• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

thetfordtoalett spolar hela tiden

F

F.d. 29252

Guest
Hej

Har en Thetfordtoalett C2 och den spolar hela tiden, finns det någon ventil som börs ses över eller, vattenpumpen är tyst så den är inte orsaken.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25189

Guest
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

C2 har jag ocksåi min bil ! pumpen sitter under toapappershållaren! bara att ta upp toa pappershållaren och ta tag i kanten på behållaren som har en oringstätning och dra den rakt upp så ser du pumpen ! men problemet va väl att den spolade hela tiden men att pumpen inte går ??? Pumpen i toan hör man när den går annars behöver man en kraftig hörapparat,
Jag har nog missuppfattat nåt här ! Men tanken i c2 tömmer sig inte själv om inte pumpen går ! Den är inte sönderfrusen då ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29252

Guest
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

Pumpen sitter i vattentanken och när jag trycker på toalettvredet så startar den,
så pumpen fungerar, har vatten i kök och badrum.

Men det verkar vara självtryck i toasitsen så det spolar vatten hela tiden, har kapat och pluggat vattenslangen utifrån, där den tömbara behållaren finns. Kopplar jag in vattenslangen så spolar det vatten hela tiden in i toastolen och fyller upp den.

Undrar om det finns någon "ventil" som skall stänga och öppna före toastolen som är trasig.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

Pumpen sitter i vattentanken och när jag trycker på toalettvredet så startar den,
så pumpen fungerar, har vatten i kök och badrum.

Men det verkar vara självtryck i toasitsen så det spolar vatten hela tiden, har kapat och pluggat vattenslangen utifrån, där den tömbara behållaren finns. Kopplar jag in vattenslangen så spolar det vatten hela tiden in i toastolen och fyller upp den.

Undrar om det finns någon "ventil" som skall stänga och öppna före toastolen som är trasig.

Vad jag förstår så är det slangen med nivårör där man ser hur mycket vätska man har i spoltanken du menar ? Den har ju en klämma som håller den på plats och plaströret har en liten plugg som sitter fast i överkant som man styr in plaströret i ! alltså ingen ventil som ska stängas och öppnas.
Lycka till :)
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

Det finns en mikrobrytare som har hängt sig ,jag plockade ut den och
gjorde spetsarna rena ,allt funkade Ok.
Hälsningar
paulkaj
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

tror att du har felet i ventilen som du vrider på för att få den att spola på toletten,
kan vara skräp i denna ventil så den ej sluter tätt som den ska efter spolning och då fortsätter det att spola lite och mera när du kör värmen för då blir det högre tryck, kolla med handen om vattnet som kommer är varmt desutom. hade samma problem själv och spola ordentligt och mycket så kom skräpet loss. och har funkat sedan dess. 2 år sedan nu.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

Här är en länk till reparationsmanualer till Thetford C2 toalett. Där finns 14 st rep. manualer dock på engelska men med instruktiva foton. Den lite plottriga menyn är på 2 sidor. Man väljer manual genom att klicka på no thumbnail !! och sedan på download document på nästa sida som kommer upp.

http://fardo.net/gallery/v/Starcraft/Manuals/Thetford+C2+Manuals/

Birger
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

Hej lthangro, det är något som inte stämmer. Du skriver att du har en C2 toalett. Du skriver också att.................

( Pumpen sitter i vattentanken och när jag trycker på toalettvredet så startar den,
så pumpen fungerar, har vatten i kök och badrum.)

En C2 toalett har en egen vattentank och spolpump i toaletten som liaking skriver och har ingenting med färskvattentanken samt pump till kök och badrum att göra. Om toaletten spolar hela tiden så kanske pumpen i den (sitter som sagt under toapappershållaren) går hela tiden. Fyller du i separat spolvatten i toaletten i den utfällbara påfyllningen i kassettömningsluckan ? I annat fall om toan inte har egen tank så har du en C3 toalett utan egen spolvattentank och då tar den vattnet från färskvattentanken...???
I C3 toaletter finns det en ventil som skall stänga för annars spolar den om man öppnar kranen/startar pumpen i ex. köket. Men om det spolar hela tiden så stämmer inte det heller.


(Kan det vara en packning som är otät ? Vattensystemet står ju under tryck.)

knarrevik, om bilen har C.. toa så är den troligen några år och har inte trycksystem utan enbart elpump som startar med hjälp av mickrobrytare i kranarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25189

Guest
Sv: thetfordtoalett spolar hela tiden

Ja en C2 har inget tryck i tanken utan typ en spolarpump som startar när man trycker ner vredet som öppnar luckan ! Kan det vara så att dom bytt pump i den och inte skruvat fast den så den ligger och flyter i tanken så det uppstår nån hävertfunktion under körning ? Eller så är inte nivåröret uppstucket i pluggen som det ska vara (röret där du ser mängden vätska i toan som sitter ute i serviceluckan som man även tömmer toans spolbehållare med med) Bara spånar runt lite ;-) Lycka till !
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen