• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MAGNETVENTIL 12V

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag behöver en enkel magnetventil 3/4 eller 1 tum, 12V till avloppet och har letat på nätet men inte hittat någonting till vettigt pris. På den tiden vi byggde helautomatiska destillationsapparater kunde man gå till skroten och hitta fantastiska magnetventiler från mejeriindustrin, men sådana skrotar finns väl inte mer, antar jag.

Någon som har ett tips?

Jappe
 
S

Stavve

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Tjena Jappe!

Jag letade också efter en kraftig magnetventil för några år sen, när jag satte in ett brunnsfilter. Filtret skulle renspolas med maxflöde i 10 min var tredje dag. Det fanns en automatik att köpa för x tusenlappar, men jag var för snål. Efter lite sökande hittade jag en bevattningsventil från (tror jag) Hoze Lock för några hundra. Den hade även inbyggd tidsautomatik vilket ju du inte behöver, men jag tror det är rätt nisch att leta i. Det här var snarare en motorventil än en magnetventil och det tror jag är rätt för dig. Stora magnetventiler har ofta ett servosystem för öppning och stängning som bygger på att det finns lite tryck i vattnet. Servosystemet har också gärna små hål och kanaler som kan sätta igen. En motorventil är i princip en kulventil med en motor som går ett kvarts varv per manöver. På min ventil finns en omkopplare med lägena on-auto-off. Kanske skulle du kunna gå in på den omkopplaren och manövrera on-off dvs öppna o stänga ventilen med en yttre kontakt. Kanske finns det liknande ventiler som har ingångar för styrning från yttre källa. Hur som helst är det billiga och robusta ventiler som klarar smutsigt vatten utan något tryck. Min ventil var batteridriven med tre eller fyra batterier men det går ju att fixa med en spänningsregulator. Ska kolla om jag hittar något på nätet.

Mvh Stavve
 
S

Stavve

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Kolla denna!
Digital bevattningstimer
Verkar som ON/OFF knappen öppnar resp stänger ventilen varannan gång. Du behöver isåfall bara gå in och lägga en yttre brytare parallellt men denna. Matningsspänningen fixar du med en serieregulator från 12-volten.
Nästan värt att ta en runda till Jula och kolla, 250 spänn är inte mycket idag...

Mvh Stavve
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Jag behöver en enkel magnetventil 3/4 eller 1 tum, 12V till avloppet och har letat på nätet men inte hittat någonting till vettigt pris. På den tiden vi byggde helautomatiska destillationsapparater kunde man gå till skroten och hitta fantastiska magnetventiler från mejeriindustrin, men sådana skrotar finns väl inte mer, antar jag.

Någon som har ett tips?

Jappe

Hej Jappe!
Vilka sorts destillationsapparater var det ni byggde? ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Detta tilldrog sig på den tiden för sisådär 40 år sedan när de styrande i Sverigelandet ansåg att vissa grupper av samhället inte skulle ha obegränsad tillgång till vissa livsmedel. För att åstadkomma denna diskriminering så åsattes dessa livsmedel skyhöga priser och fick endast tillhandahållas i en speciell sorts bodar, s.k. systembolag. Endast framgångsrika och besuttna samhällsmedborgare hade råd att handla i dessa bodar.

Eftersom de diskriminerade och närmast uteslutna grupperna också ville ha tillgång till dessa livsmedel så beslöt många av dem att ta lagen i egna händer. Därför byggdes i alla delar av landet en mängd små destillationsanläggningar av mycket varierande kvalitet.

Eftersom jag var medlem i en exklusiv klubb som hette "Svensk Damhjälp" och som hade som sin främsta uppgift att hjälpa damer i nöd så blev behovet av dessa "vissa livsmedel" ganska så stort emellanåt och därför beslöt vi att bygga en egen helautomatisk destillationsanläggning för just denna sorts livsmedel.

Den intelligente läsaren har väl för länge sedan insett att vad som tillverkades i dessa destillationsapparater var ett mycket populärt livsmedel som i dagligt tal kallas "brännvin". Våran apparat var faktiskt helautomatisk och till den behövdes det då ett icke ringa antal magnetventiler liksom pumpar, pressostater, div termostater, tidur m.m. Den allra fiffigaste detaljen i processen var en elektronisk termostat som på den tiden kostade en förmögenhet men som gjorde att temperaturen höll sig på exakt rätt tiondels grad. Det var en sådan destillationsapparat vi byggde, herr Jonsson!

f.d. Herr Busen och Fabrikören Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Ventilen kräver tydligen en "fallhöjd" på 0,5 meter för att fungera. För egen del ligger avlopptanken i samma höjd så det kommer ej att funka för egen del, tyvärr.
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

decker skrev:
Ventilen kräver tydligen en "fallhöjd" på 0,5 meter för att fungera. För egen del ligger avlopptanken i samma höjd så det kommer ej att funka för egen del, tyvärr.

