• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Tyvärr inte Celle men det är ca 100 km till orten från Celle.
Vi vet inte heller vad statyn handlar om.

DSCN1232.JPG

Vy från utkanten av staden när man promenerar från campingen.

DSCN1220.JPG

Leif
 
J

Jarn

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Hhhmm, klurigt, jag känner igen att jag varit där, men många tyska orter ser ju ut så.
Kan det vara Goslar igen ?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Hameln är det, så många har nog varit där, statyn har vi troligen glömt vad det handlar om för det ser ut som Benita håller på o läser på skylten.

DSCN1227.JPG

Gert Pettersson får söka en bild.

Leif
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Tyvärr har jag ingen bild att lägga in, men kan inte låta bli att gissa på bilderna ändå. Kan någon annan lägga in en bild ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Det gäller ett område nära en stad i Europa! Vet ni också varför man har man ställt till det så här så blir det guldstjärna i kanten, för jag är nyfiken! Vägen genom området var i stort sett öde, man såg få människor och stället gjorde ett väldigt kusligt intryck på oss!

C 2.jpg
 
F

F.d. 1370

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Har sett liknande i Kroatien. Det var påbörjat redan under romaretiden. Man bröt kalksandsten till alla sina byggnadsverk. Nu nu är det väl mestadels till vägbyggen.

Minns jag rätt, så var det på höjderna utanför Split

Nils
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Det finnes flere slike områder i det sødre Spania, jeg kjenner ikke igjen dette stedet, men eksempelvis det tilsvarende i Mazzaron ble det hentet ut forskjellige typer malm i nesten 3000 år. Startet med tinn og kopper og avsluttet med nikkel. Lengre syd på østkysten har det vært gruver for mange forskjellige mineraler - nesten alle som dagbrudd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/12

La Union mellom Cartago og La Manga, San Jose gruvene - en nå nedlagt bly-gruve, i romersk tid ble det og tatt ut pigmenter til forskjellige malinger.
Ligger ikke langt fra stranden i Portman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Jag hade tänkt mig öster om Cartagena som svar och Knut är ju i det området med Portman! Det är så långt från "Romantische Strasse" man kan komma! Det är nog det mest förstörda landskap jag har sett i Europa i fredstid! Och det är ett stort område! Åk inte där i onödan!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/12

La Union er en komun som ligger litt øst for Cartagena by, med Cartagena komun rundt på alle kanter. Tettstedet Portman var hamnen for gruvene i La Union, i dag er det svært lite igjen av gruvedriften.

Men vi trenger ikke reise til Spania for å se store spor etter gruvedrift - Kiruna ligger på en stor gruve og i Norge har vi Bjørnevatn like sør for Kirkenes. Det finnes mange flere rundt i hele Europa....

Men Jappe du la ut et bilde av plakaten ved gruveanlegget som nå skal bli del av et gruvmuseum - det ga stedsnamnet i detalj.

Ikke langt fra gruven ville du og finne det ene av to festningsverk som beskyttet innseilingen til marine hamnen i Cartagena. Den andre ligger sør for byen på neset over Isla Plana.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Jag hade glömt Portman i sammanhanget. Den byn verkade död på något sätt så vi hade intrycket av att området var kontaminerat av gruvbrytningen och därför i stort sett övergivet av människor. Vi hade teorier om uranbrytning, strålning m.m. Kusligt ställe, tyckte vi och for snabbt därifrån!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Jeg får vel legge ut en ny gåte, hvor var jeg og hva har vi tatt bilde av?

PICT0106.JPG
 
Toppen