• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

F

F.d. 8656

Guest
Hej på er, hoppas att ni mår bra. Jag själv mår toppen, och kände att mina fingrar ville "hamra" lite på tangentbordet, så vi får se hur detta inlägg slutar. :)

Sommaren har varit ganska lång (den kan alltid vara längre), och väldigt härlig. Vi har farit runt kors och tvärs med husbilen, vilket är bland det roligaste som finns. Och faktisk, jag har också suttit bakom ratten ibland. :D

Jag skulle själv vilja kalla mig badkruka, tycker inte om att bada när det är kallt, och enligt mig är det kallt under 20 grader. Jag vet, 20 grader är egentligen inte kallt, men jag tycker så! :wub:
Hur som helst, i år, den här sommaren, har jag badat ganska mycket, oavsett om det varit morgon, mitt på dagen eller på kvällen, ibland oavsett vattentemperatur. :p Och här med vill jag hylla morgondoppet! Finns det något fräschare en ett dopp innan frukost? Tror inte det. Oj, det är verkligen något som jag ska göra nästa sommar, och alla andra somrar jag lever. Härligt härligt. Så i och med detta har nog stämpeln badkruka suddats ut lite, hurra!

Vi har den här sommaren funnit nya vänner, och tänk att alla har sin historia att berätta. Man lär så länge man lever, det är en sak som är säker.

Under de fem första veckorna på Jockes sommarlov har vi bara varit ute med husbilen, sen var det dax för honom att åka till sin mamma och jag och Lasse skulle ut och åka själva. Jösses vad kul det skulle bli, (det var kul med Jocke också, tro inget annat, men efter att han varit hos oss i 7 veckor i sträck, var det skönt att bli lite barnledig, någon där ute kanske förstår mig...) vi skulle göra så många saker hade vi tänkt, och när man planerar något så får man ju både förhoppningar och förväntningar. MEN!!!
Snacka om att det blev dåligt väder... i flera veckor... VI beslöt att vara hemma och ta hand om sånt som "måste göras". Så under tre veckors tid under sommaren så har jag skrapat garage, målat garage och målat garage.

Egentligen tycker jag inte att det är en tråkig syssla, men jag kan tala om att när jag blev klar med det ena garaget, så var jag inte jättepigg på att fortsätta med nästa. Men jag tänkte bara "Det finns alltid de som har det värre". Och det hjälpte lite, och den tanken hade jag nog inte tänkt om det inte vore för alla härliga HBKare som har lärt mig om saker om livet, tusen tack, Jag älskar er! Ja, ni förstår nog. ;) För det finns alltid de som har det värre, och jag är så stolt över vad jag gjort, för garaget blev så fint. Det andra garaget är tyvärr inte färdigmålat invändigt än, men det är inte sååå mkt kvar. :)

En rolig sak som hände under veckorna vi var hemma och jobbade, var att vi fick många besök från husbilsåkare, härliga par som kom från hela Sverige. Och det var speciellt ett par som jag kom ihåg, för de hade precis sålt rubb och stubb, hus, husvagn och två bilar. Han hade tagit ut sin pension i förtid och hon var pensionär sedan ett år tillbaka. De hade köpt sig en husbil och bodde nu i den. Vad avundsjuk jag blir, det låter så härligt och fritt, precis som jag också vill ha det. :D

Samma vecka som jag fyllde år (12aug) tänkte vi att vi skulle fara med husbilen till Strömstad och sen ner mot Halmstad, men som ni kanske har läst i en tråd här på forumet så har ju Lasse blivit morfar. Så när vi kommit halvvägs till Strömstad, så fick vi vända näsan mot Stockholm i stället, där LAsses dotter med familj bor. Den 11 aug blev Lasse morfar och ni skulle sett den lyckan som tändes i hans ögon när han fick upp sitt barnbarn i sin famn. Det var sann glädje det! :D

När vi ändå var i huvudstaden så fick vi ta och fira min födelsedag där också, Lasse gjorde stan med mig, det var jättetrevlig och vi hade bra väder hela dan, men... Jag finner ingen ro att springa runt i klädaffärer och andra butiker och trängas med folk, inget för mig längre. Jag saknade landet och grönskan så att säga. Stackars alla som lever i ett stressat liv... puh vad jobbigt.