0,05bar är nästan inget då stå bara par liter kvar
men annat problem är membran i ventilen
som man kan inte använda för gråvatten :mad:

Ni finns ventiler i Magnetventil-Shop som passa bra men de är dyr :(

Mvh.

Norbert
 
S

Stavve

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Det var fina ventiler i magnetventilshoppen, läge för ett bokmärke. Hetast måste ju "kugelventilerna" vara, en kulventil med ställmotor helt enkelt. Lite beska priser dock :(....
Mvh Stavve
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

0,05bar är nästan inget då stå bara par liter kvar
men annat problem är membran i ventilen
som man kan inte använda för gråvatten :mad:

Ni finns ventiler i Magnetventil-Shop som passa bra men de är dyr :(

Mvh.

Norbert

1bar = 10 meter 0,1bar = 1 meter 0,05bar = ½meter eller 50 cm. Finns även att läsa under "ACHTUNG" för ventilen ifråga.
 
S

Stavve

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Tog mig ikväll en närmare titt på min Hozelock bevattningsautomat som finns hos Clas i sjön för 429 spänn, Clas Ohlson - Bevattningskontroll AC plus Hozelock. bevattning/pumpar
Den innehåller en riktig kulventil i plast och har en 3/4" anslutning. Vid öppen ventil är det ett synligt hål på ca 10-12 mm rakt genom ventilen. Det tar en 4-5 sekunder för den att skifta läge. Den har ingen display eller andra ömtåliga delar, och den verkar vara helt tät. Dom dåliga nyheterna är att den är snäppt ihop och verkar nog så kämpig att öppna. Väl man får upp den är det dock säkert en baggis att löda på ett par tampar parallellt över switcharna för "öppna" och "stäng", och leda ut dom till yttre omkopplare.

Mvh Stavve
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Jag behöver en enkel magnetventil 3/4 eller 1 tum, 12V till avloppet och har letat på nätet men inte hittat någonting till vettigt pris. På den tiden vi byggde helautomatiska destillationsapparater kunde man gå till skroten och hitta fantastiska magnetventiler från mejeriindustrin, men sådana skrotar finns väl inte mer, antar jag.

Någon som har ett tips?

Jappe

Vad tror du om denna?
Electric Solenoid Valve 5/8" Barbs Water 12 volt 12VDC - eBay (item 300453031869 end time Sep-03-10 22:28:43 PDT)

Har tänkt beställa den och testa.. Ca pris med frakt 160:-
Man betalar bara frakt på första..
Dom har mycke å välja å...

/Robban
 
S

Stavve

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Fin ventil, men läs specen:

Please note that diaphragm-type solenoid valves are NOT suitable for gravity-fed systems (i.e. draining liquids out of containers or tanks without using a pump) because of the 3 psi minimum pressure requirement. Check our other auctions for direct acting valves which are suitable for gravity-fed systems.

Dvs inte lämplig som avtappningsventil!

Mvh Stavve
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Fin ventil, men läs specen:

Please note that diaphragm-type solenoid valves are NOT suitable for gravity-fed systems (i.e. draining liquids out of containers or tanks without using a pump) because of the 3 psi minimum pressure requirement. Check our other auctions for direct acting valves which are suitable for gravity-fed systems.

Dvs inte lämplig som avtappningsventil!

Mvh Stavve

Ursäkta läste tvärtom.. Missade lite i språket.. :)

Men dom hade många andra lite dyrare ventiler som passar perfekt.

/R
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Många båtar har elektriska ventiler för att tömma gråvatten och toa i havet.
Telfa säljer en som drivs av 12 eller 24 volt och tål 300PSI, med slanganslutning 19-25-32 eller 38 mm.

Electronik aquavalve 12/24 volt. Kablage och manöverenhet med lysdioder som visar öppen eller stängd.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Fin ventil, men läs specen:

Please note that diaphragm-type solenoid valves are NOT suitable for gravity-fed systems (i.e. draining liquids out of containers or tanks without using a pump) because of the 3 psi minimum pressure requirement. Check our other auctions for direct acting valves which are suitable for gravity-fed systems.

Dvs inte lämplig som avtappningsventil!

Mvh Stavve

Men samma firma (på e-Bay) har en avtappningsventil "Gravity-fed valve 12V DC 1/2" för 156:- inkl frakt från USA med dagens dollarkurs.
1/2" Gravity Feed Electric Solenoid Valve DDT-CD-12VDC - eBay (item 300514734420 end time Feb-11-11 23:07:48 PST)
Den (normalt stängd) öppnar även om vattentrycket på inflödet är noll. Tål dock inte högre tryck på inflödessidan än ca 2 meters vattenpelare.....
Har precis beställt en sådan ventil!
Kanske något för dig Jappe m fl också - eller är det hela passé?
/Boo
 
Toppen