• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av Burstner 747 2 2004

F

F.d. 13310

Guest
Hej!
Jag har hittat en 747 2 från 2004 som jag lurar på men frågorna är många och fler blir det med svaren jag får...hehe

Bilen är som sagt från 2004 men har redan 15000 mil på nacken...är detta ett bekymmer??? eller är det som med dieselpersonbilar...går 90000 mil med lite kärlek???

Sen vet jag att den har tagit någon eller några vändor till alperna...kan detta vara dåligt på något sätt...annat än det vanliga slitaget???
Den nuvarande ägaren har berättat att hjullagren låter men skall åtgärda detta själv ganska snart.

Bilen har passerat de senast besiktningarna UA och har ett allmänt gott skick enl. ägaren som är ägare nummer 2.

Värt att veta är att ägare nummer 1 har lämnat in bilen som inbyte till samma firma där den köptes ny, som sedan nummer 2 har handlat ifrån.

Vad bör jag akta mig för och vad kan bli kostsamt??? Det är ju trots allt en 2004:a.

I förhoppning om snabba och träffsäkra svar då jag snart skall hämta hem bilen...om allt går som jag önskar =)
Tack på förhand
john
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Hej.
Jag hade till för en månad sedan en Burstner T 625 årsmodell 2004 med 2.8 l Fiat motor. Det var en alldeles utmärkt bil som jag var mycket nöjd med. Skälet till bytet var att jag ville förnya lite. Hade inga större problem med den, fick byta fjäderbenslagring, kylskåpets tändmekanism la av och startspärren ville inte släppa, och fick åtgärdas. Monterade en KCR box och fick lite extra kraft. Som sagt, en mycket trevlig bil.
Sören
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

tack för svaret! =) önskar om möjligt någon typ av svar på mina frågor.....om någon har det såklart.
tack på förhand
john
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Hej.
Egentligen tycker jag 15000mil för en -04 är långt. Som jämförelse har jag en -03 som gått 4700mil. Naturligtvis spelar priset som du betalar en stor roll. Är det en importbil eller köper du av privatperson i Sverige ? Vilken utrustning har bilen ? Vattenburen värme eller luftvärme?
//Lars
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Hej Lars och tack för ditt svar. Då detta blir min 1:a husbil så är frågorna många och ett visst mått av osäkerhet finns..=/
Bilen jag har hittat är en 2003, inte 2004 som jag tidigare skrivit. Priset är 350.000:-. Bilen är köpt i norden, enl. ägare nr2 som nu är säljaren och är en privatperson. Nedan följer en beskrivning på den utrustning som medföljer.

Som jag skrivit i mitt 1:a inlägg så har bilen tagit några repor till alperna med ägare nr1 och har ej anv. till uthyrning....enl ägare nr2

Jag tar gladeligen emot tips/råd eller avråd så kommentera gärna.

Tack på förhand
john

Safety
ABS brakes, Airbag, Fog lights

Interior and comforts
Power steering, Power windows, Internal socket, Seat heaters, Parking distance control, Electric mirrors, Cassette WC, Shower, Hot-water tank, Marquis, TV-antenna/Satellite dish, Cabin A/C, Stove, Fridge, Freezer, Double bed, Gas-oven, Cassette curtains, Carpets in back, Sink, Central locking, Airconditioning, Stereo

Other
Two sets of tyres, Service manual, Sun roof, Fuel heater, Trumatic, Bicycle rack, Roofrails/steps, Isolated greywater tank, Stabilizer, Electric step, Double bottom, Hardwood decoration, Central heating, Floorheating, Electric capasitor
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Hej
Vad är det för chassi ? Är det Fiats femväxlade version skulle jag var väldigt för-
siktig. Enligt min verkstad som jag anlitade vid mitt haveri är det en tidsfråga
innan femte drevet måste bytas eller frivilligt drevas om.
Vi drbbades dock inte av femman utan av ettan och senare av 3 - 4ans växel.
Du kan läsa mer om du vill under inläggen.
Mvh Sven-Eric
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

