• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dra åt, hur hårt?

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
På husvagnen vi hade innan fanns en stor "grej" med "vingar" på som man med handkraft drog åt kopplingen mellan gasolflaskan och slangen.
På husbilen måste jag använda ett verktyg, nyckel att dra med.
Jag vet inte hur hårt jag ska dra skruven? Vill inte dra för klent så det läcker...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dra åt, hur hårt?

Efter så där 50 år som " meckare" så är det min fasta övertygelse att de flesta vill dra åt för hårt. Ett bra exempel är hjulbultar, inte ens däckverkstäderna drar med alltid korrekt moment. Det finns ett svårt ord i svenskan nämligen LAGOMT. När man jobbat mycket och länge med skruvförband får man viss känsla för hur mycket man ska dra vid olika förband ( om det inte finns angivet ett bestämt moment). Vad gäller gasolanslutningar har jag som tumregel att dra till bara så mycket att jag känner att anslutningen " bottnar" sedan dra ca halvt varv till. Packningar till gasolanslutningen har jag alltid i bilen och byter varje gång, kanske onödigt men det sitter kvar sedan tiden som maskinist på stora båtar, att använda en gammal packning var inte tillåtet enligt försäkringsbolagen. Att använda läckspray är ett måste vid alla ingrepp i gasolsystemet.
Ove.G

Bra svar : botten plus ett halvt varv
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dra åt, hur hårt?

Vad är det värsta som kan hända?
I gasolkofferten så finns ju mycket god dränering ut ur bilen. Vid läckage så rinner gasen ut. Det är värre inne i bilen.
Jag förstår inte hellerhur folk vågar åka med fulla tuber i garderober , garage inne i bilen och under sängar.
För utom att det är livsfarligt så är det inte heller tillåtet!!!!
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Dra åt, hur hårt?

Larm i "gasolboxen" ?? Förutsätter att du inte har flaskorna i en box utan fria luftvägar ut i botten så att ev. gas kan läcka ut ut det fria.
 
Toppen