• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renare motorer – en prisbomb

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Några notat från gårdagens ”Truck & Bus Forum” på Eriksberg i Göteborg;
# Det kostar att hålla sig ren, nästa avgassteg för lastbilar Euro 6 som träder i kraft 2013, detta kommer att fördyra motorerna med 40.000 – 55.000 kr.

# Kapacitetsutnyttjandet i kommersiella fordon i Europa ligger fortfarande på 40-45%, det innebär att varannan lastbil på vägarna kör tom, i genomsnitt alltså.

# 90% av alla transporter på land i Europa går på lastbil.

# Den kommersiella delen av fordonsflottan, bussar och lastbilar utgör 3% av antalet fordon men svarar för 23% av CO2 utsläppen.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Det trista med sådana förhållanden och kommande kostnader samt eventuella nya vägavgifter mm förmodligen bara resulterar i ökade kostnader i konsumentledet av de transporterade varorna.

När industrins räknenissar införde just-in-time-leveranser innebar det ju att man till stora delar flyttade ut sina lager på långtradarna, och så länge vi konsumenter kräver att kunna köpa dagsfärska grönsaker, importerad frukt och mycket annat året runt, så lär det vara svårt att minska vägtransporterna

Outsourcing av traditionell svensk industri och den ständiga jakten efter lägsta tänkbara arbets- och produktionskostnader bidrar ju också till ökad import. Till stor del stannar de inbesparade kostnaderna hos handelns olika led och priserna ut till konsumenen stiger ändå hela tiden.

Det är inte så konstigt att miljön blir lidande och, att stater emellan på sina konferenser inte får till några riktigt verksamma överenskommelser.

Efter oss syndafloden!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Bra och tänkvärt inlägg av båda, det skulle beslutsfattare läsa om dom inte är helt tondöva och åker taxi mellan hemmet och regeringskansliet och kallar sig vanligt folk som MP:s Ruida som inte ens kunde hålla reda på sina kvitto mycket mindre denna termologi.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Moms på 55 papp det blir klirr i statskassan det.
Och ingen vågar klaga för det är ju för MILJÖNS skull.
Miljö - det heliga mantrat när det gäller att belägga allt med skatt och avgifter.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Det trista med sådana förhållanden och kommande kostnader samt eventuella nya vägavgifter mm förmodligen bara resulterar i ökade kostnader i konsumentledet av de transporterade varorna.

När industrins räknenissar införde just-in-time-leveranser innebar det ju att man till stora delar flyttade ut sina lager på långtradarna, och så länge vi konsumenter kräver att kunna köpa dagsfärska grönsaker, importerad frukt och mycket annat året runt, så lär det vara svårt att minska vägtransporterna

Outsourcing av traditionell svensk industri och den ständiga jakten efter lägsta tänkbara arbets- och produktionskostnader bidrar ju också till ökad import. Till stor del stannar de inbesparade kostnaderna hos handelns olika led och priserna ut till konsumenen stiger ändå hela tiden.

Det är inte så konstigt att miljön blir lidande och, att stater emellan på sina konferenser inte får till några riktigt verksamma överenskommelser.

Efter oss syndafloden!
Aha min käre Watson, men allt är väl inte svart,
detta leder till ökade trp-kostnader enligt logistikernas (= ”räknenissarnas”) kvadratrotsformel, som självklart justeras. Helt perfekt, det leder bla till följande konsekvenser/resultat;
1) trp kostnaderna på landsväg ökar, det ändrar balansen i ekonomin för dessa trp
2) lagerkostnaden på lastbilar kan då i stället överföras till grossist-/kundlager kostn
3) leder till färre men större trp-batchar = mindre lastbilsarbete på vägarna
4) belastningen på vägnätet minskar eller ökar i varje fall inte
5) närodlat resp närtillverkat blir attraktivare/konkurrenskraftigare än importerat
6) outsourcing blir mindre attraktivt, då trp blir dyrare vilket gynnar närproducenter, inte bara grönsaker utan även industrivarar = leder till att utflyttad verksamhet tas hem
7) produkternas bearbetningskostnad kan/får öka då trp kostn sjunker = ökad sysselsättning i Sverige, men mindre på vägarna
8) självklart leder detta till en bättre miljö, mm = trp arb minskar, bearbetn kostn tillåts öka = mer sysselsättning i Sverige, för att ev väga jämnt = i ”räknenissarnas” ekonomiska logistikformler.
För min del förstår jag inte att våra kära politiker och spec ”gröningarna” undgått att förstå vikten och kraften i dessa ”räknenissarnas” formler för ekonomisk produktion och hemtagning av gods/varor. Genom att ändra parametrar för trp-kostnad kan man radikalt och enkelt förändra och styra!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