Sen blev det dax för Jocke att fylla år, och vi tog bla. med honom på bio. Han skulle få välja film helt och hållet själv, och tänkte bara att det här kan aldrig bli bra, Jocke och jag delar väl kanske inte riktigt filmsmak med varandra. Han valde att vi skulle se "Karate Kid 3", suck tänkte jag, över två timmar slagsmål, hoppas filmen går snabbt.
Oj, vilken missbedömning. Filmen var hur bra som helst, gå och se den om ni inte har gjort det! Alla kan se den, med eller utan barn och barnbarn. Det har en mycket bra handling och ett djup man inte kunde tro. 10 poäng av 10 möjliga!!!

Idag har vi fotograferat första dagen för skolfotosäsongen, och det var kul att komma igång igen. Trevlig skola, elever och lärare, och så bjöd de på mat också, inte dumt. :)
Den här typen av fotografering gör att man kommer barnen väldigt nära på ett annorlunda sätt och jag hoppas att vi denna termin ska få lära oss om livet lika mycket som förra året gav oss. En skolfotografs vardag där är aldrig den ena dagen lik den andra, det kan jag lova. Hur som helst är det roligt att få jobba ihop med Lasse i ett riktigt teamwork som fungerar så bra.

Snart är det dax för ELMIA igen och jag hoppas att vi får träffa många av er där nere i Jönköping. Hoppas att det finns några roliga nyheter på husbilsmarknaden som man kan kika lite extra på, en framtida bostad köper man ju inte bar sådär... *haha*

Jaha, vad ville jag säga med allt det här då? Inget egentligen, jag ville bara skriva av mig lite och om någon ville ha något att läsa om så fick ni ju det i alla fall.

Jag vill tacka alla härliga människor som förgyller mitt liv, med besök, livsberättelser, mail och sms. :D

Stor kram till er alla och sov gott, det tänker jag göra, för i morgon är det nya utmaningar och nya barn som ska fotograferas.
Det är många äldre som säger att de lever dagen som om det vore den sista, för man vet aldrig vad som händer i morgon, och det ska jag försöka att bli bättre på, att ta vara mer på dagarna och leva livet!

Kram Emma
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Du é bara för go skruttan!:)

Jag älskar din förmåga att skriva.

Älskar dig.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Detta är som en reseberättelse, fast mer som en resa genom livet:). Tack Emma!!!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Du beskriver det väldigt fint och det är ju så många upptäcker/har det men har svårt att skriva ner det i ord och "öppna upp sig" för andra samt så är det kanske så att man inte hyllar alla dom små vardagliga ting utan tar så mycket ( för mycket ) för givet .

Trevlig Helg från ett nu soligt Falköping
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.837
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Du é bara för go skruttan!:)

Emma! Säg till om du vill stämma honom! Jag kan hjälpa dig att anvisa juridisk kompetens. Att offentligt bli kallad "skruttan" av sin livspartner tangerar vad man ska behöva utstå! :)

Krister N
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Hej, tyvärr förstår jag inte ditt inlägg Krinil.

Jag vet inte om du är en snäll person som bara "skojar", eller om du är en person som på allvar stör dig på det Lasse skrev till mig. Jag skulle bli glad för ett svar på den frågan.

Hur som helst får Lasse kalla mig för Skruttan, offentligt eller inte, jag tycker det är fint när man öppet kan visa sina känslor och vad man tycker för och om varandra. Har du Krinil något problem med detta.

När man förmedlar något till någon eller några, var man än gör det och hur man än gör det, får man ett svar eller en kommentar som man inte förstår sig på, så känns det så olustigt. Jag må vara knäpp, men kommentarerna jag fick av Krinil förstår jag inte hur jag ska tolka dem.

Okej, ännu ett försök till ett positivt inlägg från en livsglad tjej, och alltid är det någon som ska försöka att rubba på sinnesstämningen.

