lite mildare nu men fortfarande fruktansvärt varmt i solen och vi börjar tröttna på det nu. Vi dricker sällan vin men desto mer öl. Företrädevis Amstel Radler och även Mythos slinker ofta ner. Visste du att Amstel Beer har 80% av marknaden i Grekland? Hemskt va? Kvällsdoppet är inget vi tvekar på, det enda som ger lite lindring. Nu skall jag bara bifoga en liten bild av CO tillika "experten", sedan kan du fortsätta med denna pedagogiska och underhållande tråd. Visst blev det mycket OT men vad gör väl det, huvudsaken är att man har roligt!
Varmaste hälsningar från SBJ / Julian
Stina framför morfars sjöbod på Östersidan.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ni öldrickare har det bra! Amstel finns väl lite överallt på klotet. Grekiskt vin har så mycket "karaktär" så för att kunna uppskatta det riktigt så krävs att man dricker några glas spanskt eller franskt rödvin först! :D

Var finns denna körrka?

kö.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Jag vill varken bekräfta eller dementera detta påstående. :D

kö4.jpg
 
Senast ändrad:

gravis

FD HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
7689
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Inga gissningar allt bara tyst, (silence) det är rätt spår. Lägger in en till bild 642i205b.jpg en bild jag tagit, många har tagit samma bild, vanlig på internet, wikipedia mm.

642i205b.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Det kan vara den franska staden som har bevarats intakt efter andra världskriget för att visa ungdomarna vad militären ställer till med "på riktigt"!

Jag kommer inte ihåg namnet nu. Måste lämna datorn strax. Återkommer kanske senare om det "behövs"!

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Oradour sur Glane, om Jappes spår är rätt..

Jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Och här tar vi en lugn promenad med freddie-hunden, sanden är röd och luften varm...

Men var var vi då?

HBK01.jpg

jyrki
 
Toppen