• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger carport till husbilen

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej!!!
Jag skulle vrida stolpara 90 grader för att nå bästa bärigheten för det tryck som snö ev,kan osaka på taket.





Dagens väder kom som en skänk från ovan. Har målat mängder med virke och dessutom fått upp stolparna och kapat dem i rätt längd. Fick dit 2 lock, som jag kallar dem, också. Skall sitta en på vardera sidan av stolpen och "gaffla" hammarbandet. Inre delen av stolpen kommer inte att synas och har därför fått nöja sig med bara grundolja. Alla övriga snickerier skall målas på båda sidorna före uppsättningen.

Här ny skyline.


Visa bilaga 30507


Nu drar dimma och kyla in. Därför drar jag också in.
:mcride:
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag har också mycket goda erfarenheter av jordborren. Eftersom jag dessutom har väldigt lätt sandjord, är det nästan löjligt enkelt, jämfört med att gräva.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Alve
Hur kommer du att göra med körytan i carporten? Blir det en sockel mot markanslutningen på långsidan?
För att inte tala om det elektriska. Kraftuttag 16A eller kanske bara en 10A grupp för belysning o uttag.

Följer ditt bygge med intresse. Tycker du har börjat bra. Blir säkert ett fint slutresultat med tanke på hur noga du har börjat.

Jag gillar verkligen dom här trådarna som handlar egna byggen vare sig det gäller carport eller renoveringar.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej Håkan!

Du kanske har sett mätarskåpet på väggen. Det kommer att hamna inne i carporten. Min tanke är att be en elektriker motera ett uttag 10 A en liten bit från skåpet. Samtidigt ber jag honom att montera en kopplingsdosa strax under taket så att jag senare kan montera 3 lysrörsarmaturer. Det kommer att bli mörkt därinne eftersom det blir plåttak. Tänkte placera armaturerna, inte mitt i taket, utan närmare husfasaden. Från andra sidan finns lite dagsljus också.

Cementplattorna fixade jag till förra sommaren. Hade krånglat tillräckligt med plankbitar och strul under domkraften. Plattorna är tjocka och avvägda. Då jag fixade dem hade jag inte en tanke på att bygga carport där men nu kommer dom väl tillpass ändå. Kan nu gräva ut matjorden runt omkring dem och ersätta med material som är renare.

Det jag skall göra allra först är att se till att taklagsfesten blir av. Jag jobbar ju helt ensam så det blir en hejdundrande fest.

Med förra vintern i minne här det viktigast att komma under tak. Jag har ju bygglov för en carport så jag kan inte direkt bygga ett garage. Blir ingen sockel, åtminstone inte till att börja med. Skall dock se till att snö inte kan driva in. Sätter nog plexiglas mellan takbjälkarna så ser det ändå öppet ut.

Man får ta finesserna pö om pö. Det skall bli roligt att fixa till lite skåp och hyllor. Finns ju alltid mycket prylar till husbilen. Lite trädgårdsgrejs kommer också att få plats. Hade tänkt bygga friggebod men kan ju spara in den kostnaden nu.

Hälsningar

Alve
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Låter bra. Men jag skulle rekomendera dig att sätta armaturena på vinkelfaste på väggarna.
Räcker nog med två på varje sida om dom är av längre modell.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Ja, det är ju ingen vits med att lysa upp taket på bilen. Vänder på bilen om jag vill ha bra belyst på andra sidan. Har ju dessutom flyttbar belysning.

Alve
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Bygger carport till husbilen

Hej! Har man bara en plats att ställa husbilen på,så räcker det väl med ett Jula Husbilsöverdrag.Art:619-300 alt. 619-301.

Mvh. Avo o Laila
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Så här ser det ut nu då det är dags att göra kväll. En regel till skall upp högst upp men den tänkte jag fästa i hammarbandet. Det är en del av hammarbandet som står lutade mot stolparna på marken. Tänkte lägga upp hammarbandet men kunde inte p.g.a. kraftig blåst. Det har sån yta att det ger stort vindfång.

