• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodels AC -12V drift

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Hej
Skulle testa våran AC-anläggning idag med att köra den på bodelsbatteriet... ville se hur länge den gick på batteriet...gjorde testet hemma innan resa :) så jag vet vad den klarar av. Nu till det underliga (eller inte) såg på batteriindikatorn att den sög rätt mycket direkt på start men sen gick den i ca 30 minuter för att sedan slås av. Batteriet var långt ifrån slut...Nu till min undran... Kan det vara så att den känner av batteriets status och slår av sig själv innan batteriet blir tomt. och är det så, så kan man ju köra på obehindrat då jag har 130 W solpanel som laddar upp hyfsat snabbt för våra övriga elbehov

//Niclas
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Bodels AC -12V drift

Just det, det glömde jag skriva... En Waeco (Dometic) CA 1000 tror jag den heter med ett DC-kit installerat tyvärr vet jag inte om det är DC kit1 eller -3 . Den satt monterad när vi köpte bilen

//Niclas
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bodels AC -12V drift

Enligt din beskrivning finns det säkert en spänningsvakt som bryter vid t.ex 10,5 Volt.
Men när AC:n är avslagen en liten stund så hämtar sig batterierna relativt snabbt.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Bodels AC -12V drift

Jag har samma system i min husbil. Tanken med att köra ACn på 12 volt är att kunna använda den under färden.
Batterrivakten slår annars ganska snart till och stänger av ACn.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bodels AC -12V drift

Den spänningsnivå man får under full belastning är lägre än under vila. Det gör att spänningsvakten slår ifrån och då helt plötsligt har man ett batteri som inte är fullt urladdat.
Desto större urladdning ju tidigare bryter spänningsvakten.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Bodels AC -12V drift

Provade du att köra motorn samtidigt? Generatorn borde ge ett gott tillskott till batteriet.
Med kit DC-1 drar CA1000 ca40 ampere.Om du inte har stor batterikapacitet drar du snart ur batteriet.Dometic rekommenderar mer än 80Ah batteri.
WSE Products - Content frame=#
//Lars
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Bodels AC -12V drift

Som jag misstänkte fanns det alltså en batterivakt som slår ifrån vid får låg nivå, det är ju perfekt.

Vi skall nämligen iväg i 3 veckor och tänkte inte ta in på camping utan bara fricampa och det verkar ju som om man kan kyla ner bilen innan läggdags utan att man tömmer batteriet helt så det finns lite kräm kvar till tex vattenpump och lite ledljus.På morgonen därpå har vi ju tänkt förflytta oss och då laddar ju bilen upp batteriet eller så har vi ju solpanelen som jag redan erfarit laddar upp fort nog.

Att testa systemet dök upp idag då vi passerade 30 graders strecket

Som vanligt tackar jag för informationen...vad skulle man göra utan HBK som nybörjare :)

//Niclas
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodels AC -12V drift

Här är ett nomogram som visar vilken kabelarea som krävs. Lägg en linjal mellan strömförbrukning och längden på kablarna så kan man på den mittersta stapeln avläsa vilken area som krävs.
OBS längd= både plus och minuskablar inräknade.

(Friskt kopplat - hälften brunnit)
:D
 

Bilagor

  • nomogr.jpg
    nomogr.jpg
    47,2 KB · Visningar: 64
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Bodels AC -12V drift

Hej
Hur funkade din Waeco 1000 i 30 graders värme?
Jag har en likadan men jag tycker inte den funkar som den ska den bör kanske kollas.:music-icon:
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Bodels AC -12V drift

Hej

Det med kabelarean bör nog vara OK då den är installerad av firma så det är jag inte orolig för.

Tycker kanske inte att den kylde så där jättebra men man kanske kan tänka på att det som sagt var +30 gr i stekande sol. Det kom ju givetvis kall luft från aggregatet men det är ju stor luftmängd som skall kylas, och det tar säkert längre tid än dom 30 min som batteriet orkade innan det bröts. Men jag tror för våran del blir det att kyla ner innan läggdags och då går det nog fortare när utetempen sjunker och solen inte gassar på längre.

Vill även passa på att tacka för infon jag fått av er

//Niclas
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Bodels AC -12V drift

Hej

Det med kabelarean bör nog vara OK då den är installerad av firma så det är jag inte orolig för.

Tycker kanske inte att den kylde så där jättebra men man kanske kan tänka på att det som sagt var +30 gr i stekande sol. Det kom ju givetvis kall luft från aggregatet men det är ju stor luftmängd som skall kylas, och det tar säkert längre tid än dom 30 min som batteriet orkade innan det bröts. Men jag tror för våran del blir det att kyla ner innan läggdags och då går det nog fortare när utetempen sjunker och solen inte gassar på längre.

Vill även passa på att tacka för infon jag fått av er

//Niclas

Jag är också nyfiken på om denna ac är bra, då menar jag på 220v?
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Bodels AC -12V drift

Jag är också nyfiken på om denna ac är bra, då menar jag på 220v?

Hej

Kan tyvärr inte svara (ännu) har inte varit ute och testat än (on the road). Men jag kan återkomma när jag vet. Snart börjar semestern och då får jag nog svar...kommer nog inte koppla upp mig på 220V iofs då vi har solceller som räcker. Men blir det för hett så krävs det nog 220V för att kunna köra AC:n...den gick ju bara 30 min på 12V innan den slog av.

Men du (vi) kanske får svar av nån annan som har en likadan och har erfarenhet


//Niclas
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Bodels AC -12V drift

Vore bra med fler erfarenheter...
Det är väl en ganska liten modell?
Mest skulle jag behöva ac när vi står på camping och har ström. Vill kunna lämna hunden i bilen någon timme så vi kan handla eller äta ute ibland ihop.
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: Bodels AC -12V drift

Hej
Vi har också denna AC monterad på vår bil men den är egentligen för liten, för bilen ska visst vara max 6 m lång.
Fördelen med den är att den går att köra på 4 amp säkring vilket är väldigt vanligt på campingar tex i Italien.
Vi var nere i Italien nu efter midsommar och får den stå på ett par timmar så har man en 22-23 gr i bilen o 30 utanför och det är ju bättre än en blåst säkring. Sen att ljudnivån inte är så kul är en annan fråga.

Stefan
 
Toppen