• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omnia recept önskas

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Skulle vilja önska recept till Omniaugnen från er. Har tröttnat lite på mina..Vill ha lite nytt..

Mvh Noynoy :p:
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Omnia recept önskas

Om du tröttna på dina så kan jag kanske få dom.......
Den enda jag har gjort är rosta grönsaker o värmt halvfabrikatsbröd.....
 
H

hianders

Guest
Sv: Omnia recept önskas

Det finns ju en receptbok till att köpa som vi har haft glädje av. Man får ju inspiration till att prova liknande rätter som finns beskrivna där. När man bläddrar i boken blir man alltid så hungrig. Man kan också gå in på Omnias hemsida där det finns lite recept att skriva ut.

Vi är jättenöjda med vår ugn.

fru hianders/Iger
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Pastistio recept

Grekisk Pastitsio (pastagratäng)

400 gr kokt pasta
6 hg köttfärs 1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
persilja
olivolja
salt
peppar
kanel
2 äggvitor
2 msk ströbröd
riven ost
75 gr margarin
4 msk vetemjöl
6 dl mjölk
2 äggulor

Gör så här:
Koka pastan nästa helt klar i saltat vatten. Låt vattnet rinna av pastan i durkslag, häll tillbaks dem i kastrullen (ej på varma plattan), häll över smält margarin. Bryn köttfärs, lök och vitlök i olja. Tillsätt tomater, persilja och kryddor (var försiktig med kanel ). Låt såsen koka ihop medan du gör vitsåsen. Smält margarinet i en kastrull och rör i mjölet. Häll i mjölken lite i taget och under omrörning, låt såsen sakta koka upp (rör hela tiden).Den ska bli slät och len.
Ta kastrullen av värmen salta, peppra och rör der äggulorna. Tag köttfärsen av värmen och blanda ner äggvitor, ströbröd och 1½ dl riven ost. Smörj en stor gratäng form. Vispa en äggvita och häll i pastan ta hälften av pastan i omnian, bred över köttfärsen och häll på resten av pastan.
Häll över vitsåsen och strö över riven ost och klicka på lite margarin. Grädda tills det är genomvarmt och fått lite färg på.
Får inte allt plats i formen så frys in det.
Byt ut kryddorna mot en påse tacokrydda och man får en Tacogratäng.
 
Senast ändrad:

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Omnia recept önskas

Nickes kyckling

1 grillad kyckling
6-8 kokta poatisar
1 vitlöksost typ Boursin
1 ädelost
3 dl grädde

Ta allt kött från kycklingen och skiva potatisen i tjocka skivor.
Smörj Omnia formen och varva kycklingen och potatisen i denna.
Ta så mycket av båda ostarna som dina smaklökar tycker och mixa ihop dem med grädden.
Häll detta över kycklingen och potatisen.
Ställ på spisen tills det blivit varmt och fått lite färg.
 
Senast ändrad:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Omnia recept önskas

Ser ut som riktigt goda recept (särskilt som jag har en extra förkärlek till Grekland ;) )
Men jag har alltid problemet med hur stark gasollåga o ungefär hur lång tid tar det?

/Cecilia
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Omnia recept önskas

Jag använder Omnia mycket till att värma upp "färdig" mat, typ gratänger och sånt.. Man ser när det börjar värma upp sig..Man får hålla kolla helt enkelt...
Jag har tänk att försöka mej på att baka i den i vinter. Hemma i huset..
Får se hur det går, :rolleyes: men man måste ju misslyckas för att kunna lyckas...
 
H

hianders

Guest
Sv: Omnia recept önskas

Cecilia - i receptboken står det oftast att man skall ha den lägsta lågan vilket vi brukar ha. Om det behövs på slutet kan vi nog vrida upp den lite.

Vi har gjort banankaka och också mix-sockerkaka i burkugnen. Fungerar alldeles utmärkt.

Vi tycker den är ett bra komplement till en måltid då man har "huvudrätten" i lilla husbilsugnen och kanske en potatisgratäng i burkugnen! Vi har även gjort Janssons Frestelse i ugnen (från grunden, inte förkokt potatis).

Inger/fru hianders
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Omnia recept önskas

Är det inga fler som har bra recept att dela med sig? Kom igen nu....
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Omnia recept önskas

Hej!
Vi bakar sockerkakor och äppelpaj i våran omnia ugn. Vi bakar då efter våra vanliga recept och tid som man har hemma. Oftast testar vi om kakan är klar ca 5 minuter innan den ska vara klar.
Gasolen vrider vi ner till minimum och sedan ökar vi en liten, lten bit. VIKTIGT är att ugnen står mitt på gasolen för annars gräddar kakan ojämnt.
 
Toppen