• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft i Varmvattnet!

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Jag har ett problem , jag får luft i varmvattensberedaren när jag inte använder det på en tid .
Det räcker med 1,5 tim så är det luft i beredaren.
Är det någon som vet vad som är fel.
Jag är säker på att det är någon som har råkat ut för samma sak , pannan är en Truma 6002.

MVH Sten-Åke
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Luft i Varmvattnet!

Jag har kanske ett svar, i allt vatten finns ett överskott på syre som med tid eller uppvärmning frigörs. Kallas även"obundet syre", det är detta våra vänner fiskarna använder för att syresätta sitt blod. Så en tänkbar orsak till ditt luft i varmvattnet är det obundna syret.

MVH Gunnar S
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Luft i Varmvattnet!

Tack för din fundering, men jag tro inte det är rätt .
Det blir mycket luft och även när det är kallvatten i pannan.
Jag tror mer på att det är frostvaktsventilen som inte är tät, får kolla vidare.

/sten-åke
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Luft i Varmvattnet!

Sten-Åke o Maisy;

På din beskrivning tyder det på att du har ett färskvattensystem med kontakter i kranarna som startar pumpen då du öppnar någon kran. Det mest troliga är då att backventilen som sitter i anslutning till pumpen är otät och låter vattnet rinna tillbaka i tanken. Varmvattenberedarens backventil öppnar då och släpper in luft i varmvattenberedaren, precis som sker när frostvakten släpper ut vattnet.
 
Toppen