• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android GPS

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej på er där ute! :)

Efter att nu haft Samsung Galaxy s en lång tid måste jag säga att i starten var jag på väg att lämna tillbaks den.

Tok många buggar och urkass synkronisering med Outlook...

Efter uppdatering till Android 2.2 och senaste Kies har allt vänt och därför finns det nu hopp om att gilla denna pryl! :cool:

Är det någon som har testat att köra med något navigationsprogram förutom de som följer med?

Läste på forumet om Google Maps Navigation men finner det inte för nedladdning...

Jag är van vid Tom Tom som jag gillar skarpt, snälla kom med tipps och bilder samt plats för nedladdning i denna tråd på olika typer av Navigationsprogram ni GILLAR och har TESTAT SJÄLVA i denna tråd för just Android.

Ha det bäst //Lasse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Jag har testat CoPilot, Navigon, Aura och Wisepilot. Den senare är min favorit och numera kan man ladda kartorna till minneskortet.

Finns som 5-dagars trial och finns att köpa från 1 dag till livslångt.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Android GPS

Jag har testat CoPilot, Navigon, Aura och Wisepilot m.m.

Kör just nu mest på Aura, där jag laddat ner Sverigekarta (man kan välja vilka man vill ladda ner i telefonen). Tycker den ser bra ut, men har inte riktigt blivit överens med sökfunktioner gällande t.ex. sjukhus, bankomater etc. Har heller inte testat hur det funkar med POI´s ännu.

CoPilot tycker jag ser lite "leksak" ut - är inte så förtjust i det gränssnittet.

Navigon - tja, vet inte riktigt vad jag ska säga om det.

Wisepilot har jag inte kört så mycket. Just nu (denna veckan) säljer Sony Ericsson på sitt Experience Center (affären vid huvudkontoret i Lund) X10 inklusive bilhållare (rutan), billaddare och livstids prenumeration på Wisepilot för 3.900:-


Beträffande Google maps navigation så är det släppt i en drös länder. När det kan tänkas komma till Sverige är är i dagsläget okänt, men Google har vid tidigare tillfällen meddelat att de arbetar på att lansera tjänsten i så många länder som möjligt. Förhoppningsvis finns Sverige med i nästa omgång.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Android GPS

Jag har testat CoPilot, Navigon, Aura och Wisepilot. Den senare är min favorit och numera kan man ladda kartorna till minneskortet.

Finns som 5-dagars trial och finns att köpa från 1 dag till livslångt.

Är Wisepilot samma som Telia Navigator som är kostnadsfri??
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Android GPS

Telia Navigator kostnadsfri? Kostar ju 499:-/år...
Appellos navigatorprogram finns under flera namn i Sverige – Telia Navigator, Telenor Navigation och Wisepilot.
Finns en liten översikt över navi till Android här: Navigeringsprogram till Android - Mobil.se
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Android GPS

Telia Navigator kostnadsfri? Kostar ju 499:-/år...
Appellos navigatorprogram finns under flera namn i Sverige – Telia Navigator, Telenor Navigation och Wisepilot.
Finns en liten översikt över navi till Android här: Navigeringsprogram till Android - Mobil.se

Tack, såg att den inte var kostnadsfri...

Finns det någon som är helt kostnadsfri?

Att kunna "köra" offline vore toppen.

Önskar att tiden fanns just nu så man fick testa lite men men, det är bra att kunna byta erfarenheter på nätet:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Jeg er liten tveksam, for disse multifunktionsmaskiner :)

Har inta oplevet, at kombimaskiner ( sammenbyggede enheder ) har lige god standard, som dom enkeltstående.

Er en del trassig, må man undväre alle, under rep period :(

Välger at have enkeltstående navigationsenhet ( och min smartphone som backup )
Smartphone, som kommunikationmiddel
Dator trådlös til internet ( smartphone som backup).

