• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt utbud.... ?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Ja, man läser ju att "vid tredje husbilen hittar man rätt".
Nu har vårt husbilsköp blivit lite försenat pga fruns utbildning mm (samt att vi passar på att få ner huslånet med den låga räntan).

Vi (två vuxna + två barn (5+7)) har inte riktigt råd att köpa så många husbilar utan vi vill hitta rätt från början. Hade vi köpt för ett par år sedan så hade det blivit fel så här i efterhand (för liten, fel planlösning etc).
Vi har hunnit titta på några, lusläst (detta forum +utländska) och vet till 99% vad vi vill ha. Då upptäcker vi att det knappt finns några husbilar som uppfyller våra krav, den enda som klarar kraven (missar sista % pga för liten kyl/frys är Carado A366.
Vi ska semestra runt medelhavet med avslut hos min syster i England, ingen vintercamping och bara korta (några nätter hos bekanta samt fricamping) svängar i Sverige.

Krav:
Priset: Inte över 350 000 i Tyskland (=500 000 i Sverige på motsvarande HB)
Ålder: Absolut inte äldre än två år gammal.
Mil: under 2000mil, helst under 1000mil (andrahandsvärde).
Chassie: Ford, Ford, Ford 140hk dubbelmontage bak, Fiat endast om det kniper.
Kyl/Frys: Helst 150l
Layout: Alkov, 4+2 sits dinette (tvåsitsen bäddas ner till soffa), våningssäng bak gärna längsbäddad (öppnare & luftigare boutrymme).
Vikt: Vikten är ett problem (inte min :twitcy:), frugan får inte köra PB2 och vrålade rakt ut när jag försiktigt föreslog att hon skulle ta C kort (gillar inte ens att köra PB). Så max 3,5t. Har inget mot att köra men utan chaufförsbyte blir man lite begränsad.
Lastutrymme: Vill kunna åka med alla fyra sängarna bäddade, inte behöva lasta in saker i eller under husbilen för att kunna ha underslafen nedfälld. Med våningssäng på tvären är det inga lastproblem, längsbäddat lite värre. Caradon har utrymme att lasta hela vagnens bredd ca 20cm högt (se bild).

Rimor Katamarano Sound kan man inte lasta under golvet utan har bara utrymmet under underslafen, Chausson Flash 09 blir för tung alt för dålig lastförmåga, Ci International Elliot 40 maxi och Roller Team Auto-Roller A E750 Maxi misstänker jag har för dålig lastförmåga (7.31m).

Ja, ungefär där är vi nu. Någon som har tips på andra husbilar som passar in på våra krav ?

Bilderna är på en Carado A366.

Peter :)
 

Bilagor

  • 9.JPG
    9.JPG
    31,1 KB · Visningar: 10
  • 1.JPG
    1.JPG
    18,7 KB · Visningar: 2.382
  • 2.JPG
    2.JPG
    31,7 KB · Visningar: 6
  • 6.JPG
    6.JPG
    31,9 KB · Visningar: 4
  • 8.JPG
    8.JPG
    28,3 KB · Visningar: 4
  • 10.JPG
    10.JPG
    27,2 KB · Visningar: 10
  • 12.JPG
    12.JPG
    29 KB · Visningar: 5
  • 13.JPG
    13.JPG
    28,3 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt utbud.... ?

Hej Peter!

Du vill ha alkov, ovanpåsängar, 4 sits-dinette och 2 sits-dinette. Är du säker på att du bara har 2 barn? :)

Kan barnen tänkas sova tillsammans i en alkov? Kan mor och far då ligga i en dubbelsäng bak? Då blir alternativen väldigt många. Överhuvudtaget om du skippar kraven på både 4 och 2 sits-dinette ökar alternativen markant. Eftersom du inte siktar på vintercamping kan mycket av både matlagning och måltider intas utomhus.

"Think out of the box"! :)
/Krister N
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt utbud.... ?

Vi har gått hela cirkeln runt några varv, var inne på en med garage med dubbelsäng ovanpå ett tag till vi hittade denna layout. Problemet är att vi bägge två utbrast, Åh, så här vill vi ha det! Allt annat känns som ett nerbyte nu.
Att vi är där vi är beror på utrymmena, slöa på soffan efter maten etc. Vill också ha köket bakom sitt/matområdet.

