• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kylskåp till kompressorkyl

F

F.d. 8925

Guest
Jag ska till att byta ut vårt gasol/12V/230V kylskåp mot ett kompressorkylskåp.

Min fråga är om det är någon som gjort detta och kan ge några tips?

Till 12V matning borde man kunna använda den som finns men bara fungerar vid motor igång. Någon som vet hur man kopplar förbi "motor igång funktionen" ?
Det känns lite onödigt att dra en ny kabel när det redan finns en.

Det känns som ovanstående problem är små i jämförelse med att få loss det gamla kylskåpet :)

Bilen är en Dethleffs -98 alkov med köket längst bak.

Tacksam för alla svar och ideér

/ Tommy L
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Förutom skruven runt sargen så finns det skruv från sidan i skåpet under diskbänken.
Jag fick även ta bort hela bänkskivan för att få loss skåpet.
Lite trångt att få bort manöverpanelen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

12 volt till kylskåpet hittar du om du tar bort panelen under instrumentbrädan på passagerarsidan. Sitter en svart klump och på sidan på denna finns schema där du hittar "Kühlschrank". Finns 2 pinnar och det borde vara den grövre kabel som går till elementet.

Min var -99 och integrerad men jag tror det var lika ändå för -98 o alkov.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Jag har bytt till Waeco MDC 110 i mina husbilar. De passar direkt i samma hål som ett std 110Liters Gaskyl. Om du har en EBL som sköter försörjningen till kylen så är det bara att flytta ett hack på plinten. Du måste läs kopplingsschemat på EBLen för att se vilken.

Att byta till kompressorkyl garantera kyld mat och is i alla tempraturer. Tänk på att de dra en del ström så solceller och minst ett extra bodelsbatteri är ett måste. De låter även mer än ett gaskyl. Ljudet tycker inte jag är störande och vi har som sagt bytt i tre husbilar så vi är nöjda! Jag kommer att kompletera mitt nuvarande med en fläkt för de dagar som det är riktigt varmt (över 35 grader). Det innebär att kylet inte behöver jobba så ofta för att hålla kylan. Litet extra tips som enbart behövs när det är riktigt skönt ute.
 
F

F.d. 12560

Guest
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

har tänkt attt byta till ett mdc 90 går dett att fixa en omformare så när man står på el att det slår över automatiskt
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Att sätta in en omformare är meningslöst då WAECOs kyl alltid går på 12 eller 24 Volt. 24 Volt är deras "grund spänning". Enklare och bättre är att uppgrader laddare eller solceller. Läs Waecos Tekniska beskrivninar så ser ni vad jag menar.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Jag ska till att byta ut vårt gasol/12V/230V kylskåp mot ett kompressorkylskåp.

Min fråga är om det är någon som gjort detta och kan ge några tips?

Till 12V matning borde man kunna använda den som finns men bara fungerar vid motor igång. Någon som vet hur man kopplar förbi "motor igång funktionen" ?
Det känns lite onödigt att dra en ny kabel när det redan finns en.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Tommy, kolla och mät noga för om du har ett relä som fixar strömmen till kylskåpet när bilen är igång och bara kopplar förbi det för att få ström till kompressorskåpet hela tiden så är det mycket möjligt att du är inkopplad direkt på generatorn och bildelens batteri och inte på bodelsbatterierna. När du då använder kylskåpet när bilen är avstängd så går det på bildelens batteri. Om relät är kopplat på det sättet går det naturligtvis att använda kablarna bort till kylen fortfarande, det gäller bara att mata dem från bodelsbatterierna i stället.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Det är nog som du säger att kylskåpet går på bilbatteriet när man kör och inte på bodelsbatteriet.

Jo jag hade nog som du säger i slutet bara tänkt använda kabeln till den nya kylen. Förmodligen så får jag nog förlänga kabeln så att den räcker till bodelsbatteriet.

Men jag ska börja med att ta bort det gamla, vilket låter på alla som allt annat än enkelt :(

/ Tommy L
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

På våran gamla så hade vi ett Waeco MDC-110 och det gick på direktström från bodelsbatteriet och när man kör så laddar ju generatorn bodelsbatteriet och på dom 6 åren vi hade den så fungerade allt bra .

Ha bara kablel area så det räcker för ju längre kablar desto grövre .