Idag har vi fotat fler barn, och idag var det annorlunda mot igår, för idag kom det elever som verkligen tyckte om sina fröknar. Och för mig visades det genom deras beteende på det viset att det var skötsamma klasser, glada men skötsamma. Fröknarna i dessa två klasser ville ha ordning på sina klasser och i gengäld fick respekt och glädje tillbaka. Jag tror att ett tryggt barn som vet vilka regler det är som ska följas, blir ett tryggt och harmoniskt barn. Härligt är de i alla fall att jobba med! :D

Vi har kommit hem till Bernshammar nu i kväll och gräset är åter grönt efter sommaren hetta, dax att klippas igen i helgen, fast vi klippte så sent som några dagar sedan. Ja, ja, man får lite motion, är ute i friska luften och så blir det ju så fint när man har friserat mattan. ;) Det är inte tråkigt att klippa gräs! :D

På väg från Säter idag så stannade vi till i Hedemora där min släkt på pappas sidan kommer ifrån. Tyvärr är de enda släktingar som finns kvar där begravda på kyrkogården, så det fick bli ett besök till Minneslunden där farmor och farfar finns. Min farfar mins jag inte så mycket av, han dog när jag bara var 4år, Gotfrid hette han. Min farmor hette Anna och hon bakade de godaste kakor man kan tänka sig, Spritsar, är det någon som ätit riktigt goda spritsar så vet man att det är mums det. Sen var hon en hejare på att spela kort, Maja eller Uno var nog det som vi spelade allra mest.
Jag kommer ihåg när jag var lite och hela familjen skulle sova över där. En hård madrass på golvet bredvid Elin och Jonas, mina småsyskon, och den där j***a Moraklockan, ursäkta språkvalet, men det tog timmar innan man kunde somna. Tick tack Tick tack... Och när man väl somnat vaknade man av motorcyklar som åkte på vägen utanför. Bor man i vanliga fall på landet där det är hur tyst som helst på natten, så har man kanske lite problem med det där att somna. Farmor hade alltid basker på sig när vi skulle gå ut, en röd eller en svart vill jag minnas, hon bodde bakom Gamla Teaterladan I Hedemora, kanske är det någon som vet vart jag befinner mig i tanken? :)
Farmor Anna avled för snart två år sedan 94år gammal, och tyvärr tog hon nog med sig receptet på Spritsarna ner i graven, för varken mina föräldrar eller min faster och farbror har hittat det. Och tur är väl kanske det, jag hade nog käkat Spritsar så det hade sprutat ut ur öronen annars. :)
Lilla farmor Anna, du har det nog toppen nu, för du pratade mycket om farfar och om hu mycket du saknade honom. Två kära själar spridda i en Minneslund i Hedemora.

Jag önskar att jag och min Lasse får ett långt och fortsatt lyckligt liv tillsammans, friska och krya. :D

Jag läste en intervju med en känd invandrarkille som är ståupkomiker, och han fick frågan om hur han ville dö. Svaret på frågan var så fint tycker jag, "Jag vill dö hållandes någon i handen". Mmm... Tål att tänkas på.

Vem vet kanske ska vi ta en motorcykeltur om en stund, kanske lägger vi oss i soffan och tittar på lite tv, det blir ju inte så ofta så vi måste ju kolla att del är hel fortfarande... :D

Önskar alla en fin kväll och var rädda om varandra och våga stå upp för den ni håller kär, i vått och torrt, och som ordspråket säger "Det är i nöden vännen prövas" (tror att det låter så, rätta mig gärna om jag har fel).
Att se mycket gamla personer hålla varandra i handen, det är bland det finaste som finns!

God Natt
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Det där med spritsarna (strass eller vad det nu var) var väldigt fint skrivet! När jag går bort hoppas jag att de efterlevande har något liknande och vackert att tänka om mig.
MVH Bo Helgegren HBK681
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.837
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Emma, Emma! Förlåt mig. Jag är en buffel. Min fru påpekar det ofta. Även när jag försöker vara riktigt trevlig kan folk uppfatta mig som en buffel. Ib land när jag böjer mig ner på stan för att prata med söta barn, böjar de gråta! Jag vet om det men glömmer mig ibland!

Jag gillar dig och Lasse. För det ni har tillsammans och på det sätt ni visar det och därmed delar med er till oss andra. Jag gillar er också för ert tålmodiga sätt att försöka få mig att bugga..., och inte såga ved! :) Det är inte lätt.

Du ska å andra sidan vara trygg i dina känslor och ert förhållande och inte låta eventuella synpunkter eller kommentarer ta det ifrån dig. Träna på att behålla din positiva sinnestämning i alla sammanhang. Det är inte lätt men man bör hela tiden försöka förbättra sig.

