| Säkerhet o Larm Hur ordnar vi en säker Husbil med tillhörande utrustning. Tex: Backkameror, Larm och övriga tillbehör. | | | | HBK Medlem
Inlägg: 1 363 Kommun/Land: Mark | Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-06, 13:32
Jag kunde inte låta bli att köpa Julas trådlösa backkamera när den reades ut för under tusenlappen. Jag gillade dock inte originalfästerna, utan gjorde egna. Kameran satte jag innanför bakrutan på ett egentillverkat fäste, då blir den inte skitig, och sedan var jag inte helt säker på om den är tillräckligt vattentät för att sättas på ett utsatt ställe. "Nackdelen" är att bakrutan är tonad så färgerna blir lite förvrängda. Men det står jag ut med. För bildskärmen gjorde jag 2 små vinklar av plåt som jag fäste med två plåtskruvar i det uppfällbara "bordet" på instrumentbrädan. Vinklarna krokas i plastöglorna på baksidan av bildskärmen så den lätt kan lyftas av när man fäller ut bordet och när man gömmer den när bilen parkeras. Eftersom kamerans antenn är inne i bilen är det utmärkt överföring utan störningar. Med hänsyn till priset så är jag mycket nöjd.   | | | | | Följande 16 användare säger Tack till Wizard för detta inlägg: | Argos 747 (2011-12-06), chiquita (2010-09-06), claes (2010-09-06), dessibelle (2011-12-07), getingen (2010-09-06), Janne & Kerstin (2011-12-06), KalleiViken (2010-09-06), Ludde Kuddsson (2010-09-10), Roffe1 (2010-09-06), schmid (2010-09-06), Sepen (2010-09-11), Staffan & Jeanette (2010-09-06), sören (2011-12-06), Tommy-59 (2010-09-06), vanhobby (2012-02-18), yalla yalla (2011-12-07) | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 1 055 Kommun/Land: Nässjö Ålder: 52 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-06, 13:41
Då kanske man ska planka dina idéer om det skulle dyka upp någon lika billig kamera på nytt. Jag köpte faktiskt en lika dan på Jula för 995 kr, men jag fick ingen signal mellan kamera och skärm, men då var både kamera och antenn utanför bilen, så den lämnade jag tillbaks.
Har du anslutit kameran till backlampan, eller kör du igång den via en brytare på instrumentbrädan?
/Tommy Erfarenhet är att veta en massa saker som man inte bör göra! Tommy & Lotta | | | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 1 363 Kommun/Land: Mark | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-06, 13:53
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy-59 Då kanske man ska planka dina idéer om det skulle dyka upp någon lika billig kamera på nytt. Jag köpte faktiskt en lika dan på Jula för 995 kr, men jag fick ingen signal mellan kamera och skärm, men då var både kamera och antenn utanför bilen, så den lämnade jag tillbaks.
Har du anslutit kameran till backlampan, eller kör du igång den via en brytare på instrumentbrädan?
/Tommy | För att slippa dra kabeln från kameran hela vägen till instrumentbrädan borrade jag ett litet hål under sängen ut till bakljusen och kopplade kameran till backljuset. (Jag behöver inte se cykelstället och närmast bakomvarande föremål när jag kör framåt.) Bildskärmen får ström från ett cigarettändaruttag som finns under locket till förvaringsfacket till vänster om bildskärmen. Bildskärmen stänger av sig automatiskt när man läggar ur backen och signalen från kameran upphör, så för den behövs ingen strömbrytare. Dock måste jag sätta på bildskärmen manuellt när jag skall backa. | | | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 416 Kommun/Land: Tidaholm | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-06, 20:43
Jag "chansade" också på den billiga kameran på Jula, har också monterat den innanför bakrutan som du gjort. Den fungerar OK men vid kraftigt solsken funkar den inte så bra tycker jag. Jag har kameran ansluten till spänning hela tiden, den drar knappt 100mA. När vi inte använder husbilen bryter jag alltid huvudströmmen på panelen. | | | | | | | | HBK Medlem
2010-09-07, 19:49
Citat:
Ursprungligen postat av Håkand Jag "chansade" också på den billiga kameran på Jula, har också monterat den innanför bakrutan som du gjort. Den fungerar OK men vid kraftigt solsken funkar den inte så bra tycker jag. Jag har kameran ansluten till spänning hela tiden, den drar knappt 100mA. När vi inte använder husbilen bryter jag alltid huvudströmmen på panelen. | Jag var osäker på om kameran skulle klara kontinuerlig drift eller " åldras" i förtid. | | | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 50 Kommun/Land: Falkenberg | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 00:41
Köpte också Julas Kamera. Jag monterade den över nummerskylten och anslöt den till backljuset. Skärmen fäste jag med Resårband över innerbackspegeln. Drog matning från backkontakten på växellådan följden en kabelstam i motorrummet in i kupen upp under klädseln på höger dörrstolpe och stoppade bara in kabeln under takklädseln. Kamera och skärm slår på när jag lägger i backen. Blev riktigt nöjd faktiskt. Kameran fungerar som jag väntade mig. Ser någorlunda vad som finns bakom bilen. Färgerna är dock inget vidare. Tycker absolut den är värd 995:- | | | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 1 115 Kommun/Land: Köping | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 08:34
Hej
Varför har man backkamera?
