• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter på Getterön...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi har varit på Getterön och övernattat längst ut på parkeringen där det finns två rader med parkeringsplatser som är anvisade för husbilar.

Det blev snart fullt på alla platser, så några husbilar som kom senare ställde sig på gräset och på de vanliga p-platserna avsedda för bilar.
Under natten hade en bevakningsbil varit där och lappat de husbilar som inte stod på de anvisade tillåtna platserna. De hade fått 700 kr i böter....så dom var nog inte så glada.
Vill bara varna andra som kommer med husbil att absolut inte parkera utanför dessa platser nattetid, då lär det vara billigare att ta in på en camping...
Getterön är f.ö. en jättefin plats att vara på med fina sandstränder och långa promenadstråk.
Ganska nära att cykla in till Varberg, ca 15 minuters cykeltur.
Vi besökte en glasskiosk och fästningen när vi var där!

/Annette
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Bra att Du talar om att du besökte glaskiosk m.m. när Du var där. Hoppas kommunfolk läser sånt för vi är ju inte bara till besvär. Köpmannaföreningar med lite styrka i borde också läsa sådant.
Nu ligger ju Gettrön en bit ifrån oss så vi har ju aldrig varit där. Men här i Strömstad skrämmer dom bort alla oss med hb. Tänk en köpstark norsk som kommer och får se våra jätteskyltar på bl.a. Lasarettsparkeringen. Dom försvinner ju från handeln och restauranter så fort dom bara kan. Nåväl, dom stannar säkert någon annan stans men inte i Strömstad!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Böter på Getterön...

Det står ju i och för sig på skyltarna att man inte får parkera på de övriga platserna på natten, men 700 spänn i böter är lite väl saftigt tycker jag...
Flera av husbilisterna brukar gå och äta på restaurangen alldeles intill, så visst spenderar husbilisterna pengar.
Men det är ju trots allt jättebra att det finns en sån fin ställplats som dessutom inte kostar något.
Jag vill bara varna för att absolut inte parkera på andra platser än avsedda husbilsplatser.
Kom i tid på förmiddagen om ni vill ha en plats, det blir fort fullt!

/Annette
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Böter på Getterön...

Jag hörde vaktens bil vid 4-tiden. Han ställde sig en bit ifrån för att inte väcka de stackars bötfällda när han smög omkring med sina lappar.

Jag själv var lite osäker när jag ställde mig på platsen för husbilar längst ned men det gick bra.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Böter på Getterön...

Va, var du där samtidigt som oss nu? Synd att vi missade varann, hade varit kul att pratas vid...
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Böter på Getterön...

Det står ju i och för sig på skyltarna att man inte får parkera på de övriga platserna på natten, men 700 spänn i böter är lite väl saftigt tycker jag...
Flera av husbilisterna brukar gå och äta på restaurangen alldeles intill, så visst spenderar husbilisterna pengar.
Men det är ju trots allt jättebra att det finns en sån fin ställplats som dessutom inte kostar något.
Jag vill bara varna för att absolut inte parkera på andra platser än avsedda husbilsplatser.
Kom i tid på förmiddagen om ni vill ha en plats, det blir fort fullt!

/Annette
Jag kan inte riktigt förstå det där att "alla" ska ta hänsyn till oss husbilsbilister. Står vi där det tydligt talas om att vi inte får stå, så klagar vi på att böterna är för kraftiga. Man kan faktiskt rätta sig efter de regler som finns och slippa böter - valet är fritt!
Varför måste vi hela tiden utmana???? Måste vi göra skit för oss hela tiden??? Hur vore det om vi tog hänsyn till de människor som inte har husbil???? De kanske också vill parkera. Tänk om vi också någon gång skulle sluta gnälla: Böterna är för höga, ställplatsen är för dyr, ställplatsen ligger inte centralt nog, oj, nu blev jag chockad - en höjning på 20 - 40 kronor från i fjol!!!!
Den bästa PR vi kan åstadkomma för husbilslivet är att inte ständigt gnälla, MEN VISA HÄNSYN TILL ÖVRIGA INVÅNARE I SVERIGES RIKE! Det finns faktiskt de, som inte äger en husbil men ändå vill parkera. Eller är det förmätet att unna dem en parkeringsruta på en P-plats där husbilar är förbjudna? Snart skäms jag över att vara husbilsägare och framför allt att vara medlem i Husbilsklubben, som mer och mer verkar vara en klubb som inte kan se längre än inom sin egen snäva horisont.
Jag trodde faktiskt, när jag blev medlem, att Husbilsklubben var en sammanslutning som skulle verka för en positiv syn på husbilismen, INTE TVÄRTOM!!!
Jag är med andra ord förbannad på den egoism, som många husbilsägare visar!!!:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Böter på Getterön...