För att få lite uppfattning om kostnaden, 40000-55000 kr, vad kostar en lastbilsmotor eller en hel lastbil/trailer ?
// Göte J
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Nu när vi ändå talar miljö och avgasers inverkan på densamma så sa de i dag på nyheterna att det är p g a väldigt liten aktivitet på solen (få solfläckar) som vi fått så kalla vintrar de sista åren. Har man då kanske med vett och vilja förbisett att det kan vara hög solaktivitet som orsakar den sk globala uppvärmningen som hela klimatdebattten handlar om.
Just detta faktum har danska forskare påvisat för flera år sedan, men detta har tystats ner.
Nedanstående diagram visar solfläckarnas inflytande på jordens medeltemparatur under ca 130 år.

Solfläckar_temp.jpg
Det andra diagramet visar jordens medeltemperatur sedan 1000-talet.
Man kan undra vad som släppte ut all koldioxid under medeltiden???

Jordens medeltemperatur.jpg
Är hela klimatdebatten om koldioxidutsläppen en enda stor bluff??? -Eller vad skall man tro??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renare motorer – en prisbomb

det var de kurvene som FN sitt klimapanel ikke ville ta med i sine dokumenter - "forskere" som har funnet opp en teori og så velger målinger og oppservasjoner som passer med teorien og forkaster alle andre. :mad::mad:
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Det borde kanske städas framför egen dörr först.
Om alla vi med husbilar köpte en sommarstuga (gärna i närområdet), skrotade husbilarna, åkte tåg till närmaste station och sedan gick eller åkte elmoppe resterande sträcka skulle vara en betydande miljövinst.

Precis som att byta kostnadsparametern i en ekvation kan man bolla med förbrukad energi för ett visst transportarbete.

Ex. Husbil 3,5 ton (lastad till sin totalvikt), 1.0 l/mil = 0,29 L/ton och mil.

Lastbil 60 ton (lastad till sin totalvikt) fullastad, 5.0 l/mil = 0,08 L/ton och mil.

Lastbil 60 ton ( lastad till 50% = 43 ton ) 4,1 l/mil = 0,10 L/ton och mil.

Lastbil 60 ton ( lastad till 0% = 25 ton) 3.7 l/mil = 0,15 L/ton och mil.

Nu kommer den uppmärksamme att påpeka övriga effekter och kostnader såsom vägslitage mm,mm.

Men detta är ingen doktorsavhandling, utan bara förbrukning av flyttad massa per mil.

Visst hadde det varit lysande om allt gods kunde gå på järnväg och bensinmackar stormarknader, Fabriker, skog,mm mm kunde ligga i anslutning till järnvägsstationerna men det är en utopi än så länge.

Obs! kör själv husbil :bye:,

Peter.
 

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Dessutom kostar en lastbil i total skattekostnad ca 200.000 kr per år. Tänk om dessa pengar lagts på vägunderhåll....:cool:
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Oavsett solfläckar är det så att koldioxidhalten i luften ökat sedan industrialiseringen började. Det är också så att ökad koldioxidhalt hindrar värmestrålningen från jorden dvs temperaturen på klotet ökar. Sedan är det naturligtvis upp till oss människor att antingen ändra solfläckarna eller minska förbränningen av kol i olika former.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Ja hur man än vrider och ändrar på detta så kvarstår faktum att vi gör väl egentligen ingenting annat än vårt bästa för att förstöra moder jord från det vi vaknar tills vi går till sängs :confused
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Renare motorer – en prisbomb