/Vidhem | | | | | | | | HBK Medlem 2010
Inlägg: 27 Kommun/Land: Göteborg Ålder: 44 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 09:04
Citat:
Ursprungligen postat av vidhem Hej
/Vidhem | Jag gillar att kunna se vad som finns bakom bilen... | | | | | Följande Tackar Vulcan för detta inlägg: | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 133 Kommun/Land: Ystad Ålder: 66 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 09:05
Vi fick backkamera med på köpet. Men sanningen är att vi använder den väldigt sällan. | | | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 16 Kommun/Land: Huddinge Ålder: 71 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 09:13
Citat:
/Vidhem | Jag skaffade backkamera för att unvika att köra över barn, hundar och katter när jag backar utan någon "ledare" utanför bilen. /BertilA | | | | | Följande 2 användare säger Tack till BertilA för detta inlägg: | | | | | | HBK Medlem
2010-09-10, 12:42
Citat:
/Vidhem | Jag köpte backkameran i huvudsak för att det är omöjligt att se i backspeglarna var bilen slutar när cykelstället är utfällt. | | | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 3 678 Kommun/Land: Kungsbacka Ålder: 44 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 15:09
Citat:
/Vidhem | Är det ironi eller menar du allvar att du inte vet varför man har backkamera på husbilen? | | | | | Följande 8 användare säger Tack till Ludde Kuddsson för detta inlägg: | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 3 678 Kommun/Land: Kungsbacka Ålder: 44 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 15:28
Snyggt gjort Wizard!
Det är verkligen intressant att läsa om hur folk här har gjort sina egna fiffiga lösningar i husbilen och oerthört värdefullt att ni delar med er till oss andra!
Kuddsson | | | | | Följande 2 användare säger Tack till Ludde Kuddsson för detta inlägg: | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 309 Kommun/Land: Mölndal Ålder: 57 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-10, 17:24
Citat:
/Vidhem | Tack för att du bidrar med dina ideer Wizard!
Klart man skall ha en backamera! Efter att en gång ha backat över våran katt med personbilen och upplevt mina 3 ledsna barn vill jag inte ens tänka tanken på att backa över någon person.
Och en backamera med 2 linser är underbart att ha för att hålla kontroll på den bakomvarande trafiken.
//Lars
Senast redigerad av laval den 2010-09-10 klockan 17:31.
| | | | | Följande 4 användare säger Tack till laval för detta inlägg: | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 20 Kommun/Land: Skövde Ålder: 62 | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2010-09-11, 13:54
Klokt att montera den innanför rutan, det gjorde inte jag... fick fukt i mina 2 första, är inne på min 3:e nu | | | | | Följande Tackar staffanb för detta inlägg: | | | | | | HBK Medlem
Inlägg: 72 Kommun/Land: Nyköping | Sv: Jula backkamera, så blev det. -
2011-12-06, 18:54
Kul att se händiga personer med egna lösningar. | | | | | Följande Tackar Argos 747 för detta inlägg: | | | Ämnesverktyg | | | | Visningsalternativ | Linjär visning |
Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare
Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS
|  |