• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volt contr Ampere?

F

F.d. 55347

Guest
Har nu kompletterat min gamla 55 w (12 v) solpanel med en ny 85
w (12 v) samt en JUTA MPPT-30 regulator från LEGO Elektronik AB. Jag mäter nu spänningen från solpanelerna (parallellkopplade) med multimeter till 19-20 v samt spänning från regulator till EBL226/batteri till 13-14 volt För att få reda på vilken ampere som går in resp ut från regulatorn så räknar jag på följande sätt???? Alltså 140:20=7 A fr solpaneler och 140:14=10A ut till EBL226. Är mitt resonemang riktigt eller är jag ute och cyklar? Ovan uträknade värden är förmodligen teoretiska då mycket annat i praktiken påverkar solcellerna. Multimetern ställd på Ampere ger inget utslag. Tacksam för initierat svar!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Volt contr Ampere?

Om din regulator klarar 2*20volt (summan av båda panelerna), så är det bättre med seriekoppling.
Teoretiskt blir det 7 A som du beskriver det, men i praktiken får du ut ca 75watt = 6A.
(förtydligande 140w/20v=7A och praktiskt 75w/12v=6,5A vid max solljus)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Volt contr Ampere?

T ack Esbjörn! Tyvärr är min erfarenhet av saken ganska liten. Kan du utveckla hur du får fram 75 W i praktiken! Vad är det som gör att det minskar från det teoretiska 140W? Är det fysiska faktorerna som solens lutning m m?
 
Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Volt contr Ampere?

Hej Om man ska mäta amperen måste man bryta kretsen man ska mäta o koppla multimetern i serie. Obs enklare multimetrar kan bara mäte mindre strömmar.
Det ligger oftast en säkring i instrumentet som skyddar det.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Volt contr Ampere?

En regulator stabiliserar väl bara spänningen till ca 14,3 volt och "bränner bort" överflödig spänning som värme? Finns det regulatorer som omvandlar överspänning till ström? Då måste de väl innehålla en transformator och växelriktare eftersom det inte går att transformera likström.
Om inte sådana regulatorer finns så är det ju ren förlust att seriekoppla panelerna.
:confused::confused:
Att räkna 75w/12v=6,5A måste vara fel eftersom man inte laddar ett batteri med 12 volt.
Det krävs minst 13,92 volt vid 20 grader C för att batteriet skall bli fulladdat. Därför är de flesta regulatorer inställda på ca 14,2 -14,3 Volt. Vid 14,4 volt börjar batteriet att gasa. (Gäller bly/syra-batterier. Gel-batterier skall ha något högre laddspänning.)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Volt contr Ampere?

Läs gärna tråden Solpanel och Regulatorer..

En solpanel har en spänning som ligger bra mycket över 12v, t.ex. 19v. Den ändras under dygnet och behöver vara hög för att kunna leverera tillräcklig spänning till 12v batteri. Du hittar också en annan spänning där din ena panel levererar just 85watt(=Vmax). Det är när solen står högt och det brukar vara angivet vid 1000w/kvadrameter och vid 25 grader, alltså gynnsamma förhållanden.

När jag skriver 75watt, så menar jag omkring 50% verkningsgrad, men den varierar förstås från morgon till kväll (och årstid). Eftersom du har en MPPT-regulator så utnyttjar du också dom låga spänningarna morgon/kväll och får lite laddning så också.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Volt contr Ampere?

Tack Esbjörn! Förstår att mitt teoretiska beräknande är riktigt och att det påverkas av verkningsgraden. Dåu återstår enbart ut och åka och testa om anläggningen räcker till.
Harry
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Volt contr Ampere?

Hej haRcaj!

Om du nu har kopplat regulatorn till EBL :en så kan du väl på EBL:ens panel avläsa nettoströmmen till bodelsbatteriet i varje ögonblick. Varför räkna?

Undrar Birger
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Volt contr Ampere?

Sant Birger! Dock visar EBL-panelen endast varierande Ampere mellan ca 0,5-1,5 trots fullt solsken så det är svårt att veta vad jag skall lita på. Fast än så länge har ju bobatteriet varit nästan eller helt fulladdat. Det kanske förändrar bilden när batteriet blir mera urladdat.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Volt contr Ampere?

Jag förstår, men gör så här:

Koppla in ett antal förbrukare vars effektförbrukning du känner. Koppla in så många att strömmen till bodelsbatteriet sjunker. Spelar egentligen ingen roll hur mycket. Att strömmen sjunker betyder att nu kan inte solcellerna leverera mera ström.

Addera strömförbrukarnas effekt i Watt och dividera med spänningen som du kan läsa av på panelen. Då får du strömmen i Ampere som går till förbrukarna.

Läs av strömmen till batteriet på panelen och addera till strömmen du beräknade. Denna summa är strömmen som alstras av solcellerna.

Detta bör ge dig en bra uppskattning av solcellernas kapacitet vid rådande solsken.

Birger
 
Toppen