• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför

F

F.d. 53498

Guest
2 frågor.

Kan någon säga mig varför gasen skall ta slut kl 12 på natten när det är +1 grad och spöregn på tvären.

Tyvärr kan jag bara köra värmaren på steg 1, bara 4 amp. Det räcker inte.

Fråga 2.

Finns det något ställe att fylla en svensk flaska i närheten av Stuttgart?

Nu blir det till att krypa ner hos gumman. Varför köpte vi en bil med långbäddar?
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Varför

Hej, jag förstår inte riktigt din fråga ???? Varför gasen tar slut när allt är som j..... Det är ju bara så :D. Om du inte lyckats att placera bilen så du hade en jättevattenpöl utanför gasolkofferten att stå och trampa i också, så tycker jag du skall känna dig halvnöjd i alla fall.

Mv.h. JANKRO.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Varför

Det är väl det som är charmen med husbil...
Och tänk på det sköna sedan:
Du har bytt flaskan, tagit dig en Hojt, kryper ner hos tanten, kastar kalsongerna.......Oj nu slant det i väg......
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varför

Om flaskan alltid tar slut på natten så byt den inte förren 12 timmar senare./ eller 12 timmar tidigare
En enkel lösning eller hur.:twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varför

Kan även vara en fördel om gasolen tar slut i förtid.

En av grabbarna och hans sambo föredrar att ligga i husbilen när de hälsar på. (får sova länge)
De kom faktiskt in för frukost en morgon klockan åtta istället för 10-tiden och allt var naturligtvis gasolens fel.:)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Varför

1. För att du inte övergått till dieseldriven värme!
2. För att du inte nog värdesatt fördelen av "delad-bädd" före köpet! Långbädd må vara "gött" men hustrun är gôtt-i-gôtt-gôtt"
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Varför

Nä, nä Peter - ingen risk med dagens dieselpanna. Låg förra natten i Linköping. Mätaren markerade fullt bodelsbatteri även i morse!

Pannan är 6 kw Webasto DualTop - rekonmmenderas!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Varför

Maja.
Har du någon koll på hur mycket den drar i ström. Min husbil är inte så välisolerad så 3 dygn på en flaska om man bara använder den nattetid(hösten,vinter för de flesta söderut) Då får man inte skruva upp termostaten för mycket!!!!
Ha det
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Varför

Hej Peter.
Min Dieselpanna Truma Combi 6D förbrukar vid full effekt ca:7A och ger då 6KW.
Vid uppvärmning av Husbilen går den på full effekt ca:1tim.
När husbilen är uppvärmd så räknar man med att pannan tar 1,8A,diselförbrukningen är då ca:1,5dl/tim.
Vid uppvärmning av bara varmvatten tar den 1,8A.
Det behövs minst 2st batteri eller 1 större batteri.
Arne.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför

Det är inte utan att även jag långsamt börjar bli intresserad av Webasto DualTop. Strömförbrukningen tycks ju inte lika stor som på tidigare dieselpannor och dieselförbrukningen verkar ganska ringa också.

Men det är ju, så vitt jag vet, stor skillnad på avgaserna vid förbränning av gasol resp.diesel. Gasolen betraktas ju som ett rent bränsle jämfört med diesel. Det finns ju alltid risk för att avgaserna kommer in i bilen, tycker jag. Hur har man löst detta problem? I min värld så behövs det ett rejält avgasrör som helst når grannkommunen (lätt överdrift, kanske).

För mig, som har läst en del om innehållet i dieselavgaser och som har blivit lite skrämd av det, så blir den stora frågan: hur ser man till att inte avgaserna kommer in i bilen? Ibland får jag en känsla av att dom som har dieselpannor gör som strutsen och förtränger ämnet eftersom dieselpannan ger så stora fördelar för övrigt!

Jappe
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Varför

Mitt skämt har övergått till ett seriöst ämne, tack för det.

Visst låter det ok med dieselvärme. Vad är kostnaden för ett sådant byte, och som Jappe skriver hur fixas avgaserna.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Varför

Hej dieselvärme-spekulanter ;)

I vår förra Maja kollade vi förbrukningen på dieselvärmaren Webasto 2000 ST och den låg då på c:a 1,5 dl per tim när det var minusgrader utanför. Den vi har nu är större (6kw) så den kanske drar mer i uppstarten kan jag tänka. Däremot kan jag inte märka att det går åt mer än tidigare i tanken. Elförbrukningen har jag inte riktigt koll på - ska konsultera bruksanvisningen men sitter lite trångt till med tiden just nu. Ber att få återkomma.

Avgaserna upplever jag inte heller som ett problem. "Avgasröret" är en tp av flexslang som kan dras fritt under bilen. På vår nuvarande bil är det fabriksmonterat och mynnar betryggande långt bak/ut. Överhuvud känner vi ingen dieseldoft varken utanför eller inuti bilen. De är nog ganska "renade" nuförtiden.

Webasto eller Truma är nog en smaksak - vi trivs gott med vår Webasto. Välkommen att slå en pling eller ta vägen förbi så demonstrerar jag gärna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför

Var tredje ny husbil utrustas tydligen med dieselvärmare som standard. En sak är att stå ute i bushen och gasa sig själv men hur kommer det att bli i framtiden när husbilarna samlas på ställplatser och campingar? Det avgasmoln som då bildas kan väl överträffa t.o.m. luften i Borås en stilla vinterkväll (inversion)!

Jag tycker detta är en viktig fråga och jag vill ha svar på den!

Jappe den oförtröttlige (oförbätterlige enligt mina belackare)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Varför

Jappe, jag måste göra dig besviken något avgasmoln lär du inte få se om värmaren fungerar som den skall.

Även här har utvecklingen gått framåt, drar mindre ström, väsnas mindre, bränslesnålare.

Men, om värmaren inte servas ( vilket är lätt och glömma ) så kan det ryka väldigt mycket vid varje start ( cyklar ) inte så trevligt för grannarna kanske.

Jag tror att dagens värmare har en mycket god förbränning och med liten bränsleåtgång så blir det inga avgasmoln.


// Pär
 
Toppen