För två veckor sedan körde jag E4:an norrut från Stockholm, i höjd med Tierp när tankmätaren visade nästan kvarts tank tändes varningslampan för låg bränslenivå så jag tänkte tanka på Preem vid "Kinesiska Muren" ca. två mil längre fram. När jag svänger av E4:an och in på macken dör motorn och bilen stannar ca:100 m från pumparna. Försöker starta flera gånger men det går bara inte, soppatorsk bara två mil efter det att lampan tänts?
Tyvärr hade jag ingen reservdunk med mig och att försöka knuffa husbilen till pumparna var inte att tänka på och då macken är obemannad kunde jag ju inte köpa någon reservdunk heller. Så vad gör man? Jo, ringer M:s väghjälp förståss och kokar lite kaffe i väntan på att bärgaren ska komma. Efter ca 40 minuter kommer bärgaren och säger att dom där tankmätarna kan man inte lita på, han tar fram en 10 liters dunk och häller i och efter ett par sekunders gnuggande med startmotorn hoppar motorn igång.
Där ser man, verkar som bärgarn hade rätt, vi åker fram till pumparna och fyller i 10 liter i bärgarens dunk och fortsätter med att fylla i tanken, totalt lyckades jag tanka 72 liter. Det innebär alltså att soppatorsk inträder bara ca. 2 mil efter varningslampan tänts trots att det då borde finna ca. 10 liter diesel kvar i tanken.
Om detta beror på att tanken har blivit deformerad eller bara det faktum att bränsleröret inte når ända ner i tanken vet jag inte, men i fortsättningen ska jag tanka i tid.

:p