• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats assistansförsäkring

J

Jarn

Guest
Sv: Fiats assistansförsäkring

För tillfället kan man inte förlänga den här i Sverige, gäller bara i några av de större länderna.
Då gäller det bara husbilar med max 3,5 ton av någon anledning.

I forumet kan man läsa om många olika assistansförsäkringar som folk vill teckna och jag tror att många inte vet om att de har denna assistansförsäkring utan kostnad eller krav på räddningsförsäkring.
Den gäller alla husbilar som är byggda på Fiat chassi utan viktgräns och giltightstiden är 24 månader efter första registreringen.

Har inte utnyttjat den själv, men talat med husbilsägare som behövt den både vid motorkrångel och vid punktering. Fungerade då utmärkt.

Se denna länk om förlängning:
Fiat Ducato Camper [Services]
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiats assistansförsäkring

Gäller den även för bilar sålda i Sverige?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fiats assistansförsäkring

Fiats assistansförsäkring gäller i vart fall för KABEs husbilar. Information om försäkringen finns medtagen i KABEs säljbroschyrer för 2009 och 2010.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fiats assistansförsäkring

Det är en alldeles utmärkt försäkring som hjälpt många på ett suveränt sett.

Kanske kan vi i klubben, eventuellt i samarbete med andra få Fiat att också låta oss i Sverige förlänga försäkringen. Det vore en grej som är värd att slita lite för.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

Caravans bilförsäkringar har ju assistance försäkring samt husbil+ som innebär att även bodelens attrialjer är försäkrade samt har dom ju låg självrisk på framrutorna .

- Reseskyddet är utökat till 90 dagar inom EU/EES om du tecknar boendeförsäkring i kombination med husbils- eller husvagnplus

- Husbils- och husvagnsplus omfattar nu även
maskin- och elektronikskador i boendedelen

- För personbil gäller maskinskadeförsäkringen
nu upp till 10 år och max 15 000 mil
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

Caravans bilförsäkringar har ju assistance försäkring samt husbil+ som innebär att även bodelens attrialjer är försäkrade samt har dom ju låg självrisk på framrutorna .

- Reseskyddet är utökat till 90 dagar inom EU/EES om du tecknar boendeförsäkring i kombination med husbils- eller husvagnplus

- Husbils- och husvagnsplus omfattar nu även
maskin- och elektronikskador i boendedelen

- För personbil gäller maskinskadeförsäkringen
nu upp till 10 år och max 15 000 mil

Är det Caravan Clubs försäkring du menar?
Delteff ;)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fiats assistansförsäkring

Jag känner till CC försäkringen och har haft den tidigare. Nu har vi LF det blev 4500 kr lägre pris på den försäkringen.

Jag är intresserad av eventuell förlängning av Fiats försäkring, det var därför jag tog upp den här tråden, men gäller den vid förlägning bara upp till 3500 kg är den ju inte intressant.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fiats assistansförsäkring

Då är CC intressant igen, hur tung är din bil, varför får jag när jag talar med dem ett pris på 8500 kr. Är det för att jag höjt min bil till 5000 kg.
Det är de här olika kostnaderna hos Codan som gör att jag tycker det är knepigt med dom.Men jag ska nog ta ett nytt snack. Vi sticker till Italien på torsdag, när vi kommer hem i november skall jag kolla med dem. Jag tror att mycket av premien är baserad på vikten, därav min fråga om (din) vikt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

Jag är en lättviktare med 3500 kg och LB reggad men inte 17 bör det skilja dubbla premien för att man går över 3500kg .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

Det nyanskaffningsvärde man uppger har också betydelse för premien.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

3837kr betalar vi WLI Codan. Ej husbil plus.
Bilen väger 4250kg och nyanskaffningsvärde på 850 tusen kr.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

Detta är märkligt. Vid min förfrågan idag vill man ha 6645: med 6000:- kr självrisk och min totalvikt 3700 Kg. Nyvärde 850`. Vad är detta för bolag som pris sätter sina försäkringar som fiskpriserna i Göteborg. Seriöst ???
Delteff :confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

Detleff

Om det var mitt inlägg du tyckte försäkringsbolaget agerat skumt så ska du veta att det var LF som jag fick en bra offert ifrån. Eftersom WLI har lägsta prisgaranti om man kan visa en offert så blev dom tvungna att ge mig ett lägre pris.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fiats assistansförsäkring

Det är det jag menar med Codan (CC) försäkring. Ett pris på nätet, ett annat när man pratar med dom, ett 3:e när man pratar med kompisar. Svårt att känna att man fått rätt pris. Däremot inga problem med en skada, jag fick en kvist in genom sidan i förra bilen. Genomslag i plåten, inga problem, snabb och juste hantering från Codan. Jag vill gärna men känner osäkerhet.

Fiats är bra, jag har läst här på Forumet om de som fått fantastisk hjälp när det strulat utomlands.

Kan vi jobba för en förlängning, kanske med brödrafolk från andra länder.

Eller skall vi fixa Husbilsklubbens Codan försäkring? Jag tycker Codan är mer intressant än Folksams alternativ.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Fiats assistansförsäkring

Jag är nog av åsikten att ett bolag som har den differansen har oskäliga marginaler att jobba med. Vi pratar i det här specifika fallet en prisskillnad på ca 45%.
Har man den marginalen på sina produkter så skulle jag nog ta mig en funderare på hur seriös man är. Att hänvisa till att om någon annan säljer sin produkt billigare så kommer jag att sänka mitt pris till samma nivå. Skillnaden är för stor för att jag skall acceptera dettta.
Försäkringsbolagen sneglar hela tiden på varandra och "prispressar" men något är skumt anser jag det vara iallafall.
Mbh Delteff :confused:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fiats assistansförsäkring

Jag fick en tankeställare av en försäkringsnasare tillika franchistagare för några år sedan. Han informerade om sin situation och sina försäkringar och sa att det finns ALLTID något att göra på en försäkring för att sänka premien.

Den bästa kunden för ett försäkringsbolag är den som bara betalar och betalara utan att ifrågasätta. Möjligen den kund som känner sig helnöjd när räkningen är betald.

Sedan dess är jag en rörlig och osäker kund som hela tiden byter bolag efter att ha jämfört försäkringsvillkor och priser. Internet underlättar ju jobbet med jämförelserna.
V-backen :wink:
 
Toppen