• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK är välmående och vi trivs!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Satt häromdagen och kikade genom protokollet från årsmötet i Kristinehamn den 15 maj. Statistiken över HBK:s webbverksamhet är imponerande. Tycker det ger en tydlig bild av vår klubb. Antalet medlemmar har ökat kraftigt, precis som många av oss känt. Det som är mest intressant är dock att antalet inlägg mer än tredubblats på ett år! Inte nog med att vi blir fler, vi blir också betydligt mer aktiva med det som är klubbens kärnverksamhet. Att förmedla erfarenheter om husbilsliv till varandra och dessutom utgöra ett slags ”community”, eller social delaktighet, för de som så önskar, vilket bevisligen är väldigt många!

Jag är väldigt positiv till hur klubben drivs och har definitivt haft känslan att många delat den uppfattningen, men att det var så här många hade jag faktiskt inte trott!

Grattis alla som hanterar och ligger bakom det här. Ni som lägger så mycket jobb för att alla vi andra ska kunna ”snacka” med varandra, trivas och umgås. Det är riktigt bra jobbat. Jag känner att jag alltid har mer än 4000 fränders erfarenheter och åsikter att tillgå!

Sedan har jag också varit ute och kört i sommar. Det har nog blivit närmre 300 mil genom Halland, Västra Götaland med Bohuslän och Dalsland, Värmland, Dalarna, Västmanland, Uppland, Stockholms län, Sörmland, Östergötland, Småland, Blekinge och sedan tillbaks till Skåne. Jag har sett många HBK-dekaler och träffat några av er. HBK är stort och vi märks verkligen! :)


Krister N
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Lite statistik så här i semestertider:

Husbilsklubben.se hade den 31 Dec resp år haft följande antal accumelerade unika besökare:

2006 51697 (Endast DEC)
2007 524 618
2008 1 759 656
2009 3 451 779

Under 2010 fram till 31 Juli hade 1 143 147 besökt Husbilsklubben.se

Så accumulerade besökare sedan start 2006 är nu:

31 Juli 2010 4 594 926

Antalet dagliga unika besökare i snitt samt min o max per dag

2007 1437 Min 759 max 2465
2008 3381 Min 2033 Max 4737
2009 4336 Min 2722 Max 6120

Fram till 31 Juli:
31 Juli 2010 5392 Min 2956 Max 7245

En ökning med 1000 besökare i snitt/dag från 2009 är imponerande siffror.

Vi passerade även 5000 HBK medlemmar under Juli.

Antalet inlägg är över 200 000 vilket innebär att Husbilsklubben.se är bland de större communitys på internet.

Så vi är många som trivs på HBK!
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

OJ!!

Mycket imponerande siffror!!

Fattar ni hur stora inkomster vi kunde ha haft om vi velat ha reklam på sidan???
Annonsörerna betalar ju ofta pr besökare.
Men efter vad jag har förstått, är det inte aktuellt.

Håller i övrigt fullständigt med Krinil. Detta är en fantastisk klubb som jag inte skulle vilja vara utan för allt i världen.

MvH
Karianne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Den dag HBK beslutar sig för att släppa in reklamen så kommer jag att lämna klubben. Nu tror jag inte att ett sådant beslut kommer att tas för jag är nog inte ensam om att tycka att dagens reklamtryck är tillräckligt stort ändå.

Så fortsätt på den inslagna linjen som är så framgångsrik utan reklam!

Reklam- och Harley Davidsonhataren Jappe (övernattade i natt vid Pustervik i Göteborg. Det enda som störde kvälls- och nattlugnet var det egendomliga, närmast bisarra och oljudsälskande Harley Davidsonsgänget.)
 
