• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

F

F.d. 25071

Guest
Hej! Jag har en Burstner tStar 680 mod 2005 med Mercedes 316 drivlina. Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift. Spänning finns i alla 230V uttag i bodelen och en röd liten "diod" lyser inne under El-blockets skal under passagerarsätet.
50A säkringen vid bodelsbatteriet ser hel ut även motsvarande vid startbatteriet.
Då motorn körs laddas både bodelsbatteriet och startbatteriet med normal spänning och ström, kontrollerad via panelens E-display.
Laddningsmodulen i E-blocket kan vara felaktig enligt verkstan, kostnad 10000:-
Finns någon som kan hjälpa mig med tips för egen ytterligare felsökning?

Mvh JanB
 
F

F.d. 25071

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Det är alltid bra när man vet precis vilken model och SerienNr.
och en bild hjälpa mycket. :wink:

Vilken färg har laddare ? svart eller grå

Laddaren har ett "mattsvart" plasthölje.
Har inte hittat varken modellbeteckning eller serienummer hitintills. Skall försöka fråga Östgöta Camping där jag köpte bilen som ny.
Reservdelar till vanliga bilar kan ju oftast beställas utan problem om reg. nr är känt.
Mvh
 
C

carinadeu

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Hej,
samma fel här, 220 i uttagen men ingen batteriladdning. Felet sitter i las1218 i ebl269. NU undrar jag om någon här har eller lyckas hitta ett kretsschema för las128 (laddmodulen). 3,15 A säkringen är lokaliserad, men det är ett par grejer till som jag behöver veta från ritningen vad det är för att kunna byta på kretskortet. Har googlat mig blind men hittar ej en ritning till las1218 och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med en sådan ?
/carina.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

När jag skickade in mitt EBL 101 så bytte dom hela bottendelen för att trafon/omvandlaren var det överslag i .
Vet du att det är det felet så kan du kanske köpa hela bottendelen från Schaudt .
 

Blittan

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9584
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Hej!
Jag har, tror jag, samma utgångsläge som du. Mitt EBL 99 har lagt av laddning vid anslutning av 230V. 3.15 A säkringen går sönder. Har köpt en Ctek Zafir 100 för att koppla in på "Aux charging unit".
Eftersom jag har bilen inställd för vinterförvaring har jag tagit ur electroblocket. Jag tänkte testa inkopplingen med Cteken. När jag kopplade in batt + på EBL:ens bodels + (+ LAB på kretsschemat) så kunde jag mäta fram en + (12.8V)på EBL:ens minusuttag (Neg. LAB på kretsschemat) mot bodelsbatteriet?. Har du ngn föklaring till detta. Du verkar mer hemma på elektroniken än jag.

Blittans man Kurtan.
 
Toppen