Citat:
Ursprungligen postat av Wizard Eftersom jag också har en Ford blev jag speciellt intresserad av Schmids problem.
Felkoden visar på problem med avgasåterföringsventilen, det som "normalt" kallas för EGR-ventilen (Exhaust Gas Recirculation).
Jag hoppas det inte skett en förväxling med turbo-ventilen som Schmid nämner.
Tydligen har EGR-ventilen kärvat och hamnat i öppet läge så alldeles för mycket avgaser har kommit in i förbränningsrummen så att luft (syre) saknats för att förbränna bränslet. Därav blåröken, som luktade diesel när jag talade med Hans.
Eftrsom EGR-ventilen släpper in avgaser i motorn för att minska kväveoxid (NOx)-utsläppen så kan den sättas igen av sot od.
Därför gör elektroniken att den rengör sig själv efter att man kört en viss sträcka och stoppar motorn. Då kan man höra ett "svagt "sågande" ljud från ventilen.
Tydligen har detta inte fungerat på Schmids bil. Därför har felet inte varit konstant, utan uppträtt då och då.
Jag hade inte en tanke på denna typ av fel när jag först läste om problemet. Och till alla som tycker att elektronik i bilar är av ondo vill jag säga att ett dyligt fel hade varit otroligt svårt att hitta om man inte kunde fått ut felkoder från styrenheten.
Hopas allt löser sig till det bästa Hans.   |
Hej igen Wizard!
Intressant det du skriver!
Vad gör man då?
Byter man EGR ventilen eller går den att fixa?
Jag har fått en tid på Volvo i Kinna på måndag förm.
Dom måste göra en ny diagnos för att garantin skall funka.

Mycket regler är det......
Då skall jag nämna detta, den andre mekanikern nämde inget om detta med EGR.
Fick ett telefonsamtal från en klubbmedlem som hade haft ett liknande problem då han befann sig i Kroatien.
Fick tag i en mekaniker på en verkstad där.
Av en slump lade mekanikern armen på vattenslangen fram vid kylaren, och upptäckte då att det inte!!! bubblade i vattenbehållaren.
Han hade en luftbubbla i kylsystemet!
Fyllde upp med en massa vatten och sen var det klart....klurigt!
Det är mycket med det jordiska!
Återkommer på måndag när den nya diagnosen är gjord.
Ha det gott!