F

F.d. 18073

Guest
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Hej Krinil!
Är det med sanningen överensstämmande att du sett många husbilar med HBK dekaler?
Har varit ute i tre veckor. Kört från Skåne, västsidan upp, in i Norge upp till Östersund. Till Söderhamn och tillbaka till Skåne på östsidan. Knappt fyrahundra mil. Vi har sett 4 (FYRA) st husbilar med dekal. Träffade ett par från Dalarna som inte heller hade sett så många. Var finns ni? Eller har ni tagit av dekalerna som ett par vi träffat hade gjort. Av vilken orsak går jag inte inpå här. Jag menar, så många medlemmar och så lite bilar med dekaler. Verkar konstigt.
Fortsatt skön sommar
önskar Ugglan
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Hej håller med har avverkat 300mil i södra sverige på semestern har sett endast
5 dekaler varav klockgunnar två gånger samma dag.
Markko.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Vi har i sommar avverkat Sverige från Trelleborg till Haparanda, Grisslehamn till Smögen, ofta på vägarna mellan dessa orter och sett många med HBK-dekaler. Har tyvärr inte räknat antalet, omöjligt då vi bor och reser i bilen 99% av tiden och vi ser flera HBK:are varje dag.

Övernatta t.ex på Långholmen i Stockholmen eller Trosa, så får man garanterat se och träffa många på samma gång!

Brukar även ta en pratstund med många med dekalen på, när det vi stannar, och det har varit minst en olika varje dag (dvs minst 80 olika i sommar..)

Om vi har i Sverige 55000 husbilar och HBK närmar sig 5000, så 10% av husbilisterna är medlemmar, mycket bra.

Visst det kunde vara fler med dekalerna på! Men vi lever ju fritt, det är ingen tvång. Vi är väl lika goda husbilister med eller utan några tillhörighetsdekaler. Husbilen i sig räcker att visa att vi älskar detta liv....

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18368

Guest
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Vi har varit ute 3 veckor i sommar varav 1 vecka i Sverige och inte sett en enda med HBK dekal.

Mvh Wikstrom
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Vi har varit på rullande hjul sedan två veckor innan midsommar. Vi har kört längs med och kors och tvärs i Sverige och vi har sett och träffat på många medlemmar i HBK. Lärt känna nya medlemmar som är mycket positiva och träffat massor med gamla vänner.

När man kollar efter HBK märket så får man inte glömma bort att titta efter vilken nationalitet som husbilarna har. Det är nog ca 50.000 utländska husbilar som semestrar i vårt vackra land på sommaren och dom lär väl inte ha på en HBK dekal.

Eva
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Eva & Hasse 9; skrev:
................................................När man kollar efter HBK märket så får man inte glömma bort att titta efter vilken nationalitet som husbilarna har. Det är nog ca 50.000 utländska husbilar som semestrar i vårt vackra land på sommaren och dom lär väl inte ha på en HBK dekal.

Eva

Hej! Vi har
Ha de paffw
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Hej Krinil!
Är det med sanningen överensstämmande att du sett många husbilar med HBK dekaler?
Har varit ute i tre veckor. Kört från Skåne, västsidan upp, in i Norge upp till Östersund. Till Söderhamn och tillbaka till Skåne på östsidan. Knappt fyrahundra mil. Vi har sett 4 (FYRA) st husbilar med dekal. Träffade ett par från Dalarna som inte heller hade sett så många. Var finns ni? Eller har ni tagit av dekalerna som ett par vi träffat hade gjort. Av vilken orsak går jag inte inpå här. Jag menar, så många medlemmar och så lite bilar med dekaler. Verkar konstigt.
Fortsatt skön sommar
önskar Ugglan

Hej Ugglan!

Menar du att jag ljuger...? Varför skulle jag göra det? Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Vad är det sen som verkar konstigt och varför skulle HBK:are ta av sina dekaler? Det måste du faktiskt utveckla så att jag begriper! :cool:

Rent praktiskt kan det var svårt att se HBK dekaler framifrån. Kolla backspegeln. Vi är betydligt duktigare på att visa dekaler bak. Troligen för att ytorna där är enklare att dekorera.

