• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Det är möjligt att jag ibland har en något kritisk inställning till saker och ting. Detta gäller i synnerhet It-branschen för där finns ju aldrig några färdiga produkter. Ständigt uppdaterande och annat elände hela tiden kan ju få vem som helst att bli kritiskt inställd, i varje fall borde det vara så! :cool:

Jappe
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Knarrevik! Lager iPad en ny rute hvis veien er sperret på grunn av en trafikkulykke?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

vad kan en Apple-surfplatta som inte en t.ex. Google-surfplatta kan?
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag försökte kolla på bl a annat Nexus (hittade då billig 10" platta för 2,7 hos cdon) och dessutom kommer de ut snart med en ny också men det det mest störande var att apllikationerna inte såg ut att vara lika optimerade som t ex Ipad Air annars är det lika bra upplösningar eller t o m bättre på Android plattor. En sak till som avgjorde var att jag redan hade en bashögtalare som var till min Iphone 4. Upp till var och en vad man skall ha den till?. Läste också en test som de tyckte att Ipad hade mycket bättre flyt i ex filmvisning osv.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Knarrevik! Lager iPad en ny rute hvis veien er sperret på grunn av en trafikkulykke?

Ja, det är själva vitsen med funktionen!
Vid vägarbete visas den extra tid som störningen orsakar. Tyvärr tar de flesta stora navigeringsapparna extra betalt för "livetrafik" numera.

Här visas trafikstörningar i min omgivning, hur aktuell den är har jag svårt att avgöra, jag har en känsla av att detta fungerar bättre i tex Tyskland.

image.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Ja, det är själva vitsen med funktionen!
Vid vägarbete visas den extra tid som störningen orsakar. Tyvärr tar de flesta stora navigeringsapparna extra betalt för "livetrafik" numera.

Här visas trafikstörningar i min omgivning, hur aktuell den är har jag svårt att avgöra, jag har en känsla av att detta fungerar bättre i tex Tyskland.

Visa bilaga 84024

Ja det stämmer funktionen har funnits i många år i sverige,
MEN används uruselt dåligt, kommer för sent och ligger sen kvar ibland i dagar, jämfört med t.ex. tyskland där den verkligen är ett hjälpmedel.
Använder man funktionen i sverige blir det ev. en senväg.:(
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Ja det stämmer funktionen har funnits i många år i sverige,
MEN används uruselt dåligt, kommer för sent och ligger sen kvar ibland i dagar, jämfört med t.ex. tyskland där den verkligen är ett hjälpmedel.
Använder man funktionen i sverige blir det ev. en senväg.:(

Det är samma problem med alla GPS:er i Sverige. Trafikverket klarar inte detta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Paddan (iPad mini) har anlänt! En liten mager och hal rackare. Potent verkar den vara men det går inte att skriva på den! Accenterna grave, aigue och cirkumflex m.fl., var är dom gömda?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tror det er som i Android - hold på selve bokstaven litt og det dukker opp varianter med aksenter. Selv æøå og äö kan skrived på den måten selv med engelsk tastatur.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag har inte satt in något simkort än. Var sak har sin tid! Den ska väl kunna fungera på hemmanätet.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag kommer inte ens ut på nätet! Hur gör man? Jag börjar tröttna på all reklam och annat trams i den här lekpaddan. Jag byter nog till en riktig Samsungpadda.

Anledningen till att jag köpte den här iPaden var att jag inte lyckades ladda ner mobil life + till någon av mina androider. Det skulle gå så lätt med iPad enligt enligt Knarrevik men jag lyckas inte. Den hittar inte appen! Inte heller IGO hittar iPaden.

Ständigt bekräftande av min identitet börjar bli tjatigt nu och språket är i princip obegripligt. Jag tror att NSA ligger bakom många av konstigheterna i den här paddan! :cool:

Vi får se! I morgon ska jag träffa NSA:s representant i Sverige, Mr. Grounchbay, och då ska han få hjälpa mig! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag har gått ifrån alla andra navigatorer och använder nu bara Ipad Mini
Med hållare RAM Mount - X-Grip

Och sen när resan är över för dagen blir den en perfekt surfplatta, multimediacenter
 

Bilagor

  • IMG_20140425_153702.jpg
    IMG_20140425_153702.jpg
    528,9 KB · Visningar: 9
  • IMG_20140425_153647.jpg
    1,6 MB · Visningar: 2
F

F.d. 24414

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Ständigt bekräftande av min identitet börjar bli tjatigt nu och språket är i princip obegripligt. Jag tror att NSA ligger bakom många av konstigheterna i den här paddan! :cool:

Vi får se! I morgon ska jag träffa NSA:s representant i Sverige, Mr. Grounchbay, och då ska han få hjälpa mig! :D

Jappe

Jappe och jag är överens! Kul!

(min fru och min grabb gillar "paddan", jag är fortfarande sur på den)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

iPaden har onekligen vissa fördelar som navigeringshjälpmedel och jag börjar lära mig den nu. Vi får se.

Jag hämtade en app, VideoTube, som liknade Youtube väldigt mycket men den visade sig vara full av reklam och annat elände så jag försökte bli av med den men lyckades inte. Någon som vet hur man gör?

Det finns saker och ting i iVärlden som jag tycker verkar suspekt. De som ligger bakom hela upplägget verkar vara kolossalt merkantilt begåvade! Folk som står i kö för att köpa nya paddor när de "släpps" uppfattar jag som konstiga! En galen värld vi lever i!

Jappe

PS. Jag lyckades med att "radera" appen till slut. Jag hoppas att den verkligen försvann på riktigt och inte ligger och lurar någonstans, redo att hoppa fram igen när man minst anar det.

PS 2. Det går tydligen att ladda ner den riktiga YouTube också! Bra!

PS 3. Horowitz låter fantastiskt bra på minipaddan!
 
Senast ändrad:
Toppen