Husbilen kommer att dubblera som sommarstuga vid en badsjö (där vi har en friggebod som flera begagnar) samt hos min syster. I bägge fallen är inte vädret att räkna med 100% då kan det vara skönt att ha lite sommarstugekaraktär om man blir tvungen att vistas inomhus eller bara vila öronen.

Skulle man gå in till en handlare skulle man nog anses som "lite krånglig" :p

Peter :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt utbud.... ?

Jag vill nu bara kommentera en sak. När det gäller kylskåp så finns det en fördel med ett mindre :
Det drar mindre gas , ute i Europa och i Sverige är det aldrig långt till affärer , det är tvärt om skönt att sträcka på benen ta en kaffe och göra ett litet inköp!
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Dåligt utbud.... ?

Har jag missat nåt?För att köra PB2 krävs inget C-kort det är ju det som särskiljer oss från resten av Europa.Vanligt B-kort 11ton tung men PB2 ut och res bara.
 
F

F.d. 5798

Guest
Sv: Dåligt utbud.... ?

Tänk över det där med ford,på jobbet har vi haft jätte mycke problem med ford hjullager,ac problem,spridarproblem samt stora motorras alla på motor/drivlinegaranti men jobbigt om man vill någonstans.
Bilarna har rullat mellan 15"-25"mil men ändå!!??
Problemen finns säkert på alla märken men min erfarenhet gäller ford.
Mathias
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt utbud.... ?

Har jag missat nåt?För att köra PB2 krävs inget C-kort det är ju det som särskiljer oss från resten av Europa.Vanligt B-kort 11ton tung men PB2 ut och res bara.

Jo, du har missat att man måste ha ett B-körkort som är utfärdat före den 1juni 1996. För den som tagit körkort senatre, eller fått sitt kort återkallat, gäller C-kort för PB II över 3500kg.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt utbud.... ?

Man kanske inte ska hänga upp sig på kylskåpet, en del av charmen utomlands är ju just att ta det som det kommer och inte veckohandla kyl/frys full :)

Gumman var lite sen med körkort, ett år för sen närmare bestämt. Innan hon träffade mig tyckte hon att man klarade sig bra utan bil :confused:

Vet inte riktigt om man kan överföra bud/leveransbils data till en husbil ? Körsätt och hur milen ackumuleras är ju helt skilda, men jag ska ha det i åtanke.

Ska titta på en Mclouis Tandy 220 (våningssäng på tvären) i morgon hos Kurts. Utgångsvikten ser rätt bra ut (2888kg uppgiven).

Peter :)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt utbud.... ?

Hej igen Peter.

Hur du än väljer måste du nog räkna med någon kompromiss. Inte minst för att påverka vikt och pris. Sedan slöar jag också gärna, (har faktiskt en naturlig fallenhet för det :)) men tycker att de flesta campingfordons riktiga sängar funkar bra. T o m alkoven kan man kravla upp i. Sedan gillar jag personligen inte dinetter alls. De blir oftast väldigt raka i ryggen, kompromisslösa och obekväma att sitta i. Slöa i istället i de befintliga sängarna och kolla på en stor samvarodel fram som inkluderar svängbar förar- och passagerarstol! Det tycker jag är betydligt bekvämare och mysigare än dinetter.

Hälsningar
Krister N
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Dåligt utbud.... ?

Hej
kompromissa måste du nog göra, Allt du har tänkt dig låter ju bra men då är nog ett alternativ att du köper ett skal och inreder den själv efter dina behov.

Varför inte vintercampa?med HB:n???

/Vidhem
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt utbud.... ?

Måste ha dinette med soffor mittemot varandra så att barnen kan spela spel, kort etc under långfärder.