Krister N
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Sista månaden så har det istort sett stått en husbil/natt och de har haft dekal på.
Och det är är inte samma som stått här!
Nu när jag kollar ut står det 2. Och igår så åkte det 2 som varit här 2 dagar. Så jag har sett massor med bilar med dekal på, och även när jag åker in mot stan och ut mot Biltema hållet så brukar jag se ngn med dekal på.
Och själv har jag dekal både fram o bak på bilen, även personbilen har dekal.:)/susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18073

Guest
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Hej Krister N!
Ursäkta att du tar det som att jag skyllde dej för att ljuga. Jag menar bara att jag tycker det är konstigt att ha kört fyrahundra mil i sommar och bara sett ett fåtal husbilar med dekaler. Jag förstår mycket väl att man har svårt att se dekalerna vid körning. Jag heller inte tittat efter dem då. De flesta har ju bara dekalerna bak. Även jag. Men vi har stått på ett flertal ställplatser, parkeringar mm. där det funnits mycket husbilar, då kan man ju
kolla efter klubbmedlemmar. Har väl bara haft otur att inte vara på rätta ställena då.
Sedan angående det paret som hade tagit bort sin dekal , så beror det på att dom, som dom sa, ett flertal gånger hade hade blivit "påhoppade" av husbils folk som hade talat illa om HBK och dess styrelse och undrat hur dom kunde vara med i en sådan klubb.
Dom tog bort dekalen bara för att vara ifred för sådana diskusioner. Och det förstår jag.
Hoppas att du förstår vad jag menar och att allt är utrett.
Hälsningar Ugglan
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Hej vi har åkt i Skåne ja inte är det många dekaler som vi sett men stod på Guleskär i Sotenäs där var det 10 bilar med dekalerna på.
:music-icon:2179
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

.................Hoppas att du förstår vad jag menar och att allt är utrett.
Hälsningar Ugglan

Hej igen Ugglan.

Tack för ditt svar. Helt klart utrett! Sedan tycker jag lite synd om människor som inte vågar stå för en åsikt bara för att någon annan har en annan uppfattning. Jag kan som kuriosa berätta att jag blev påhoppad av en något förfriskad husbilsfrände på en liten camping i Skåne i höstas. Han förstod inte hur i h-----e man man kunde få bygga husbilar på ett sånt skitchassi som Fiat! Det skulle minsanna vara amerikanska chassi eller möjligen Mercedes. Inte fasen tog jag bort mina Fiat emblem för det! :)

Sedan ska jag själv fräscha upp min HBK-skyltning framåt. Nu sitter både dekal och nummer mörkt och är svåra att upptäcka under färd. Att det ev skulle synas färre HBK-deklaler i Skåne måst vi rätta till! :)

Fortsatt trevlig sommar själv!

Krister N
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Lite synd att klubben inte driver våra frågor gentemot myndigheter. Nu har klubben stämpeln "gulle-gull"-klubb med inbördes beundran. Helt OK om man inte har några större ambitioner. Lite talande är att i trådar med frågor om hur klubben agerar i viktiga frågor om t.e.x. ställplatser, är det knäpptyst från ansvariga i klubben. I denna tråden var man snabb att svara. Med så många medlemmar borde vi vara ett tungt argument i viktiga frågor som berör framtiden för oss alla. Hoppas att denna konstruktiva kritik inte medför att man hamnar ute i kylan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Hej Görank.

Hur kan en klubb utan större ambitioner ha 5000 medlemmar? Gillar din idé trots att jag anser att grunden för klubben är webbaserad. Bara idag har ett flertal medlemmar fått svar på frågor och hjälp med problem här på forumet. Visst är vi stora men det är fortfrande ideellt arbetande medlemmar som vi ställer krav på att göra jobbet. Visa ditt intresse inom klubben Göran, du kan kanske starta en arbetsgrupp eller nåt.

Sedan gillar jag faktiskt lite "gulle-gull" då och då. Det är erkänt att beröm är det vi människor mår bäst av! :) Det skulle dock vara intressant att veta var du anser "gulle-gull" stämpeln kommer ifrån. Och förresten, varför skulle du hamna i kylan?

Krister N
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Hej Görank.