För att vissa av lastbilarna ( inte godstrafik ) på mitt jobb ska få köra i stan har vi fått montera addblue tank och DPF till en kostnad av ca 200000 kr per bil .Då kan vi köra vidare till 2016 el 17 tror jag det var sen e det slut..Man kan oxå 50 regga dom så kan man skita ner hur mycket man vill dessutom köra dom med B kort .Det handlar bara om att pengarna ska in och miljölobbyn ska bli nöje .Svenne banan får betala kalaset vi (jobbet)höjer bara priserna så oss drabbar det inte så mycket
Det är viktigt att vi är rädda om vår planet. Men ibland blir det bara dumt ta bara våra husbilar med DPF ett par loppor dyrare än en gammal bil i vägskatt .Den idiot som bestämt detta eller lagt fram det förslaget till berörd myndighet skulle ha kompanistryk
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Oavsett solfläckar är det så att koldioxidhalten i luften ökat sedan industrialiseringen började. Det är också så att ökad koldioxidhalt hindrar värmestrålningen från jorden dvs temperaturen på klotet ökar. Sedan är det naturligtvis upp till oss människor att antingen ändra solfläckarna eller minska förbränningen av kol i olika former.

Jag läste att den mesta koldioxiden kommer från planktron o d i havet och att den avgivna CO2'n ökar med vattnets temperatur.
Då bör det även vara så att solfläckarna också bidrar till ökad koldioxidhalt i atmosfären.
Det har fifflats med siffror om klimat och gaser mm förut. Senast för ett par år sedan av forskare i England som jobbade för FN's klimatpanel.
Är det så att forskarna inte får några anslag om de inte redovisar resultat som passar politikerna???
Sedan hoppar tredje statsmakten (massmedia) på domedagståget.
Jag är skeptisk, som Stefan Sauk sa.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Om det är så att detta är globalt problem
så tycker jag att vi skall låta globanianerna ta hand om problemet:)

MVH//Jocko:)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Om vi återgår till ursprungsdiskussionen och då euro6.
Att det kostar en del extra att tillverka dessa bilar är väl klart men blir det högre underhållskostnader? Gillar inte att partikelfiltren vi har i personbilsdieslarna har begränsad livslängd och kan kosta 15-20 000:- att byta. Vill inte tillbaka till forntiden när det inte fanns filter och man inte kunde åka efter en orenad diesel utan att det luktade. Kommer även ihåg diskussionerna som var ca 1987 när katalysator skulle införas, alla s.k. bilexperter tyckte det var idiotiskt med nya kostnader och dyrt underhåll.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Jag kör inte färre mil om året nu än när bensinen kostade 90 öre/litern, men jag betalar många tusen mer i olika former av bensinskatt.
Kom att tänka på Fiats dåtida reklam. Vad kör du för bil när bensinen kostar 3kr?
Husbilen ställer vi av på vintern för att vara miljöriktiga - eller?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Renare motorer – en prisbomb

Det borde kanske städas framför egen dörr först.
Om alla vi med husbilar köpte en sommarstuga (gärna i närområdet), skrotade husbilarna, åkte tåg till närmaste station och sedan gick eller åkte elmoppe resterande sträcka skulle vara en betydande miljövinst.

Precis som att byta kostnadsparametern i en ekvation kan man bolla med förbrukad energi för ett visst transportarbete.

Ex. Husbil 3,5 ton (lastad till sin totalvikt), 1.0 l/mil = 0,29 L/ton och mil.

Lastbil 60 ton (lastad till sin totalvikt) fullastad, 5.0 l/mil = 0,08 L/ton och mil.

Lastbil 60 ton ( lastad till 50% = 43 ton ) 4,1 l/mil = 0,10 L/ton och mil.

Lastbil 60 ton ( lastad till 0% = 25 ton) 3.7 l/mil = 0,15 L/ton och mil.

Nu kommer den uppmärksamme att påpeka övriga effekter och kostnader såsom vägslitage mm,mm.

Men detta är ingen doktorsavhandling, utan bara förbrukning av flyttad massa per mil.

Visst hadde det varit lysande om allt gods kunde gå på järnväg och bensinmackar stormarknader, Fabriker, skog,mm mm kunde ligga i anslutning till järnvägsstationerna men det är en utopi än så länge.

Obs! kör själv husbil :bye:,

Peter.

Snittförbrukning idag ligger strax under 4 l/mil inte 5 vid 60 tons bruttovikt

MVH

Stig
 
Toppen