• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera husbil från Tyskland

F

F.d. 16418

Guest
Vad ska man tänka på att kolla så den godkänns i bes i Sverige om det är årsmodell 2000-2002?

Varför skiljer det så väldigt mycket i priser på husbil mellan Tyskland ,Sverige?
(hittade en som i Tyskland årsmodell 2000 skulle kosta 139000sv kr och i stort sett samma i Sverige årsm -99 239000sv kr
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej
1) Hur är den isolerad? Tjocklek på isoleringen uppbydnaden.
2) Vilken typ av värme?
3) Hur skA DU ANVÄNDA MB:N? som en båt eller året runt?
4) Motorstorlek? och drivmedel? (B eller D)

/Vidhem
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Importera husbil från Tyskland

Varför skiljer det så väldigt mycket i priser på husbil mellan Tyskland ,Sverige?
(hittade en som i Tyskland årsmodell 2000 skulle kosta 139000sv kr och i stort sett samma i Sverige årsm -99 239000sv kr

För att de svenska handlarna har bildat något slags kartell och håller uppe priserna med näbbar och klor. Dessutom gör de allt för att diskriminera "importbilar", högre pris för fuktkontroll, svårt att få hjälp (tid) vid problem och ovilja att byta in en sådan bil.
Men de (handlarna) får nog vika ner sig så småningom.
 
Senast ändrad:

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Importera husbil från Tyskland

En orsak till att det är lägre priser i Tyskland är ju att handlarna har betydligt större marknad än i Sverige. Skulle någon husbilsfirma i Sverige våga att sälja med mindre vinstmarginaler än idag så skulle den firman tagit stora marknadsandelar. Troligtvis kommer en sådan firma inom en snar framtid.

Ännu så länge får åtminstående vi som bor i södra Sverige åka till Tyskland vid husbilsköp och för att handla lite alkohol.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Importera husbil från Tyskland

Priset på Euron har sjunkit drastiskt det senaste året, vilket gjort det mycket förmånligare att köpa husbil i exempelvis Tyskland. För precis ett år sedan kostade Euron 10.30, i fredag kostade samma Euro 9,32. Den har sjunkit med 10 % på ett år. Detta borde innebära att 2011 års priser på nya bilar, inte borde höjas jämfört med 2010 år priser, snarare tvärtom det borde sänkas. Min uppmaning till Er som nu ska till Jönköping: Acceptera ingen prishöjning, då är det bättre att handla i Tyskland och billigare.

Mvh
larsemil
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Importera husbil från Tyskland

Hej på er!
Vi köpte våran husbil hos Ekonomibilar i Ystad. De inporterade bilar från Tyskland. Jag var mycket skeptiskt från början. När vi nu har upptäckt att växlarna är svåra att få in ja vi får inte in ettan eller backen. Vi bor i Kungsängen utanför Stockholm. Idag så ringde jag till Ekonomibilar och frågade dem om man kunde lämna in bilen på en verkstad här upp och att det går på garantin. Och det gjorde det. Så nu åker vi med bilen till Skoklosters husbilar. :)
 

isakz

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
4667
Medlemskap
2021
Sv: Importera husbil från Tyskland

Fiats garantier gäller hela Europa,behövs ingen inblandning från husbilssäljare.
Service, i alla fall på Hobby är problemfritt hos Hobby i Tenhult,även om bilen har köpts i Tyskland,mycket trevligt bemötande.
Vh
Jan
 
Toppen