• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas eller Wynen?

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Hej!
Som många andra här så har jag funderat på att skaffa en gasoltank (11 kg) som komplement till vanlig gasolflaska. Jag har försökt läsa här på sidan utan att bli helt klok på vilken av dem som är bäst. Vad jag förstår är Wynens tank utrustad med mätare men både tyngre och dyrare. Av en del inlägg verkar det som Alugas tank inte är godkänd, medan andra hävdar motsatsen. Eftersom jag just nu befinner mig i Moseldalen, bara 7-8 mil från Alugas i Bad Sobernheim, så funderar jag på om det är värt en avstickare dit; någon som kan ge goda råd? Att ha mätare på flaskan tycker jag numera inte är så jätteviktigt sen jag köpte en bagagevåg, i form av ett handtag, på Clas Ohlssons (för 99 kr). Den klarar 35 kg och gör det lätt att avgöra hur mycket jag har kvar i en gasolflaska.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alugas eller Wynen?

Som några av er kanske redan vet så har vi monterat två stycken Alu-Gas tankflaskor i bilen med en Duomatic kopplad till Secumotion som redan satt i bilen. Jag har fjärravläsning för tom flaska och vet därmed när det börjar bli dags att tanka. För tankningen har jag en utvändig koppling med tre adaptrar för olika länders anslutningar.

Just nu står vi i Dover och vänta på att ta färjan till Calais i morgon bitti. Vi har under semestern tankat två gånger, en gång i Frankrike och en gång i England. Inga problem med detta. Ej heller de gånger jag tidigare tankat i Tyskland eller i Sverige.

Beträffande tryckprovning av tanken efter tio år så torde det gälla även för Wynen liksom för alla andra tryckkärl.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Alugas eller Wynen?

Som Wynen själva skriver:

According to the new regulation the ten-year-pressure control has now been canselled new for LPG gas tanks.

så har 10-års kontrollen på gastankar försvunnit, mig veterligen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alugas eller Wynen?

Finns det ingen svensk återförsäljare av godtjända LPG flaskor?
Inte mig veterligen men det går att skicka efter från England,Holland och Tyskland.
Själv hämtade jag från Holland. Inspirerat av Michael Johanssons installation men med skillnaden att mina sitter fastmonterade i enlighet men Nederländsk lagstiftning (troligen även i Tyskland). I stället för flaskar kallas de nu tankar!?!? Påfyllning på utsidan!
Läste någonstans att aluminium inte skulle vara godkänd som tankar men frågar mig då hur det kommer sig att det finns godkända aluminium gasolbehållare? Bifogat några bilder. Totalkostnad nov. 2010 under 600€. Inkl.fästen och nya slangbrottventiler.
LPG1.jpg

LPG2.jpg

LPG3.jpg
Julian
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Alugas eller Wynen?

Stänger du kranarna på flaskorna när du tankar dom ?
Får göra så med mina svårt att få tätt
Har du kopplat in för en gasolgrill eller är det en annan slang som man ser
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alugas eller Wynen?

Jag stänger ventilerna endast av säkerhetsskäl (oftast innan jag kör in på tankstationen), som vi även gör vid annan bränslepåfyllning och på färjor, m.m. Tekniskt sedd behöver de inte stängas. Inspekterar någon gång i veckan, med näsan och kollar mätarna. Blir jag misstänksam använder jag sprayskum och sprayar över alla kopplingar. När den ena tanken är tom och den andre närmar sig hälften är det dax att tanka på LPGstation. Lyfter på locket, skruvar i adaptern och pumphandtaget, trycker på knappen och pumpen avslutar automatiskt påfyllningen när bägge tankarna är fulla. Håller dock ett öga på pumpmätaren så att mängden är rimlig (kan även öppna dörren och kolla tankarnas mätare men ej nödvändigt). Så enkelt!
Julian
PS Ja, vi har en extra slang (ca. 4 m.) med avstängningsventil till utegrillen! DS
 
Senast ändrad:
Toppen