• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag hade ett par HBK vänner på besök och jag nämnde då att jag hade problem med att styret på min cykel alltid tog i cykelkorgen på frugans cykel och vände jag på det så min cykel stod åt andra hållet så var det sadeln som tog i .

Då fick jag den infon som jag inte alls tänkt på ..... Profilerna som hjulen står i är ju flyttbara i sidled så man kan få isär "centrumet" på cyklarna mera för dom sitter ju bara med 2 skruvar & mutter .

Man kanske skall ha den innersta profilen längs till vänster och den yttersta profilen längst till höger och låt profilen i mitten vara centrerad i hållaren .

Det blir väl också bara 2 cyklar som åker med ...

Är det någon som fått till en bra placering på dom för nu är ju alla mina 3 profiler i linje samt vill man ju inte att det skall bli snedbelastning men det kanske det inte blir .

Som ni ser på bilden så är profilerna i linje .
 

Bilagor

  • cykelhållaren.JPG
    cykelhållaren.JPG
    116,9 KB · Visningar: 26

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Tack för denna upplysning om att profilerna är flyttbara, har själv upplevt samma problem som du.

Med vänlig hälsning.
Publikanen
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Jo det var ju något man inte alls tänkt på eftersom dom satt ju så monterat från fabrik och det är väl snarare mest troligt att alltid något tar i när dom profilerna som hjulen står i är placerade i linje .
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Jag brukar lossa styret och vända det "längs med" cykeln. Då är detinget som tar i.
EssoJ
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Hei!
Jeg har satt "tantens" sykkel innerst og min utenfor, motsatt vei.
Men, jeg jeg må alltid løsne setet på min og sette det helt ned. Får et "justeringsproblem" når jeg skal bruke sykkelen, men har fått inn rutinen for rett setehøyde nå....
mvh Kangas
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Då har jag på 5-10 minuter ändrat profilerna så att inget mera behöver kroka ihop samt så blir det ju samma balans eftersom profilerna är förskjutna lika mycket åt varje håll .

Det är gott att slippa krångla med sadlar och styren samt att det känts som något kommer i spänn .
 

Bilagor

  • centrerad.JPG
    centrerad.JPG
    49,1 KB · Visningar: 2
  • förskjuten.JPG
    förskjuten.JPG
    50,8 KB · Visningar: 3

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Har du Bengt-Åke provat med 3 cyklar på?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Vi har bara 2 cyklar i familjen :( så det är inner och ytterskenan som gäller men har du vägarna förbi och är kaffesugen så kan vi ju testa även med din cykel :) .
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

jo Bengt-Åke
jag klarar mej jag har också bara 2 cyklar Sätter på dom 1 åt vart håll fungerar perfekt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bästa placeringen på "profilerna" i cykelhållaren ?

Jag brukar lossa styret och vända det "längs med" cykeln. Då är detinget som tar i.
EssoJ

Exakt så skall man göra då får man med 3 cyklar på ett cykelställ som äravsett för 3 cyklar, annars är det alldeles för trångt.
 
Toppen