| Sv: Vintercamping med skidåkning -
2012-01-23, 22:52
Hej Quest !
Det finns flera ställen att stå på inom 5 km, Redan vid svansjö/ Hamra lifterna finns platser för husbilar ock så finns Tänndalens camping ( Ca 1,5-2 km till någondera av backarna ) ligger mitt i mellan Tänndalsvallen och Hamra . Tänndalsvallen med egen skidbacke ) därifrån till Svanjö liftarna 3-5 km bil väg ) fågelvägen kanske 2000 m. ( svår väg med slalom utrustning )
Anläggningen vid Svansjöliftarna är ganska stor med resturang , skiduthyrning, närbutik mm. Ner till Funäsdalen ca 15 km , där finns allt du behöver för att överleva , mat affärer , apotek , vårdcentral , systembolag , pizzeria, take away , bilverkstad, mm.
Dessutom är det inte långt till Ramundberget med hela deras liftsystem ( ca 3-3,5 mil ) om inte annat för att prova andra backar ( jag tror slalomsbackarnas kort gäller i hela området ?? ), jag är också stor ost älskare av ost och kan rekommendera mejeriet i Bruksvallarna med sina delikata fårostar , även där finns fina backar med goda platser för vinter camping. Ett tips är också ett besök på fjällmuseet i Funäsdalen , när ni är där och fyller på förråden. Du kanske kan stanna några dagar här och där kolla !!!
Hör gärna av dig om du vill veta mer
Hälsn
Totte04 |