Men Emma! Jag är ledsen att jag så grovt missade att visa värmen i mitt inlägg. Men som sagt, ibland när jag skojar tar folk mig på fullaste allvar..., men jag jobbar på det! :)

Varma hälsningar
Krister N
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Emma, Emma! Förlåt mig. Jag är en buffel. Min fru påpekar det ofta. Även när jag försöker vara riktigt trevlig kan folk uppfatta mig som en buffel. Ib land när jag böjer mig ner på stan för att prata med söta barn, böjar de gråta! Jag vet om det men glömmer mig ibland!

Jag gillar dig och Lasse. För det ni har tillsammans och på det sätt ni visar det och därmed delar med er till oss andra. Jag gillar er också för ert tålmodiga sätt att försöka få mig att bugga..., och inte såga ved! :) Det är inte lätt.

Du ska å andra sidan vara trygg i dina känslor och ert förhållande och inte låta eventuella synpunkter eller kommentarer ta det ifrån dig. Träna på att behålla din positiva sinnestämning i alla sammanhang. Det är inte lätt men man bör hela tiden försöka förbättra sig.

Men Emma! Jag är ledsen att jag så grovt missade att visa värmen i mitt inlägg. Men som sagt, ibland när jag skojar tar folk mig på fullaste allvar..., men jag jobbar på det! :)

Varma hälsningar
Krister N

Hej Krister och tack för ditt inlägg, ibland är internet svårt... jag menar när man kan använda alla sinnen syn, lukt, hörsel, känsel går det oftast att använda dessa för att bedöma/bemöta.

Jag blev inte bara glad för ditt svar som ger mig/oss en starkare bild av dig utan också glad för att det är som man blir kan bli som en liten "familj" på nätet, man kan ge och ta.:)

Dina tipps för att bli starkare i livet sätter jag värde på.

En person sa till mig, "trygghet" finns det finns allt.
Så vill jag ha det, mår så bra när man då också kan få det genom att ställa en fråga, och få ett svar tillbaks.

Tack!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.837
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Jo du har rätt Lasse. Kommunikation lär bestå av ca 10% text. De övriga 90% är allt det där andra som vi inte kan förmedla här. Sinnena som du var inne på och kroppsspråket, det betyder så mycket. Så visst är missförstånden nära.


Sen gillar jag din beskrivning att om det finns trygghet, så finns allt. Hade vi bättre tagit tillvara de förutsättningarna till trygghet vi faktiskt har, hade vi förmodligen mått betydligt bättre hela tiden. Men nu kommer ibland tvivlet smygande. Tvivlet på om vi duger, om vi uppfattas rätt, om vad folk egentligen menar, osv. Det är märkligt, men ett faktum vi måste lära oss att hantera. Trygghet kommer inifrån, inte utifrån! Den vetskapen har vi oftast, men tvivlar ändå. Att prata om det här är rätt väg, det är nyttigt. Det är i sig en trygghet att veta att det inte bara är jag som är funtad så här! :)
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: Det visar sig hela tiden var livet har att ge...

Hej och God förmiddag, hoppas att ni sovit gott.

Här i Bernshammar skiner solen och så blåser det en hel del, men men, vad gör det när vi ska vara inomhus och måla garage... ;)
Solen är det ju synd att vi missar...

Förlåt för att jag inte har skrivit i tråden tidigare, men jag är inte lika flitig som Lasse på att ha igång min dator. Han har läst inläggen för mig, så jag håller mig i alla fall uppdaterad. :)

Jag håller med både Lasse och Krister, det kan vara svårt att tolka en text som någon skrivit till 100%. Personen ifråga kan ju mena något helt annat än vad läsaren förstår.

Och du Krister, det är lugnt. Jag gillar dina inlägg du gjort efter ditt första, :D.

Tack alla ni som läser och ger svar i tråden, det känns så roligt att vi alla kan dela med oss av varandra och sprida glädje till varandra, även om det var jag som startade tråden.

För mig så får ni gärna skriva mer om livet, jag lyssnar gärna.
En av de saker jag gillade allra bäst när jag var liten och var hemma hos min mormor, var att hon berättade om hur det var när hon var liten eller hur min mamma var eller gjorde när hon var liten. Historia har alltid intresserat mig.

Ta vara på dagen, och idag kanske du ska göra något som du aldrig gör. Laga middagen åt din fru/man, ta en promenad, cykla, prata med någon du inte känner eller klappa en katt... *hihi* :D

Kram Emma
 
Toppen