• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fram eller bakhjulsdrift?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

Föredrar du boggie så är framhjulsdrift enda alternativet.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

I dag skulle jag välja bakhjulsdrift efter att ha kört medframhjulsdrift i 3 år.
Mvh Frank
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

Det blir oftast kortare/snävare svängradie med bakhjulsdrift.
Nu är det premiär på årets surströmming. :)
Ja - jagvet lite tidigt - men vi är så sugna.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

Föredrar du boggie så är framhjulsdrift enda alternativet.

Ehumm... Beror på vad man definierar som husbil - givetvis både bakhjulsdrift och luftfjädring på alla axlar på min "husbil". Glider fram på luft, eller i alla fall på luftkuddar :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

Nu räknar jag inte stora bussar som husbilar, men Tom, du är välkommen ändå! :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

Well, vi använder dem ju på samma sätt i alla fall - campingliv.
Jag KÄNNER mig välkommen ändå Gunnar! Speciellt efter Husbilsdagarna på HC då man fick lite ansikten att referera till.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fram eller bakhjulsdrift?

Detta måste vara en av de här klassiska diskussionerna som egentligen aldrig tar slut! :)

Jag har dragit husvagn med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Har kört husbil med bakhjulsdrift och framhjulsdrift. Har haft förmånen att testa banracing med lättare formel bilar och "standard"-bilar. Har också kört en del rally på grusvägar med både framhjuls- och bakhjulsdrift.

Gilllar bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet vid extremkörning. Får snabbare ner kraften i underlaget och det blir lättare att skapa kontrollerad överstyrning. Framhjulsdrivet är tryggare vid normal personbilskörning, blir mer kontrollerat för alla i familjen som kör. Trivs bäst med bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet när jag kör med släp. Bakhjulsdrivet ger oftast också det bästa drivet med tyngre fordon. Har fastnat rejält med framhjulsdriven husbil i leran i Alsace. Måste alltid backa upp på klossarna med framhjulsdriven husbil när de ska under bakhjulen på grus eller vått gräs. Planerar också gärna uppställningar på hala underlag så att jag kan backa ut.

Lika förbaskat kör jag idag framhjulsdriven husbil. Fiat med ALKO-chassi. Rullar kanon på de fina asfaltvägar där vi tillbringar 99% av våra husbilsresor. Blir lågbyggd, går tystare och upplevs mindre känslig för sidvind. Det gör att jag gärna förebygger de olägenheter som framhjulsdriften kan ge på vått gräs, lös grus och andra hala underlag.

Andra har säkert andra värderingar. Inte minst om man kör mycket på vintern eller ofta drar släp med sin husbil.
 
Toppen