• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyst elverk

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare så gick jag o köpte ett elverk från Biltema. Väger lite o går förhållandevis tyst och är varvtalsreglerat.

Nu tyckte jag att det borde gå att få det ännu tystare.

Köpte en stor plastlåda på Bauhaus och 20mm motorumsisolering med folie på Biltema. Svetsade på en gjänghylsa på avgasröret där jag nu kan förlänga med en slang för att leda ut avgaserna från garaget eftersom nu hela paketet står inne.
I botten på lådan sitter en fläkt som evakuerar nedåt via en tom batterilåda i garagegolvet. I den batterilådan sitter också en motorrumsfläkt till båtar som drar ut ev.motorlukt från bilen.
Båda dessa fläktar matas direkt från 12V-uttaget på generatorn.

Resultatet blev så bra att man nu kan sitta inne i bilen och ha elverket på utan att det blir en pina. Mycket nöjd med resultatet.

Har inga bilder än men ska försöka ta lite i helgen.
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Vad händer om avgasslangen skule läcka kolmoxiden sprider sig när den står inne i kofferten.
Jag skulle aldrig aldrig köra elverket inne i koffertetn.
Utomhus kanske för ljudet och grannsämjan.

Kolmonoxidförgiftning

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök
Kolmonoxidförgiftning innebär förgiftning av gasen kolmonoxid, CO. Hemoglobin har betydligt högre affinitet för kolmonoxid än syre (ca 200 ggr) vilket gör att inhalerande av högre doser kolmonoxid leder till hypoxi inre kvävning då syret konkurreras ut.
Risk för kolmonoxidförgiftning föreligger bl a vid förbränning av kolväten i slutna utrymmen, vilket är något som ibland används som självmordsmetod.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Vad händer om avgasslangen skule läcka kolmoxiden sprider sig när den står inne i kofferten.
Jag skulle aldrig aldrig köra elverket inne i koffertetn.
Utomhus kanske för ljudet och grannsämjan.

Kolmonoxidförgiftning

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök
Kolmonoxidförgiftning innebär förgiftning av gasen kolmonoxid, CO. Hemoglobin har betydligt högre affinitet för kolmonoxid än syre (ca 200 ggr) vilket gör att inhalerande av högre doser kolmonoxid leder till hypoxi inre kvävning då syret konkurreras ut.
Risk för kolmonoxidförgiftning föreligger bl a vid förbränning av kolväten i slutna utrymmen, vilket är något som ibland används som självmordsmetod.

Läs tråden från början hur det är löst
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Nej då inga problem.
Nu är det så för vår del som jag skrev i en annan tråd att vårt elverk går bara på vintern för laddning. Därför rör det sig bara om kort driftstid dagtid "om" laddning behövs. Givetvis kan elverket också ställas utomhus om man känner för det.
När elverket går och avgasslangen är förbunden med utsidan så uppstår även ett ganska kraftigt undertryck i garaget. Undertrycket ökar ytterligare med dom två fläktarna som finns. Den luft som tillförs kommer då från bodelen eftersom ingen utvändig ventilation finns i garagedelen.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Tyst elverk

För att sänka tempen i lådan tror jag att avgasbandage kan göra susen .Dels blir motorn svalare och värmen stannar kvar i avgasröret och åker med ut.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Hej,

Ser att det gått ganska många år sedan tråden startade. Det hade varit kul att veta hur det gick sen. Fungerar det över tiden?? Jag har precis köpt ett nytt biltema G 1700 elverk med ren sinus. Det går bra men kunde vara tystare. Jag behöver inte ha det ombord utan skulle nöja mig med en låda utan avgasslangar, frågan är bara hur mycket tystare det blir då.
En annan reflektion är att i manualen för detta nya elverk står att man antingen ska nyttja 230 V eller ladda 12 V inte båda samtidigt men enligt beskrivningen så tar ni ström till fläktarna direkt. En motorrumsfläkt drar ju en del ström. Kul om man får svar efter dessa år. //Peter
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Har bytt bil sedan två år men har elverket kvar. Har även lådan kvar. Använder den under vintrarna o den har fungerat perfekt hittils.
Fläkten i lådan är en datafläkt men har den numera aldrig inkopplad. Du har ju en egen kylning på elverket som jag utnyttjar för ventilation i lådan o det fungerar bra. Lådan o locket är invändigt klädd med motorumsisolering med folie.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Tack för snabbt svar. Ska testa mest för kul. Jag har inte kollat hur ventileringen ser ut på elverket men gissar att det finns galler i botten och där avgasröret sitter. Ett flöde den vägen borde ju räcka långt, man får väl mäta temperaturen och sätta i en fläkt om det behövs.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Tack för snabbt svar. Ska testa mest för kul. Jag har inte kollat hur ventileringen ser ut på elverket men gissar att det finns galler i botten och där avgasröret sitter. Ett flöde den vägen borde ju räcka långt, man får väl mäta temperaturen och sätta i en fläkt om det behövs.

Läs min beskrivning i inlägg 10 så förstår du hur jag gjort.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Tack, jag förstår principen. När jag kollar över möjliga leverantörer av lådor så hittar jag ingen tillräckligt stor. Den du har finns inte längre på Bauhaus. Fast det är väl bara att leta vidare....
 
Toppen