• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning av HBK:s stadgar

F

F.d. 18073

Guest
Hej alla husbilsvänner!
Har just läst HBK:s stadgar. Där finns en sak som jag undrar över.

I 5 kap. 15§ står det: Vid tidpunkten då årsmöte/extra årsmöte sker får ingen träff arrangeras av medlem/medlemmar, undantaget om det sker på platsen för mötet.

Skall jag tolka det som att jag bryter mot stadgarna om jag ringer till ett par andra medlemmar för att åka ut någonstans och träffas och ha det trevligt just den helgen när det är årsmöte. Jag anser att det är min ensak att träffa vem jag vill vare sig det är årsmöte eller ej.
Vad anser ni andra, har ni några kloka svar att komma med?
MVH Ugglan
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tolkning av HBK:s stadgar

Det är nog väldigt kittsligt av dig att tolka det skrivna som att du och dina kompisar inte kan träffas om det är årsmöte. Men kan och vill man misstolka så skall det tyvärr tydligen göras.

Vad det här avser är givetvis ett stor träff annonserad och med inbjudan till samtliga klubbmedlemmar.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tolkning av HBK:s stadgar

..............Skall jag tolka det som att jag bryter mot stadgarna om jag ringer till ett par andra medlemmar för att åka ut någonstans och träffas och ha det trevligt just den helgen när det är årsmöte. ..............

Jag för min del förstår inte hur man kan misstolka det så, vi har ju en träffkalender där medlemmar lägger ut träffar som är arrangerade av medlemmarna själva. Och det skall ju inte kollidera med årsmötet, det finns ju ytterligare ett antal veckor att lägga en träff på.
Men vill man träffa en kompis i stället givetvis vem skulle hindra det! Möjligen sin hustru/gubbe om man är oense./Susanne som ofta är oense med sin gubbe:twitcy:
 
F

F.d. 18073

Guest
Sv: Tolkning av HBK:s stadgar

Men kan och vill man misstolka så skall det tyvärr tydligen göras.

Tack för svar.
Det var inte alls min mening att misstolka eller ironisera på något sätt med min fråga.
Men tydligt ska det hackas och klankas av vissa så fort det finns möjlighet.
Jag har inga fina utbildningar. Därför kan jag inte skriva och vränga ord på ett sätt som passar för vissa.
Att jag inte fattar paragrafer och deras betydelser klarar inte min lilla hönshjärna av, jag bara skrev en fråga om vad jag tänkte just då.
Hade inte dessa påhopp kommit från vissa hela tiden hade säkert flera velat skriva här på markisen.
Säger en vanlig enkel pensionär som gillar husbilslivet.
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Tolkning av HBK:s stadgar

Inte är det någon misstolkning av stadgarna. Det står tydligt att ingen träff får arrangeras samtidigt med årsmötet.
Jag misstänker att man menar att ingen medlem ska kunna ta "focus" från klubbens årsmöte, men är det inte styrelsens skyldighet att ordna ett så attraktivt möte att man väljer det.
Att förbjuda någon i ex.vis norra delen av landet att ordna en fisketräff och annonsera det under träffar är nog inte bara lite galet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tolkning av HBK:s stadgar

Självklart kan inte klubben ha synpunkter på om några medlemmar vill träffas privat. Så om man fått den uppfattningen är det bra att begära en tolkning om vad som menas.

Eftersom frågan var ställd till medlemmarna och jag vet vad som avses med skrivningen svarade jag som medlem.

Finns det någon mer paragraf som är otydlig så fråga gärna styrelsen men gör det då via "kontakta oss" så slipper ni oönskade kommentarer här i forumet. Skulle det behövas ett förtydligande så lägger säkert styrelsen ut detta under HBK Information.
 
Toppen