Hur kan en klubb utan större ambitioner ha 5000 medlemmar? Gillar din idé trots att jag anser att grunden för klubben är webbaserad. Bara idag har ett flertal medlemmar fått svar på frågor och hjälp med problem här på forumet. Visst är vi stora men det är fortfrande ideellt arbetande medlemmar som vi ställer krav på att göra jobbet. Visa ditt intresse inom klubben Göran, du kan kanske starta en arbetsgrupp eller nåt.

Sedan gillar jag faktiskt lite "gulle-gull" då och då. Det är erkänt att beröm är det vi människor mår bäst av! :) Det skulle dock vara intressant att veta var du anser "gulle-gull" stämpeln kommer ifrån. Och förresten, varför skulle du hamna i kylan?

Krister N
Håller med att forumet är "outstanding". Det är kanske därför att vi har många medlemmar. Med 5000 betalande medlemmar borde det finnas ekonomiska resurser att även driva frågor som berör vår existens som fria husbilsåkare. Att vi kan övernatta som vi gör idag med våra husbilar kan snart vara ett minne blott. Vilket är då viktigast? Forumet eller vårt sätt att övernatta som vi gör idag?
Standardsvaret på alla former av kritik eller förslag möts med "Starta en arbetsgrupp". Det medför knappast någon form av dialog att förbättra eller att utveckla klubben, utan mest att bevara "status quo".
Har du någonsin ställt dig frågan varför det finns så lite bilar med våra dekaler på vägarna. Kan det vara så att man inte känner för att visa att man tillhör klubben. Att man mer känner för forumet än klubben. Att sätta en dekal på bilen förutsätter att man känner en stolthet att tillhöra något.
Skrev att "gulle-gull" är väldigt trevligt och träffarna är uppskattade, men vi kan väl tillföra mer än så.
Var på årsmötet i Kristinehamn och blev lite chockad hur mötet avlöpte. Kände lite öststatsvindar svepa genom lokalen. Att ställa någon fråga kändes helt enkelt inte lämpligt. Man kan ha olika åsikter, men dom måste respekteras. Det kallas demokrati.
Förutsätter att du kommenterar varje del av det jag skrivit.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.839
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HBK är välmående och vi trivs!

Håller med att forumet är "outstanding". Det är kanske därför att vi har många medlemmar. Med 5000 betalande medlemmar borde det finnas ekonomiska resurser att även driva frågor som berör vår existens som fria husbilsåkare. Att vi kan övernatta som vi gör idag med våra husbilar kan snart vara ett minne blott. Vilket är då viktigast? Forumet eller vårt sätt att övernatta som vi gör idag?
Standardsvaret på alla former av kritik eller förslag möts med "Starta en arbetsgrupp". Det medför knappast någon form av dialog att förbättra eller att utveckla klubben, utan mest att bevara "status quo".
Har du någonsin ställt dig frågan varför det finns så lite bilar med våra dekaler på vägarna. Kan det vara så att man inte känner för att visa att man tillhör klubben. Att man mer känner för forumet än klubben. Att sätta en dekal på bilen förutsätter att man känner en stolthet att tillhöra något.
Skrev att "gulle-gull" är väldigt trevligt och träffarna är uppskattade, men vi kan väl tillföra mer än så.
Var på årsmötet i Kristinehamn och blev lite chockad hur mötet avlöpte. Kände lite öststatsvindar svepa genom lokalen. Att ställa någon fråga kändes helt enkelt inte lämpligt. Man kan ha olika åsikter, men dom måste respekteras. Det kallas demokrati.
Förutsätter att du kommenterar varje del av det jag skrivit.


Du var en verklig kravmaskin. Du verkar inte ha funderat särskilt mycket över hur representativa dina krav är för oss andra? Jag delar inte dina farhågor om övernattning, jag förstår inte vad du menar skulle hota vår existens som fria husbilsåkare, håller inte med dig om att det är lite bilar med våra dekaler, kan inte kommentera årsmötet eftersom jag inte var där även om jag fått många beskrivningar, känner dock inte dina öststatsvindar, tror jag har en ganska bra bild av vad demokrati är och blir nästan förbannad på din slutkläm! Du verkar vara duktig på att kräva men inte lika villig att själv ställa upp!?

Gonatt!
 
Toppen