Citat från första indläg:

"Vi har varit på Getterön och övernattat längst ut på parkeringen där det finns två rader med parkeringsplatser som är anvisade för husbilar.

Det blev snart fullt på alla platser, så några husbilar som kom senare ställde sig på gräset och på de vanliga p-platserna avsedda för bilar.
Under natten hade en bevakningsbil varit där och lappat de husbilar som inte stod på de anvisade tillåtna platserna. De hade fått 700 kr i böter....så dom var nog inte så glada.
Vill bara varna andra som kommer med husbil att absolut inte parkera utanför dessa platser nattetid, då lär det vara billigare att ta in på en camping...
Getterön är f.ö. en jättefin plats att vara på med fina sandstränder och långa promenadstråk.
Ganska nära att cykla in till Varberg, ca 15 minuters cykeltur.
Vi besökte en glasskiosk och fästningen när vi var där!"


Tycker detta var et positivt lavet indläg til husbilsturister, ingen gnäll, ren information med positive indtryk, och en advarsel om inta at overnatte uten for husbilspladserne.

Tacker for detta :) jeg kommer til getterön en dag, netop pg.a af detta indläg :)




 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Böter på Getterön...

Jag kan inte riktigt förstå det där att "alla" ska ta hänsyn till oss husbilsbilister. Står vi där det tydligt talas om att vi inte får stå, så klagar vi på att böterna är för kraftiga. Man kan faktiskt rätta sig efter de regler som finns och slippa böter - valet är fritt!
Varför måste vi hela tiden utmana???? Måste vi göra skit för oss hela tiden??? Hur vore det om vi tog hänsyn till de människor som inte har husbil???? De kanske också vill parkera. Tänk om vi också någon gång skulle sluta gnälla: Böterna är för höga, ställplatsen är för dyr, ställplatsen ligger inte centralt nog, oj, nu blev jag chockad - en höjning på 20 - 40 kronor från i fjol!!!!
Den bästa PR vi kan åstadkomma för husbilslivet är att inte ständigt gnälla, MEN VISA HÄNSYN TILL ÖVRIGA INVÅNARE I SVERIGES RIKE! Det finns faktiskt de, som inte äger en husbil men ändå vill parkera. Eller är det förmätet att unna dem en parkeringsruta på en P-plats där husbilar är förbjudna? Snart skäms jag över att vara husbilsägare och framför allt att vara medlem i Husbilsklubben, som mer och mer verkar vara en klubb som inte kan se längre än inom sin egen snäva horisont.
Jag trodde faktiskt, när jag blev medlem, att Husbilsklubben var en sammanslutning som skulle verka för en positiv syn på husbilismen, INTE TVÄRTOM!!!
Jag är med andra ord förbannad på den egoism, som många husbilsägare visar!!!:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Lasse

Lasse, jag blir lite ledsen då jag läser ditt inlägg i min tråd vars syfte definitivt inte var att gnälla eller beklaga mig. Då jag i andra trådar gällande ställplatser/avgifter har sett att det gärna spårar ur, var jag ytterst försiktig med mitt ordval och värderingar då jag skapade den här tråden, och mitt syfte var endast att upplysa om att man blir kraftigt bötfälld om man inte följer reglerna. Denna varning kanske bidrar till att andra husbilsfarare inte överträder reglerna och på så sätt inte heller retar lokalbefolkningen.
Min enda värdering i inlägget var att jag skrev att de som fått böter nog inte var så glada...
En sådan här kraftig reaktion från dig angående mitt inlägg får i och för sig inte mig att sluta skriva, men kan säkerligen skrämma bort andra skribenter här på forumet.
Jag uppmanar alla här inne att verkligen läsa igenom dels det inlägget man vill gå in och ge ett svar i, dels vad man själv har skrivit flera gånger innan man klickar på "Skicka Svar", så att vi hjälps åt att hålla forumet trevligt för alla.

/Annette
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Hej!

Tror inte LaBri menar att du är gnällig. Jag uppfattade det som att han menade en del hb ägare trotsar gällande regler och sedan gnälls det för att man får dyra böter.

Jag kanske har fattat fel men det lär nog visa sig.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Antar att vi tolkade skyltarna på Getterön fel.

Eftersom det står att pakering är förbjuden mellan 02-06 ville vi inte stå kvar över natten på de platser längst ut som är markerade för husbil/husvagns-parkering.

