• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Irländare igen!!

H

hianders

Guest
Sv: Irländare igen!!

Vi hade också besök av dessa "handlare" på parkeringen vid Åbytravet den 13 maj. Den parkering som är kommunens till vänster om stora byggnaden. Vi hade tänkt stå där tre bilar på natten men när det kommer in sex-sju husvagnar + en asfaltbil av någon sort så flyttade vi oss till travbanans parkering (med ledningens tillstånd). Vi vågade inte stå kvar. De blev senare bortkörda av polisen troligen. Obehagligt var det i alla fall. De hade en del små barn med sig också. Undrar om det verkligen kan leva av sin verksamhet när de är så många?!! Eftersom de tycks finnas över hela landet kan man ju bara fundera hur många de är som far runt.

Inger
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Irländare igen!!

De är här uppe också! Säljer elverk och rensar sommarstugor.
Efter en större polisinsats med hundpatruller och helikopter åkte en del av dem fast för inbrott.
 
T

tranebo3

Guest
Sv: Irländare igen!!

Inger

Vilken tur att vi flyttade oss från parkeringen på Åby annars hade vi inte haft någonting kvar tror jag i husbilen. Berit
 
H

hianders

Guest
Sv: Irländare igen!!

Ja det var faktiskt en obehanglig känsla när de kom infarandes och visade att de skulle stanna. Förra gången det kom ett sådant gäng (för ett par år sen tror jag) stannade de ett par veckor och lämnade berg av skräp efter sig. Man kanske rent allmänt inte skulle reagera så mycket om de inte lämnade skräp efter sig. Nu har de ju dragit på sig rykten och en stämpel av att de inte sköter sig. Det finns kanske gäng som är rena raka motsatsen men som ofta märks de inte i det stora sammanhanget.

Inger
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Irländare igen!!

Åbytravet reagerade snabbt. Ungefär 20 min efter att säkerhetsansvarige på Åbytravet fick reda på att det fanns ett gäng irländare på gästparkeringen så hade polisen avvisat dem.
//Margus
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Irländare igen!!

Det här är en "struktur fråga" mer än om Irländare. Om några år kallar danskar eller Tyskar samma folk för svenskar, då de kommer från Sverige. De blir liksom våra Ambassader. Najs. Kanske tanken bakom det hela, eller också najvitet?
Om vi inte kan debattera fritt och kalla saker för deras rätta namn, sprider vi bara dimridåer och kommer inte kunna lösa problemen. När jag är i Irland och pratar med "riktiga" Irländare, blir de förbannade på oss. De frågar helt enkelt: "varför släpper ni dem in i landet"?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Irländare igen!!

I Storbritannien kallar de dem för Pikeys.

Johan K.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Irländare igen!!

"Polisen håller koll på vildcamparna" står det i artikeln.
Jag vill minnas att jag denna vinter/vår här på forumet läst ungefär detsamma förfarande av polisen i Spanien/Portugal med svenska Vildcampare :oops:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Irländare igen!!

Dom gör väl ingen skada på Himmelstalund. Kommunen har ju t o m satt ut tunnor så de kan lägga sitt skräp där. Då är det värre i andra kommuner. Där hittar varken vi eller hantverkarna platser att lämna skräp. Dålig!!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Irländare igen!!

Vad gör du om de kommer till Ragglanda? Tar du fram mynningsladdaren då?

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Irländare igen!!

Så länge Svensson anlitar dessa "yrkesutövare" till en till synes billig penning blir det ingen lösning.
Hos oss kom det in en bil på uppfarten och ville tydligen erbjuda vissa tjänster men en lös Schäfer och ett pekande mot utfarten med hela handen avstyrde eventuella erbjudanden.
Så skyll inte i första hand på "hantverkarna" utan på "grannen" som anlitar dessa.
 
Toppen