• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckexplosion

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Kolla era däck igår small H-bak i 110km på autobahn 2mil söder Kasel (D) 4år gammalt 5,5kg kollai går.Bra med vägassist som vi har,en å halv tim tog det å ingen själrisk.Nu är vi på plats Bingen vid Rhen sen tar vi Mosel ner.(utan reshjul)Soliga Häls Kajsa&Leif.:twitcy:
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Däck explotion

Låter bra att ni har kommit till Rhein, vi åker neråt på fredag hoppas vi slipper kontakta Falck Assistans
:twitcy:
Spara lite vin och öl till oss:wink:


Janne och Maud
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Däck explotion

Tur inget slogs sönder av karossen av dom lösa delarna av däcket efter explosionen , jag såg en husvagn och det var hål 30*30cm rakt in på toan i den .
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Däck explotion

Råkade ut för samma sak förra året på riksväg 70 efter Enköping.
Först lät det som man körde på en sträckad linje under kanske en minut sedan var höger bakdäck tomt på en hundradels sekund. Det lät som ett pistolskott.
Låg i nittio och bilen vobblade rejält men fick stopp.
Inga skador förutom ett hål i däcket som man kunde stoppa in näven i.

Vågar inte ens tänka tanken vad som hade hänt om det varit ett framdäck så nu har "Pärlan" nytt gummi runt om.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Däck explotion

På vår bil rakade det rent rätt rejält i hjulhuset, innerskärm, delar av kjolen och stänkskydd med fästen!
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Köp nytt reservdäck i Tyskland. Billigare än i Sverige. Vi råkade ut för snedslitning pga felinställd framvagn efter hjulagerbyte och fich byta båda framdäcken. Ca 1000:- sparade vi på att byta i en av byarna utefter Mosel. Och snabbt gick det.

EssoJ
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Körde med ett däck som blev allt mer ovalare. Trodde först att däcket hade blivit ojämnt slitet. Men där asfalten var slät och fin, så kändes ovaliteten tydligt. Stannade och kollade. Där fanns en liten bula som var varmare än omgivande slitbana. Körde försiktigt hemåt, men med 8km kvar kom explosionen på höger bak. Reservhjulet fanns hamma, hämtades (var ju nästan hemma) och sen fixade Falck resten.
 

Bilagor

  • PICT3221.JPG
    PICT3221.JPG
    146,3 KB · Visningar: 19

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Vid vilken däckålder bör man byta? Vad rekommenderas! Däck tar ju slut utan att de är edslitna bara genom sin ålder!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Däckexplosion

Funderar på hur stor betydelse fart och last har. Ett fall är naturligtvis ett alldeles för litet material för att dra slutsatser, men den enda gång jag råkat ut för däckexplosion (på släpet efter husbilen) så körde jag med lite överlast på släpet och även lite för fort (90 km/h).
En så pass skrämmande upplevelse att jag sedan dess håller igen och inte kör fortare än 95 med enbart husbilen och aldrig över 80 med släp. Jag får alltså hålla mig bland lastbilarna på Autobahn, men man vänjer sig. Hustrun är nöjd med att det inte går så fort.
aake
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Får väl bidra med ytterligare en "snygg punka".

Inre däcket till tvillinghjulet hade tydligen en pysläcka som gjorde att ytterhjulet fick ta hela vikten.

Kåre
 

Bilagor

  • 1994064.jpg
    1994064.jpg
    587 KB · Visningar: 16

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Vad är det för däck ni pratar om (märke, Campingdäck) Har ni kör med för lite luft i däcket, då finns det risk att däck går sönder p.g.a. värmeutveckling.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Däckexplosion

En HYMER under 3,5 ton, då är det för högt tryck med 5,5 kg i däcken.
Har själv "prövat" med 5,5 för att minska bränsleförbrukningen.
Under den sommaren smällde båda bakdäcken, men vid olika tillfällen.

Sommaren -10 smällde ett bakdäck till pga högt tryck i sommarvärmen
på väg ner till Halmstad över Hallandsåsen.
Numera så kör jag med rekomenderat tryck.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Jag tror att ett övervakningssystem typ TPMS är väl satsade pengar för husbilsägare.

Leif C
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Vad kan vara orsak till en delaminering i slitbanan? På personbil kan det inträffa när man har kört på en trottoarkant, men det gör man väl inte med husbilsbakdäcken.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

har man kväve i däcken så blir dom ej så varma och håller rätt lufttryck i flera år enl min däckhandlare mvh håkan
 
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Jag tror att ett övervakningssystem typ TPMS är väl satsade pengar för husbilsägare.

Leif C

Hej Leif!

Kan du berätta för en tekniskt obegåvad vad ovanstående övervakningssystem är och hur det fungerar. Gärna en adress till en informativ hemsida.

Staffan
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

En HYMER under 3,5 ton, då är det för högt tryck med 5,5 kg i däcken.
Har själv "prövat" med 5,5 för att minska bränsleförbrukningen.
Under den sommaren smällde båda bakdäcken, men vid olika tillfällen.

Sommaren -10 smällde ett bakdäck till pga högt tryck i sommarvärmen
på väg ner till Halmstad över Hallandsåsen.
Numera så kör jag med rekomenderat tryck.



Hej Hans!

Vad hade du för fabrikat, typ och storlek på dom däcken som exploderade ??
En annan fråga är hur gamla/nya var dom ??

Jag har i och för sig en tyngre bil, men kör med 5 - 5,5 kg.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Hej Leif!

Kan du berätta för en tekniskt obegåvad vad ovanstående övervakningssystem är och hur det fungerar. Gärna en adress till en informativ hemsida.

Staffan

Hej Staffan!

Har du tillgång till tidningen Husbilen Test nr. 1-2011 på sidan 12 finns en artikel om TPMS. Priset för startpaket 4 hjul anges till 3.200,-

Det finns två typer av givare, en som ersätter ventilhatten och en som monteras på fälgens insida.

Kolla också denna länken TPMS Tire Pressure Messure System, Safedriving backkameror starkast i branschen

Leif C
 
Toppen