• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man köpa en spansk P11 i spanien?

F

F.d. 50190

Guest
Har hört att det är problem att köpa en spansk P11 i spanien. Är det någon som vet.
Sitter just nu i Åhus med minus fyra grader och längtar söder ut.
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Kan man köpa en spansk P11 i spanien?

Enklast är att köpa på marknaden. En tom flaska brukar kosta mellan 5-10 €.
Sedan är det bara att byta på vanligt sätt till en fylld. Köp Repsol (orange), för där kan du byta mellan butan och propan efter tillgång.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Kan man köpa en spansk P11 i spanien?

Här på Camping Bahia i Santa Pola kan man låna en spansk P11 mot 30 euro i deposition. När man lämnar tillbaka den får man tillbaka sina 30 euro. Man är inte tvungen att lämna tillbaka den utan har då "köpt" en spansk P11 för 30 euro. Vi betalar 13 euro för byte av P11.

Lycka till
Sven-Åke
 
Senast ändrad:

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Kan man köpa en spansk P11 i spanien?

Det kan väl variera beroende på ort och tillgång, men jag har sett flera till salu på loppmarknader för det pris jag angett.

Mats C
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kan man köpa en spansk P11 i spanien?

Kompisen köpte i dag av Repsolbilen här i Fuengirola en fylld propanflaska till det facila priset av 24€......

Inga frågor om licenser eller så. Ingen ide att åka till marknaden heller.

hälsning
jyrki
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Kan man köpa en spansk P11 i spanien?

Juan Norte, jag har följt det du svarat svenskar om gasol i två år nu. Det verkar inte som reglerna följs någonstans i Spanien. Som du du ser i trådarna här så fixar folk gasolflaskor utan problem i hela Spanien. Du har säkert rätt om regelsystemet men varför fungerar det inte. Vi har inte mött någon svensk som haft problem med licenser och annat. Det verkar som du kan fixa en Spansk gasolflaska utan problem varsomhelst. Kan du förklara varför?

Sven-Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Kan man köpa en spansk P11 i spanien?

Tack!
För att det tydligen är "enkelt" att hitta en eller flera flaskor i Spanien med propan.
Vi är "nya" som husbilsägare, men varför kan inte EU driva denna fråga - Att få en
säger en - koppling/flaska så att man slipper att bli halvt om sider kriminell för att lösa sina gasolbehov inom EU länderna. Risken med att stå med halvfyllda gasolflaskor hemma i förrådet från olika länder är inte tilltalande. När ska man vakna upp för att skaffa en gemensam EU-norm för flaskor - kopplingar - kvaliteten på "gasolen" m.m.. Med den utveckling som husbilarna har inklusive alla husvagnar torde det vara av intresse för såväl säkerheten som bekvämligheten att frågan får lyftas av våra folkvalda inom EU. Tyvärr känner jag ingen personligen, men kanske har vi någon som kan ta sig mödan an att få lite stil på problemet och en gemensam lösning.
Alla gamla flaskor kan återvinnas och massor av nya jobb skapas för detta plus tillverkning av nya.
Hälsningar från Åhus med 30 cm snö och mer att vänta under natten.
Vår husbil har nästan försvunnit under snömassorna.
Ni som är söder ut i år, vi kommer nästa vinter - var så säker.
 
Toppen