• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang. vinterförvaring

F

F.d. 55425

Guest
Om man har husbilen avställd i en stor hall med betong väggar och golv måste man ha råttfällor och torrbollar i husbilen eller??? Vi kommer att ha ca.12mil fram och tillbaka dit den är uppställd.
Känns lite långt för att åka och kolla råttfällor och torrbollar.Vill gärna säga hejdå åt den nu i oktober och hej igen på våren. Kan det fungera?
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Ang. vinterförvaring

Om man har husbilen avställd i en stor hall med betong väggar och golv måste man ha råttfällor och torrbollar i husbilen eller??? Vi kommer att ha ca.12mil fram och tillbaka dit den är uppställd.
Känns lite långt för att åka och kolla råttfällor och torrbollar.Vill gärna säga hejdå åt den nu i oktober och hej igen på våren. Kan det fungera?
För oss har det fungerat utan problem. Vi har inte "besökt" vår bil en enda gång under den inhysta vinterförvaringen. Bilen står i ett kallutrymme på betonggolv hos en bonde ca 2 km från vår bostad. Vi har naturligtvis tömt allt som i bodeln är förknippat med vatten, satt in torrbollar (2 st), kopplat loss bilbatteriet och stängt huvudströmbrytaren. Alla textiler har funnits kvar under vintern. Inget har blivit skadat, inga mössangrepp och ingen dålig lukt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ang. vinterförvaring

Jag har själv inte fått in möss i bodelen men se upp med motorrummet. Där finns det mycket isoleringsmaterial som de använder för sitt bobyggande.

I värsta fall gnager de sönder elkablar och gummiprylar. Jag och många andra har fått ner möss i motorns luftfilter, de åker kana ner och har svårt att ta sig upp igen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ang. vinterförvaring

Ett bra sätt att skydda motorutrymmet är att lämna motorhuven upplåst så det kommer in lite ljus. Inte lyft huv bara på glänt.
Är det mörkt så trivs gnagarna bättre.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Ang. vinterförvaring

Städa bilen mycket noga. Inga smulor på golvet. Inga gamla disktrasor hängande i köket. Om ni vet att ni har spillt något på en dyna. Ta in den dynan.

Detta om mössens luktsinne.

:mcride:
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Ang. vinterförvaring

Tack alla för tipsen.Det blir torrbollar men inga råttfällor.Det med huven var ju smart. Kram Agge :yes:
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Ang. vinterförvaring

Ett bra sätt att skydda motorutrymmet är att lämna motorhuven upplåst så det kommer in lite ljus. Inte lyft huv bara på glänt.
Är det mörkt så trivs gnagarna bättre.

Det där var väl ett skämt Håkan?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ang. vinterförvaring

Ha Ha Ha för just dig wikstrom rekommenderar jag att ha lagom varmt i bilen, stängd motorhuv så det blir mörk, någon liten glipa så bilen inte är helt tillstängd, och framför allt lite brösmulor på golvet.

Skoja bara:twitcy:
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Ang. vinterförvaring

Ett bra sätt att skydda motorutrymmet är att lämna motorhuven upplåst så det kommer in lite ljus. Inte lyft huv bara på glänt.
Är det mörkt så trivs gnagarna bättre.
Jag hade tagit bort huven för lackning och fick trots det besök av möss som samlade sädeskorn i luftrenaren. Bästa sättet är nog att hissa upp bilen i luften på halkiga pallbockar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ang. vinterförvaring

Vilken otur.......

Det finns väl ingen i klubben som tar emot ett tips som om det vore lag. Precis allt som föreslås här är i mina ögon ett tips på vad man kan göra.

Om man nu är så funtad att man tar emot ett tips och tror att man löst sina problem så vad ska man säga. Ett tips är ett tips och inget annat.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ang. vinterförvaring

Jag hade tagit bort huven för lackning och fick trots det besök av möss som samlade sädeskorn i luftrenaren. Bästa sättet är nog att hissa upp bilen i luften på halkiga pallbockar.

Bra tips:yes:

Jag har en husbilskompis som alltid lägger en sockerbit på bänken o han har aldrig haft möss i bilen:rolleyes:
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Ang. vinterförvaring

Öppen motorhuv. Tag bort luftfiltret.
Enris runt hjulen och i en plastsäck i bodelen.
Råttgift under en låda med hål för mössen under bilen. Då är man garderad.
I torrbollen har jag aldrig haft något vatten. Står på en loge med plast över för duvornas skull
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ang. vinterförvaring

Hej.
I vår första husbil så fick vi in möss den var pakerad i en maskinhall på landet.
Men vi köpte byggplast och la på golvet körde upp bilen på det och viker upp plasten en halvmeter runt om hela husbilen.Funka jätte bra inga mer möss i bilen.
 
Toppen