• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta lampor i "spottar"

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej,
vi var på Elmia mässan och köpte bl.a. LED lampor till husbilen.
Har lyckats byta några stycken utan problem, men det är några kvar.
Har inte riktigt koll på hur man öppnar de spottar som har en kromad plastring.
Har en ganska ny Adria Coral och de lampor som jag går bet på sitter ovanför diskbänken och inne på toaletten.
Provade att bända lite försiktigt med en mejsel på den kromade plastringen,
men tyckte att det bara fjädrade.
Är det någon som vet hur man gör.

Tack på förhand

/ Einar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta lampor i "spottar"

Tror det er den typen hvor en vrider den krommede ringen litt moturs og trekekr rett ut - kan være litt knepig å trekke ut den gamle spotlampan-
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampor i "spottar"

Vet inte vilken modell ni har men på våran Corall 650 SP hade jag problem med samma armaturer.
Köksarmaturen snurrade med när jag vred ringen så det blev att lossa plåten som de sitter i så jag kunde hålla i den samtidigt som jag vred på ringen moturs.

På toaletten fick jag bryta ner dem för jag kunde inte få loss dem med att vrida ringen.

Använda en polygriptång var ett alternativ men det hade förmodligen givit fula märken på ringen. Det var inget problem att få upp dem snyggt igen för de sitter fast med tre små träskruvar.
 

Hans Andersson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
5404
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampor i "spottar"

Har en Adriatik Vision. Köksspottarna "vred" jag ringen på varvid dom lossnade. Sedan har jag två spottar i den nedfällbara sängen. Där fick jag trycka in glaset och ta bort en svart plastring varefter glaset lossnade.
Hasse A
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Byta lampor i "spottar"

Hej
Den vi hade på vår husvagn var av typen TRYCK IN OCH VRID.
Det är två klackar i spotten och motsvarande spår i ringen, med ett litet lås spår.

/Vidhem
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampor i "spottar"

Resenär: är det kanske den sorten där du kan vicka lite på glaset? I såfall kan du dra ut glas och plastringen. Det är snäpplåst i "gångjärnen", så bänd försiktigt ut vid gångjärnen.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Byta lampor i "spottar"

Hej, om det är den jag tror (bild är bra) så sitter hela armaturen i stucken i ett hål, den hålls fast med 2st fjädrar.

Bara att dra ut den en liten bit och håll sedan i det du dragit ut för att vrida av den kromade ringen.

Om det inte fungerar lägg ut en bild så får du ett bättre svar:)

Ha det fint //Lasse
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Byta lampor i "spottar"

Jag är också på gång att byta till ledlampor, men vågar inte ta tag i spottarna för byte. Vi har tre olika modeller. Hur får jag isär dess.....och vilken typ av ledlampor skall sitta i spottarna.
Skickar bilder.

Hälsn.....Ce-eN !
 

Bilagor

  • Dethleffs lampor 002.jpg
    Dethleffs lampor 002.jpg
    141,1 KB · Visningar: 95
  • Dethleffs lampor 003.jpg
    Dethleffs lampor 003.jpg
    134,4 KB · Visningar: 95
  • Dethleffs lampor 004.jpg
    Dethleffs lampor 004.jpg
    148,6 KB · Visningar: 70
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Byta lampor i "spottar"

Hej, den övre har två tappar som den är ledad i.

Ta en spetsig kniv och stoppa in den bredvid tappen på ena sidan, bryt sedan försiktigt så att tappen hamnar ur läge och hela "ögat" kommer ut.

Det är MR11 som passar i dessa, G4 med stiften på baksidan går att använda, fördelen med det är att ljuskällan kommer längre in och bländar då mindre från sidan.

Bild 2. ta samma fina lilla kniv och bend försiktigt mellan de två kråmade ringarna, först ena sidan och sedan andra o så vidare... där passar LED platta med stiften i sidan.

Den tredje har jag aldrig bytt i så ta gärna ett kort och berätta när du fått isär den:)

Lycka till.
 
Senast ändrad:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Byta lampor i "spottar"

Hejsan!

Har en armatur lik den på bild två och har försökt med en mejsel men det finns inget utrymme mellan yttre och inre ring. Har testat med en tunn kniv och en.liten nål men det fungerar inte heller. Någon som har en lösning ?
 

Bilagor

  • IMAG0029.jpg
    IMAG0029.jpg
    1,8 MB · Visningar: 50

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Byta lampor i "spottar"

Hej, mej vetligt så är ringen bara ipressad.
Ibland är det lite piller att få något bra grepp.

Lycka till.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampor i "spottar"

Hejsan!

Har en armatur lik den på bild två och har försökt med en mejsel men det finns inget utrymme mellan yttre och inre ring. Har testat med en tunn kniv och en.liten nål men det fungerar inte heller. Någon som har en lösning ?

Det är "bara" att lirka ut ringen med en liten "urmakar"mejsel .
I den passar dom G4 med 6 dioder med sidofäste som är 25 mm i diameter , dom med 12 dioder på 31mm blir lite stor .
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampor i "spottar"

Jag är också på gång att byta till ledlampor, men vågar inte ta tag i spottarna för byte. Vi har tre olika modeller. Hur får jag isär dess.....och vilken typ av ledlampor skall sitta i spottarna.
Skickar bilder.

Hälsn.....Ce-eN !


Till bild 1 kan man även ha en MR11 lampa med lins .

Bild 2 passar G4 lampa med 25 mm i diameter (6 dioder oftast) , den på 30mm blir för stor (12dioder oftast) .

En liknande bild nr 3 har jag haft isär och det var G4 lampor i den .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta lampor i "spottar"

Ser ut som at den yttre ringen skal vris et kort knäpp moturs før en kan pille hele ringen ner. Glasset ligger på ringen.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Byta lampor i "spottar"

Haha... blir spännande att få lösningen.
Vrida tror jag inte på;)
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Byta lampor i "spottar"

Tack för tipsen, ska.prova mig fram med en mindre mejsel när vi kommer hem . Börjar se en "ljusning" :spinny:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampor i "spottar"

Det är nog 3 små plåtstift i innerringen som är lite böjda så dom ligger i spänn mot ytterringen samt ligger dom i spår .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampor i "spottar"

De lampor där man skall vrida den kromade sargen, ex på Adria toa. är hopplösa att byta lampor på. Efter att försökt det mesta tog jag 2 små bitar avv dubbelhäftande tape och fäste på kanterna. Sedan tog jag tag med en polygrip på tapebitarna och vred.
Det funkade.
//W
 
Toppen