Går en af delene kaput, virker dom andre endnu :):)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Android GPS

Andnav 2 är fri och klarar offlinekartor: AndNav.org - Android Navigation System
Har dock inte testat det själv (än) så jag kan varken säga om det är bra eller dåligt. Offlinekartorna verkar dock vara ganska gamla.
Länkar till en flock fria GPS-programvaror finns här: Free GPS Software for Mobile and Other


Waze är en fri GPS med lite småroliga inslag som t.ex. poängberäkning när man "målar" nya vägar, loggning vart man kört, bonusgrejor utmed vägarna och möjlighet att se andra Wazeanvändare utmed vägarna. Dock är onlinekartorna som Waze använder ganska dåliga, de ritas ju upp av användarna efterhand. Jag ser mer Waze som ett roligt tidsfördriv än som en fulländad GPS-programvara.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Jeg er liten tveksam, for disse multifunktionsmaskiner

För en gångs skull är jag oense med Carnival. Jag tycker att det är skönt att slippa använda fler elektroniska apparater än nödvändigt. Smartphonen har man alltid med sig och de flesta lurar är ganska tillförlitliga (förutom vissa Androidlurar som HTC Desire m.fl.).

Navigationstillverkarna tycks dessutom satsa alltmer på navigationsappar till smartphones och de är ofta mer moderna och uppdaterade. Skärmarna har idag större upplösning på tex en iPhone än på en vanlig GPS.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

:):)

Ipad eller en tab, er inta en renodlat dator eller navigator eller en telefon.

Den er en sammensurium af alla 3 dela, och er et bra backup grej.

Sikkerhed finns inta for denna, finns idag mange Apps, som kan hacke in på smartphones och wifi upkoblinger, Ipad och tabs ( smartphones ) har inta firewall eller fungerende virusprogrammer som en dator.

blivar denna Ipad eller tab trassig, har man intet der fungerer ( dermed uten navigation, telefon osv. :()

Derfor satser jeg nu på Garmin 3790T ( der nu kan bruge GPI filer med tekst och billeder ). Samsung Galaxy S smartphone, samt min bärbare dator. Bare en grej er trassig kan en af dom andre tage over :)

Dom 3 grejer tilsammen koster jo bare liten mer end en Ipad eller en tab, men fungerer uafhängig af hinanden.

Har jo bare navigatoren i frontruten, galaxyen i handfacket, och den bärebare i skabet.

Jag fölger dog udviklingen mycket noggrant :) vil jo inte misse noget :):)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Android GPS

Tycker inte en Tab eller Ipad är en ersättning för någonting annat än möjligen navigatorn, utan ett komplement som man först undrar vad man skall ha den till och som man sedan uppskattar mer och mer. De flesta har ändå en dator och mobilen behövs ju pga sin ringa storlek.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Android GPS

Vi kör med Garmin 3790 som nu har blivit riktigt bra efter nya SW-uppdateringar och senaste kartor + Carnivals arbete på ställplatser. Tack!

Men bakom lurar vår nya telefon Nokia N8, gratis kartor, fina funktioner, lätt att använda som navigator. men jag har inte lurat ut än om man kan ladda in egna ställplats- eller andra POI-listor. Kan man det så skulle det nästan kunna bli en apparat mindre...

hälsning
jyrki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Nokia kaller POI for favoritter, her ikke funnet en enkel måte å laste opp en fil med favoritter. Har en C5 (billigste med OVi maps med frie karter) og leter fortsatt etter en brukbar løsning.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Hej på er där ute! :)


Läste på forumet om Google Maps Navigation men finner det inte för nedladdning...

Ha det bäst //Lasse


Hej Lasse

Her google map, som er det der bruges idag indtil den nye google navigation kommer :) :

Google Maps - Android app on AppBrain

Dette program gör at du lägge Poi i google navigation: doch inta tekster eller billeder

My Overlays - Android app on AppBrain

har selv indlagt HBK2082 ställplatsliste ind ( omformet gpx fil til csv )
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Hej!

Jag kör iGO för Android fungerar klockrent. Finns att ladda hem på nätet, fungerar med ett flertal kartor, t.ex. TeleAtlas, Navteq m.fl. som också finns att hämta hem.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Hej! Jag kör iGO för Android fungerar klockrent. Finns att ladda hem på nätet, fungerar med ett flertal kartor, t.ex. TeleAtlas, Navteq m.fl. som också finns att hämta hem.

Finns fartkameravarning, platssökning (hotell, värdshus mm), navigation till kontakter, POI´s utmed vägen, tunnelnavigering och kartan på minneskort?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Android GPS

Sticker in en fråga här om Copilot.

Jag har Iphone 3Gs och har köpt Copilot för norden, men lyckas inte med att via min dator lägga in filer med pois.
Laddade ner ett program från deras hemsida som heter Copilot Central, men där kan jag inte leta upp mina poisfiler.

Någon som har ett smart tips.

//Tommy
 
Toppen