• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hål i skivan

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Hej!

Upptäckte häromdagen ett hål i vår bordsskiva. Har ingen aning hur det uppstått.
Antagligen har jag ställt ner en ölflaska lite hårt eller tappat ett bestick.
Hade ingen aning om att bordsskivorna är så ömtåliga. När jag sticker ner en nyckel i hålet känns det som att det är helt tomt under laminatet.
Bilen en Adriatik är två år. Innan tvåårsdagen upptäckte jag att laminatet släppt längs ena långsidan. Jag reklamerade, men kom överens med försäljningen att jag kan limma fast drt själv. vilket är gjort.
Någon annan som råkat ut för samma sak? Hål i skivan.
Någon ide att fortsätta disskusionen med försäljningen?
Någon som har en ide hur man kan laga hålet?
Spackel? Epoxi?
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Hål i skivan

Kan du visa en foto av skada ?

Mvh.

Norbert
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hål i skivan

Jag läste här på någon sida att en person hade köpt ett båt bord ( båtbordskiva ) , kanske något att tänka på!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hål i skivan

För att bordsskivorna inte skall bli för tunga består innanmätet vanligtvis av typ "bikakefyllning" dvs lite material och mycket luft.
När väl laminatet är sönder finns det nog små möjligheter att återställa skivan till ursprungligt skick.:mad:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hål i skivan

På en av mina första husbilar fick jag också ett hål i bordsskivan.
Jag lämnade då in hela bordsskivan till ett företag som sätter laminat på köksluckor och bänkskivor.

Där kunde jag välja laminat bland massor av modeller, sedan limmade de det och fasade kanterna till en hyfsat billig peng.
Blev snyggt och var proffsigt gjort. Dessutom mer hållbart än förut.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hål i skivan

Det är lätt hänt att man slår hack eller hål i bordsskivan. Det är ofta bara en tunn laminatskiva limmad på frigolit för att vara lätt.

Jag råkade slå ett ca 1 cm stort hål i skivan strax efter vi fick vår förra husbil, tappade ett verktyg. Hålet spacklade jag med Plasticpadding och målade över med tuschpennor därefter polerade jag med bilvax så att lagningen blev nästan osynlig.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Hål i skivan

Tack för rådet med plastic padding mm. Så får det bli.
Efter mycket funderande över hur skadan uppstod har jag kommit fram till att när jag lyfte ner kameran från hyllan över förarplatsen råkade jag lägga ner den med ett hörnet mot skivan.Varning alltså vid hanterandet av tunga systemkameror i husbilar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55395

Guest
Sv: Hål i skivan

Jag fick en rejäl spricka i laminatet på vår förra hb. av ett värmeljus.MVH.ahusknut
 
F

F.d. 9384

Guest
Sv: Hål i skivan

Svårt att råda utan att se skadan, men det finns möjlighet att laga med hårdvax, funkar även på trä och laminat.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Hål i skivan

Jag hämtade en bit (överblivet) av våra bord & bänkskivor från "Hembygget" ; provade olika medtoder så som tappa verktyg, bestick, värmeljus, (en ölsejdel ville jag inte offra)
men men..... inget hände, inte ett enda synbart märke...:eek:
Så; jag tog till grövre saker.... Äntligen, två väldigt ytliga märken som syns ute i solen, men knappt inne i verkstads dunklet eller bussen.
DEMO av Merca bord. (Ta inte detta för hårt nu grabbar, jag är ju en "bus-gubbe" :D )

YouTube - by 176.avi
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hål i skivan

Min broder lånade min bil och tappade en pärm i skivan och som sagt det var rätt tomt under det. Gick till en fabrik där man fanerar möbler och limmade på ny ekfaner det gamla var plastlamninar och fick en helt fantastisk bordsskiva efter det så kolla om du har någob i din närmiljö som håller på med det. Till exempel dom som köksrenoveringar och dom är det gott om.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hål i skivan

Jag hämtade en bit (överblivet) av våra bord & bänkskivor från "Hembygget" ; provade olika medtoder så som tappa verktyg, bestick, värmeljus, (en ölsejdel ville jag inte offra)
men men..... inget hände, inte ett enda synbart märke...:eek:
Så; jag tog till grövre saker.... Äntligen, två väldigt ytliga märken som syns ute i solen, men knappt inne i verkstads dunklet eller bussen.
DEMO av Merca bord. (Ta inte detta för hårt nu grabbar, jag är ju en "bus-gubbe" :D )

YouTube - by 176.avi

Hej
Jag tror du slog med hammaren för löst!!! Ta släggan.
Men köper man billigt så är det billigt.
/Vidhem
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Hål i skivan

Jag spacklade några fula märken och täckte hela bordet med kontaktplast i en snygg marmor imitation. Blev kanonsnyggt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hål i skivan

Lätt att man tappar något på bordskivan, på ett ögonblick så är där ett hål. Finmalen bilspackel i hålet och sprutlackering med minsta sprutan så blir resultatet att man står ut i alla fall.
 

Bilagor

  • Lagning.jpg
    Lagning.jpg
    168,9 KB · Visningar: 34
  • Bord.jpg
    Bord.jpg
    122,5 KB · Visningar: 34

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Hål i skivan

Nu är skivan lagad. Smög in i Överskottbolagets kemrum. Öppnade plastic paddingtuber och valde den med mest lika färg. Nej, jag bröt inga förpackningar.
Resultatet blev kanon. Skadan är nästan osynlig.
 
Toppen