15 000 mil är som sagt var långt, husbilar brukar inte få så många mil på mätaren, ställ milen i förhållande till priset,
Det rullar många äldre husbilar på svenska vägar med mycket, mycket mera mil på mätaren,
Framför allt brukar motorer o drivlinor må bäst när de får jobba mycket, inte stå still, långkörningar är heller ingen nackdel, snarare en fördel,
Är det en Fiat och backen ligger till vänster och uppåt på växelspaken behöver du inte vara orolig alls,
Har ägt en LMC - 97, från 4 500 mil till nästan 9 000 mil med den gam,la lådan !!! var på för sommaren till Kroatien och Venedig, det bara rullade på och fungerade, autobahn alperna o.s.v.
Har nu en Bűrstner t 625 Harmony -03, har i och för sig hunnit med bara 2 -300 mil men det känns jätte bra,
I egentligen vad är det jag vill säga, är inte bilen inrednings mässigt allt för sliten, den känns rätt och rätta pengar för dig, slå till,
Många börjar med betydligt äldre och fler mil på sin första husbil
Lennart
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

hej igen och tack för alla matiga svar, det uppskattas.
Vi vet att bilen kanske är något stor att starta med som 1:a bil, men, vi har haft båt en tid och har hunnit känna in vad vi vill ha på resan och gissar att kraven knappast minskar när man är på land?!

Raderat......... Annons ej tillåten/HBK Web
Sen så surfar hel fam. så utrymmen behövs så att man slipper kliva på varandra efter en dag på vattnet =).

Tar tacksamt emot fler synpunkter och rek.

Tack ännu en gång

Mvh

john

ps är 350.000:- dyrt för en 2003:a med 15.000 mil?
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Vi har en Bürstner 747-2 -03 och den är perfekt för oss windsurfare. Jag har inte hittat någon husbil som är bättre lämpad faktiskt! Layouten är kanonbra med rejäl plats i bodelen och i garaget (du får lätt in 4 brädor, 15 segel, 8 master, 5 bommar, ett dussin våtdräkter och selar + allt det där man måste ha för att överleva). Att ha 4 bäddar redo och ändå ha ordentligt med sittplats vid dinetten betyder mycket för boendet. Vår husbil har rullat 3900 mil och är riktigt fin. Jag kan väl inte bedöma vad 15000 mil betyder för husbilen, men räkna med att ni måste byta en del slitdelar både i bodelen och på själva bilen. Bodelsbatterier, FV-pump, cirkulationspump (värmen), klädsel, däck, kamrem, bromsskivor, filter..... Det är ju en ganska tung husbil, men den är väl byggd för vikten. Jag håller ganska bra koll på Bürstner 747-2 (och Argos 747) och har uppriktigt sagt inte sett någon sådan med så många mil på mätaren. Det är nog så att du får vad du betalar för. Tänk på att inköpspriset bara är en del av kostnaden! Det låter som att jag är världens präkto.... Själv skulle jag nog slagit till direkt! När du skaffat bilen är vi en hel hög med 747 ägare på HBK som kan ge råd och dåd!

/Henrik
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Mycket av det du beskriver på engelska,och varför inte på svenska ? är standard på A747-2.
Några frågor har jag dock:
Satelite Dish -Oyster eller vilken ? har du kollat att den går att använda i Norden?
Cabin A/C -Airconditioning- alltså AC i förarhytt och bodel ?
2 sets of Tyres -sommar och vinter ?
Fuel heater ? Dieselvärmare på motorn eller i bodelen ?
Floorheating ? Inte standard vad jag vet El ?
Jag tycker fortfarande bilen gått för långt.Har du kollat efter motsvarande bil i Tyskland
Från Norska högfjället //Lars
 
F

F.d. 16395

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Köpte presic en sådan 2005 3600 mil. För 405000:- mycket bra skick.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Köp av Burstner 747 2 2004

Hej igen Lars och tack för din input!
Ang. eng. så gissar jag att han vill att alla skall kunna läsa...?
Sen när det gäller AC, värmare för utrymmen, satellit tv så är det inte så noga...jag har en bra Webasto som jag lyft ut ur båten och som kan monteras i bilen, tv tittar vi knappt på och AC kan juh vara skönt men ingen panik ... hoppas jag =)

Däck, golvvärme och motorns skick är dock viktigt....tror jag....och då du skriver att 15000 är mycket så blir jag så klart lite feg.

Har tittat på bilar i Tyskland men dessa ligger runt 390k vilket blir lite mycket, 320k är taket och jag har självklart räknat med lite prut...

sedan tycker jag att det är svårt att få en uppfattning av/om pris på en egen import då det finns en massa dolda kostnader som jag inte kan identifiera på förhand

splittrat värre


Mvh

john
 
Toppen