Gäller inte skyltarna till infarten till parkeringen alla platser??
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Böter på Getterön...

Hej!

Tror inte LaBri menar att du är gnällig. Jag uppfattade det som att han menade en del hb ägare trotsar gällande regler och sedan gnälls det för att man får dyra böter.

Jag kanske har fattat fel men det lär nog visa sig.

Han är synnerligen upprörd....och det är mitt inlägg han har citerat...

/Annette
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Böter på Getterön...

Det står ju i och för sig på skyltarna att man inte får parkera på de övriga platserna på natten, men 700 spänn i böter är lite väl saftigt tycker jag...
Flera av husbilisterna brukar gå och äta på restaurangen alldeles intill, så visst spenderar husbilisterna pengar.
Men det är ju trots allt jättebra att det finns en sån fin ställplats som dessutom inte kostar något.
Jag vill bara varna för att absolut inte parkera på andra platser än avsedda husbilsplatser.
Kom i tid på förmiddagen om ni vill ha en plats, det blir fort fullt!

/Annette

Jag tror nog att det var kommentaren att 700 kr var väl saftigt, som kan missförstås som att böterna är för höga...?!
Om de vore lägre skulle de väl uppfattas som en förhöjd ställplatsavgift, och missbrukas? :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Böter på Getterön...

jag för min del tycker Lasses inlägg är klockrent, att han ju just citerade Annetes inlägg kan man tyda olika jag citerar vad jag läser "Men det är ju trots allt jättebra att det finns en sån fin ställplats som dessutom inte kostar något.
Jag vill bara varna för att absolut inte parkera på andra platser än avsedda husbilsplatser.
Kom i tid på förmiddagen om ni vill ha en plats, det blir fort fullt! slut citat.

Hon menar ju samma som Lasse vad jag förstår. Att man citerar någon behöver inte betyda att man kritiserar personen.

Sedan förstår jag inte problematiken är det fullt på P-platsen så är det ju :rolleyes:
Vad jag märkt är att dom flesta arga trådar utan denna om p-böter eller bortmotning startas i regel
av den som parkerat fel, grisar ner eller stör på annat sätt svårare är det inte.:rolleyes: Brukar i regel vara samma personer som roffar åt sig utan urskillnad, tutar, pekar finger, tränger sig före eller på annat sätt utmärker sig. Skulle aldrig falla mig in att parkera medvetet fel eller olämpligt vilket säkert inte Lasse eller Anette heller skulle göra vad jag förstår:music-icon:


Ödmjuke Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Böter på Getterön...

Ja, ja, vi låter väl han (LaBri) komma till tals först innan vi spekulerar mer!:cool:

/Annette
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Kanske inte detta har så mycket med getterön att göra, men jag tycker att en sak retar mig i Varberg att när man gjort bra dagsparkeringar för husbilar dagtid vid fästningen, inte ser till att vi med husbilarna får ha dessa några platser utan det där alltid står hela platsen full med personbilar. Där tycker jag parkeringsvakterna skall göra en insats. Själv tycker jag ställplatsen vid appelviken fungerar bra med avgift.

Lennart
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Böter på Getterön...

Vad gäller p-vakterna och deras aktivitet vid fästningen har jag ingen kännedom om.

Men under veckan har jag noterat att de lappat alla personbilar som parkerat på husbil/husvagn-märkta ytan på parkeringen på andra sidan vägen sett från ställplatsen vid Apelviken.

Många p-böter blev det.................

Med utgångspunkt från ovanstående så tror jag dom agerar på motsvarande sätt både vid fästningen och på Getterön

Många bilister tittar inte ens på skyltningen, andra verkar tro att tilläggstavlor bara är rekommendationer.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Böter på Getterön...

Jag kan inte riktigt förstå ................

Jag håller med dig till 100% !!!!!! Min åsikt kan säkert tas med en axelryckning, särskilt bland mina meningsmotståndare! Det som är betydligt allvarligare är när åsikten också delas med ställplatsansvariga och campingvärdar !!! Vad kommer vi då få för mottagande när vi är ute med våra husbilar? Själv har jag varit på Dragsö Camping. Meningen med husbilslivet var inte att åka runt på campingplatser ! Med tanke på de problem som beskrivs här i samband med ställplatsbesök så känns det som om jag valt rätt just nu ! Fantastiska Dragsö ! Fantastiska människor på campingen !!! Hela Karlskrona är en pärla ! Ett riktigt smultronställe !!!
 
Senast ändrad:
Toppen