Varken min fru eller jag ser fram mot vintern, som vi mest bara härdar ut. Vi bor ute i en by med åkrar runt omkring oss så långfärdsspår kör jag upp själv och vi har 15 minuter till Romme Alpin/Nybrobacken, vi är utpräglade "sommarmänniskor" (gissa vilka som har gottat sig i hettan vi har haft ? För säkerhets skull så avslutar vi sommaren med två veckor i Grekland :) )

Vi har ju insett att vi målar in oss lite i ett hörn med alla krav.
Ska bli intressant att se McLouis HB'n i morgon.

Peter :)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dåligt utbud.... ?

Ut i fra dine ønsker så ville jeg tro at det du finner som er mest likt ditt ønske blir en italiensk eller spansk alkovebil bygget på et Fiat chassi (med samme motor som Ford - muligens). Begge lands produsenter har redsel for biler over 3500 kg totalvekt og lager ofte biler for barnefamilier med køyesenger bak, dinett rett bak førerhytten. Rimor, Benimar, Joint er blandt merkene som jeg kommer på nå.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt utbud.... ?

Måste ha dinette med soffor mittemot varandra så att barnen kan spela spel, kort etc under långfärder.

Varken min fru eller jag ser fram mot vintern, som vi mest bara härdar ut. Vi bor ute i en by med åkrar runt omkring oss så långfärdsspår kör jag upp själv och vi har 15 minuter till Romme Alpin/Nybrobacken, vi är utpräglade "sommarmänniskor" (gissa vilka som har gottat sig i hettan vi har haft ? För säkerhets skull så avslutar vi sommaren med två veckor i Grekland :) )

Vi har ju insett att vi målar in oss lite i ett hörn med alla krav.
Ska bli intressant att se McLouis HB'n i morgon.

Peter :)
nej nej nej köp ingen husbil. Åk vart som helst så länge som möjligt.(Ps Kul tråd Ds.)
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Dåligt utbud.... ?

Hej!

Varför inte kolla alternativet husvagn. När vi hade barn i er ålder så framstod husvagnsalternativet som mer lockande p.g.a. bättre utrymen och billigare plus att man har nytta av bilen vid utflykter med barnen. Kolla upp.

MVH.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt utbud.... ?

Du Peter!

Hur mycket har ni kört med husbil eller husvagn tidigare? Har ni gjort andra långresor med personbil med barnen? Tycker det är klokt av dig att ventilera dina åsikter här, men samtidigt känns det som om du låser dig. Lyssna och känn efter. Många här har kört runt med barn i många år och gjort det mesta du efterlyser. :)

/Krister N

PS! Sedan körde vi också mycket husvagn när ungarna var små, bytte ett tag till husbil men gick tillbaka till husvagn! Nu är vi tillbaka med husbil igen. :)
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Dåligt utbud.... ?

Måste ha dinette med soffor mittemot varandra så att barnen kan spela spel, kort etc under långfärder.

Tänk på att den bakåtriktade soffan måste ha bälten för att denna ska få användas under färd. Detta i sin tur gör att husbilen måste vara registrerad för minst 4 passagerare.
/David
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt utbud.... ?

Jag har bara dragit husvagn en gång, inget jag har någon speciell lust att göra om. Tycker inte speciell mycket om att åka långt i bil över huvudtaget om jag ska vara ärlig, man sitter lågt, trångt och har svårt att sträcka ut.
Däremot har jag gjort många långturer i basen till husbilar (skåp/lastbil, Renault Master, MB etc), fungerar klockrent för långresor. Barnen tycker inte heller om att åka bil, Borlänge - Arlanda räcker bra. Flyg är inga problem, har dom ett bord framför sig för att kunna måla, pyssla etc är det bara glada miner. Att en vuxen kan sitta med vid bordet ibland gör ju inte saken sämre.

Att dra husvagn ner till Kroatien vidare över Europa till England och sedan hem låter inte som någon höjdare vare sig man tycker om att dra husvagn eller ej. Att bo i husvagn däremot är bara trevligt, har bott i en kompis föräldrars husvagn som dom har haft långtidsuppställd.

Husbilarna jag har tittat på har fyra bältade (3- punkt) platser i stora dinetten och ev. midjebälte i lilla (som dock ska vara soffa), och är registrerade för 6-7 personer.

Peter :)
 
Senast ändrad:
Toppen