• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Jag skulle vilja ha hydrauliska stödben till min husbil som väger 5 t. Vet att man kan köpa fr tyskland i s.k. byggsats till en kostnad av ca 5000 €. Men finns det ingen i Sverige som kan göra detta mot en rimligare kostnad? Har kollat priserna på ben och pump så det borde gå att få fram till runt 25-30ooo skr.
Någon som har förslag så hör gärna av er.
 

Bilagor

  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    1,4 MB · Visningar: 100
  • DSC_0004.jpg
    DSC_0004.jpg
    1,5 MB · Visningar: 66
  • DSC_0005.jpg
    DSC_0005.jpg
    1,7 MB · Visningar: 51
  • DSC_0006.jpg
    DSC_0006.jpg
    1,5 MB · Visningar: 55
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Tack det ta var mycket intressanta bilder jag ser att när benen fälls upp så tar dom emot en str¤mbrytare som vinklat upp dum 90º. Och på detta vis kommer ur vägen .
Själv när det blir dax för mit bygge kommer ja att tillverka några ben.
Att tillverka 4 hydralkolvar ðr inga problem för en mekanisk verkstad, men sedan tillkommer det en hydralpump, ventiler, slangar, solenoider, nivå elektronik, mekanik som vinklar upp dom mm. 5000€ springer snabbt.
Hör med en mekanisk verkstad med husbilsintresse om dom kan fixa det billigare.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Det här är en riktigt intressant tråd. Hoppas att alla som har tips och idéer på området kommer med dessa. För egen del tycker jag det är ett ständigt återkommande problem att få bilen i rätt läge. Även om man har plastklotsarna att lägga under är detta inte alltid tillräckligt och dessutom bökigt. För andra kanske inte lika viktig men hur som helst påverkar det inte minst när man "kockar" och allt smör i stekpannan försvinner ner i en hörnet.
Ser fram mot många bra tips
Lasse J
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Jag köpte elektriska saxdomkrafter och monterase. Vår bil är ju inte så tung. I tråden "Stödben" finns det beskrivet med bilder. Kanske kan vara något för "lättviktare".
Leffe
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Tack för tipset Leffe! Vad jag förstår har du också Alkochassi. Blev inte riktigt klok på hur du monterat dessa. Skruvat, svetsat eller vad?
Hur har du dragit och kopplat ström eller gör du detta manuellt vid varje tillfälle?
Lasse J
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

En fundering, om man vill slippa lite billigare undan, skulle man inte kunna svetsa på 4 vanliga hydraliska domkrafter i någon sorts gångjärnskonstruktion i AL-KO chassit?.

Viktigast är ju att få rätt nivå, även om det innebär att man får springa runt ett par varv med ett handtag, det borde bli en helt annan prislapp.

Var hittar man lämpliga placeringar i chassit?
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Hydrauliska stödben

Såg på Dusseldorfmässan detta E&P Technics , ca 5000€.
Frågade en resp på Carthago om lämpligheten med al-ko maxi, han avrådde
Har mailat en svensk spec på al-ko och väntar på svar, vill gärna ha detta då det vid demon såg helt suveränt ut(förutom kostn)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Vår bil har ett FIAT-chassi, just bakom bakre bladfjäderinfästningen finns en plan yta. Skapade först en hålbild i domkraften. (där det gick att skruva i halvöppet läge). Borrade samma hålbild i den plana ytan och monterade med genomgående M6 bult/mutter. Det elektriska ligger fast moterat, drog en matarkabel via säkring och strömbrytare till en cigarettutag. Använde orginalkablar från domkrafterna som matning till domkrafterna (kortade av en och förlängde den andra med biten som blev över) Av säkerhet och för att bli snyggt drog jag detta i ett elrör från Biltema. Har du fler frågor Lasse J, kan du ringa eller maila.
Leffe
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Vår bil har ett FIAT-chassi, just bakom bakre bladfjäderinfästningen finns en plan yta. Skapade först en hålbild i domkraften. (där det gick att skruva i halvöppet läge). Borrade samma hålbild i den plana ytan och monterade med genomgående M6 bult/mutter. Det elektriska ligger fast moterat, drog en matarkabel via säkring och strömbrytare till en cigarettutag. Använde orginalkablar från domkrafterna som matning till domkrafterna (kortade av en och förlängde den andra med biten som blev över) Av säkerhet och för att bli snyggt drog jag detta i ett elrör från Biltema. Har du fler frågor Lasse J, kan du ringa eller maila.
Leffe
Hej Leffe
Jag har Alkochassiet på bilen men skall idag kolla på Jula hur man skulle kunna fästa domkraften. Hör av mig till dig om problem uppstår,och det gör det säkert:cool:
Lasse J
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Hydrauliska stödben

Såg på Dusseldorfmässan detta E&P Technics , ca 5000€.
Frågade en resp på Carthago om lämpligheten med al-ko maxi, han avrådde
Har mailat en svensk spec på al-ko och väntar på svar, vill gärna ha detta då det vid demon såg helt suveränt ut(förutom kostn)

Detta svarar al-ko expert Per Åkerblom

Detta att lyfta bil med stödben är ingenting AL-KO rekommenderar.
En Iveco eller andra lastbilar har en genomgående kraftig ram från för till akter, så icke AL-KO och heller icke tex Fiat original specialchassi.
Menar EP att detta är helt riskfritt så får de också stå för denna utsaga.
Mvh

Per Åkerblom
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Håller med att man kan ju inte bryta och bända för mycket i rambalkarna för bilen måste ju stå jämnt innan på ramper .
Då är det ju bättre och lägga pengarna på luftfjädring .
Vi har iofs varken stödben eller luftfjädring och kan inte påstå att jag saknar det heller .
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Husvagnsfolket har jag sett har en kraftig skruvdragare och sina ordinarie stödben. Går inte det med husbilen? Skruvdragaren för svag?
Billigare än 50.000:-
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Husvagnsfolket har jag sett har en kraftig skruvdragare och sina ordinarie stödben. Går inte det med husbilen? Skruvdragaren för svag?
Billigare än 50.000:-
Hej Kalle,stödben är nog just stödben,har provat med en väldigt kraftig skruvdragare men den orkar inte annat än ansätta benen,ej lyfta.
Skillnad på vikt på en husvagn.
Mvh Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

Husvagnsfolket har jag sett har en kraftig skruvdragare och sina ordinarie stödben. Går inte det med husbilen? Skruvdragaren för svag?
Billigare än 50.000:-
Nesten alle mekaniske stødbein for vogner er for maks vekt 500 kg.
Har sett et slik bein testet med 1500 kg, og det knakk sammen.
 
Toppen