Satte istället upp regeln på fasadväggen som takbjälkarna skall vila på. Fallet blir nog 10 - 15%. Som synes kommer det första riktiga snickarkluriga då jag skall ta mig förbi takutsprånget med sista biten av carporttaket. På högra sidan räcker det nog med bärläkten eftersom det är en kort sträcka. Läkten blir 45 x 70 mm.

Alla tips och idéer om hur jag skall ta ur plåten och på ett enkelt och snyggt sätt få carporttaket att smälta samman med takutsprånget emottages med största tacksamhet.

P9270395.JPG P9270396.JPG


P9270397.JPG
:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Alve, måste bara fråga.... har du grå 2500 som färg på huset. Snyggt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Ser snyggt ut men en liten undran ..

Kommer allt regnvatten hamna över grannens staket/tomt eller kommer du ha en hängränna ? Det är ju rätt stor yta .

Jag hade nog brutit taket med nock som du har på din fastighet och låtit regnvattet runnit framför och bakom husbilen .
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Håkan! Jag känner inte till färgnr men kan bekräfta att den är grå, ganska ljus.

Bengt-Åke! Det är så lyckat förstår du att hängrännan på carporten i sitt lägsta läge kommer att ligga högre än husets ränna som slutar vid gavelns takfot. Tänker därför ansluta till den ock på så sätt få ut vattnet i dagvattensystemet.

Det återstår också att fundera ut hur jag skall ansluta.

Alve
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bygger carport till husbilen

Det kanske går att dra den på bakdelen på carporten och ansluta den till röret på baksidan då är du ju inte så låst att den måste vara i en viss höjd och då kanske är ivägen när du kör ut/in

Alternativt bara drar röret vid den sista stolpen och ner i marken och vidare in mot huset , visserligen blir det ju inte frostfritt men det kanske går ändå , renssil kan man ju också har på en lämplig plats på röret .
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Om du tittar på bild nr 2 av mina tre senaste så ser du änden på husets ränna. Tänkte mig en hängränna längs kanten mot grannen och förbi öppningen där jag kör in. Trots rejäl höjd över inkörsöppningen kommer den rännan att komma fram till hustaket strax över huset ränna. Skulle alltså kunna låta vattnet rinna ut på hustaket för att senare ta sig ner i gamla rännan. Vill dock ha en snitsigare anslutning till gamla rännan.

Baksidan har två vinklade tak och den stuprännan är redan överbelastad. Måste därför välja framsidan.

Svårare tror jag dock att det blir att sammanfoga de två taken på ett vettigt sätt.

Alve
 
Senast ändrad:
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Bygger carport till husbilen

Jag ville också göra en carport till vår Kabe. Det stöp på att jag var för nära grannen och för nära gatan. Jag hade tänkt gjuta ned stolpar som skulle bilda en båge ut över vagnen och tak typ hård formgjuten genomskinlig plast. Glöm inte bort bekvämligheten när du jobbar vidare. Dra fram el till en stolpe nära vagnen och glöm inte heller en vattenledning och kran bredvid vagnen. Själv har jag grävt ur en halvmeter djupt på min egen "Ställplats" och fyllt upp med ballast och lagt snygga plattor som ytskikt.Lycka till! Matts Torebring
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygger carport till husbilen

Dags för hammarbandet. Har varit nästan storm här idag. Grundade takbjälkar på förmiddagen då jag inte törs klättra omkring med bjälkar i stark blåst. Vinden avtog på em och jag kunde ägna mig åt bjälkarna.

Gammal teknik med linan då jag ensam skall lyfta upp tunga reglar.

P9280399.JPG



Klart och säkrat mot husväggen. Fick hjälp av grannen med att lyfta upp dem. Sparade säkert 1 tim.


P9280400.JPG P9280401.JPG


Stolparna verkar stå skapligt i linje.

P9280402.JPG


I morgon hoppas jag kunna sätta upp de två första takbjälkarna.
:mcride:
 
Toppen