• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckage från vindrutan

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Hej
Har en Bürstner med Peugeot chassie halvintegrerad från 1993. När det regnar ute så får jag in vatten i husbilen. Det kommer under instrumentbrädan och rinner ner på båda hjulhusen. Det är inga stora mängder men det blir väl rost om man inte åtgärdar det. Var inne på en bilglasfirma och de tätade runt rutan. Men det blev ingen skillnad. Läste på nätet att det finns slangar som går från vindrutan och ut i motorrummet och att man skulle kolla dem genom att ta bort ventilationsgallret längst ut på instrumentpanelen. Men hur får man lös dessa galler. och hur ansluts dessa slangar till gummilisten som tätar rutan.
Är det någon som har koll på hur detta fungerar. Kanske Bror som har haft lös rutan?
Ha det
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage från vindrutan

Har du slangar som skall evakuera vatten som kommer in förbi listens läpp så skall du nog inte tätat rutan. Då täpper du till den kanal i listen som skall föra bort vattnet till dräneringen så problemet blir ännu större.
Det finns i princip två sätt att fästa vindrutor:
med PUR-lim eller med gummilist.
PUR-limmade rutor är en del av den självbärande karossen och måste sågas bort. Här är limmet tätningsmedlet.
Används gummilist för fastsättning så har listen oftast "en kanal" som tar hand om ev. inträngande vatten och leder ut det i nedkant eller via dräneringshål eftersom det inte går att få en gummilist att täta 100 % mot glaset.
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage från vindrutan

Det är endast ett fåtal vindrutor med dreneringslang och dom ska man inte täta alls,och visst går det att täta både mot glas och kaross,besök glasmästaren igen och be om en heltätning alltså att dom demonterar hela rutan,(men då får du inte ha något stenskott) och täta igen dreneringshålen,göra ren gummilisten och montera rutan på nytt med tätning både mot glas o kaross.
hälsningar Bosse
fd glasmästare
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vattenläckage från vindrutan

jag pratade med bilglasfirman och frågade dem om det inte är bättre att byta list om man nu ändå tar ut rutan. Men de ville bara rengöra den gamla listen och täta om. Det tyckte jag inte kändes så seriöst. Men jag tyckte att det var bättre att byta list till en ny mjuk och fin. Men det kanske finns någon förklaring till varför de ville behålla den gamla listen som inte jag förstår.
Ha det
 
Toppen