När späningen skjunker under 10,80 volt så stängs den av och startar automatiskt när späninngen når ?? (kommer inte ihåg exakt) volt .. Vi hade även 120v solpaneler och total batteribank på 320 amp = aldrig brist på el .
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Bytte i dagarna till ett MDC 110.
Använde befintliga kablar men dom blev bara strömförande när bilen gick.
Talade med Shaudt i Tyskland Och det gick bra att koppla in 12 volt direkt via en strömbrytare till D+ uttaget på EBLén. Har satt en liten strömbrytare som gör detta när jag vill köra kylen även när bilen är stillastående.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Fel,om du lägger spänning på D+ så drar relät som ger spänning till kylen till. Precis samma funktion som när du startar bilen men på detta sätt så lurar du relät att slå till. Schaudt borde kunna detta eftersom dom har gjort flertalet av EBL'er
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Ok, jag missförstod vad du skrivit! Läste väl lite för fort och slarvigt.
Men har du tillräcligt grova ledare? En kompis hade problem med att kompressorn startade och gick några sekunder för att sedan slå ifrån om batteriet inte var fulladat. Dock inte så urladdat att elektroniken borde slå ifrån. Han bytte till riktigt kraftiga kablar och efter det fungerar allt som det ska. Kan kanske vara bra att känna till om du får samma symtom!
// Göte J
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Fel,om du lägger spänning på D+ så drar relät som ger spänning till kylen till. Precis samma funktion som när du startar bilen men på detta sätt så lurar du relät att slå till. Schaudt borde kunna detta eftersom dom har gjort flertalet av EBL'er

Hej.
Om du lurar relät att dra så tror jag startbatteriet kopplas in och driver kylen.

Vissa EBL har en egen säkring för att driva ett AES-kyl. Kolla om du kan koppla in matningen där. /Roy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Har gjort ett försök att mäta förbrukning av kompressorkyl.
Under 5minuter förbrukas ca 5A enl mätaren. Detta upprepas 3 ggr/tim, dvs genomsnitt <20watt/tim. Fortsatt uppföljning kommer att ske.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Go kväll
Har idag köpt ett SeaSea BÃ¥ttillbehör och kopplat upp detta kl 2200 till ett full-laddat Exide gel(80amp) batt från 2002,volt 12,8 v obelastat.Testade detta batt föregående kväll,oxå då full-laddat med en lampa på 55 w.Knapt 6 timmar senare höll batt 11,8 volt.skall bli intresant och se hur volten ligger imorgon
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Att kompressorkylskåp är att föredra är helt klart. Utvecklingen av solceller har gjort det problemfritt att driva kylen på el istället för gasol.

Har någon gång räknat lite på energibalansen i husbilen. Får fram att det ska gå åt 50Ah / dygn till kompressorkyl, värme och annat. Annat är mycket måttligt ty vi ej har någon tv. Ska hålla sig ganska stabilt runt denna förbrukning oavsett utetemp eftersom kylen drar mindre när det är kallt och värmen då går mer. Obs detta är ej testat irl utan endast fantasifulla gissningar.

Mitt 150Ah stora batteri skulle då räcka men hur stora solceller behövs mellan mars-oktober? Liknar frågan om hur långt ett snöre är men någon tumregel eller praktisk erfarenhet borde väl finnas?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Vi kan leke litt med tall 50 Ah 12V = 600 Wh den delen er enkel. Mer problem blir det med solpanelet og virkningsgrad sammen med antall soltimer pr. døgn - fra mars så er teoretisk maksimal soltimer 12, men det som solpanelet kan utnytte er mindre så for å lette videre regning sier vi at panelet kan jobbe for fullt 3 til 4 timer pr. dag i mars. Dette ville gi 150 til 200 W panel. I juni / juli er effektive soltimer vesentlig høyere - skal vi si 6 til 9 timer og et panelbehov på 75 til 100 W.

Nå har jeg muligens vært litt pesimistisk på effektive soltimer pr. døgn, men enkelte dager er langt under og noen er godt over så gjennomsnittet kan være i nærhet av riktig.

Nå har jeg et noe større strømforbruk med en kompressorfrys, TV, parabol og diverse datautstyr i tillegg til det normale. Mine 250 W paneler trenger hjelp i april og september / oktober, mens i juni/juli er batteripakken stort sett på topp ved 14 tiden.
 
Toppen